Döntöttek a hollandok: az AnsaldoBreda Fyra-motorvonatai helyett a Bombardiertől rendelnek új mozdonyokat. Az olaszok látványosan befürödtek, hiszen a belgák már korábban kiszálltak a projektből.
A Bombardier TRAXX-ai válthatják az olasz AnsaldoBreda nem éppen sikerült Fyra-motorvonatait. A hírek szerint az NS, a holland vasúttársaság is kihátrált a szerződésből, amelyből a belga NMBS/SNCB már korábban kiszállt.
Egyelőre még nem ismert a rendelendő mozdonyok darabszáma vagy éppen azok kialakítása, ám a rövid szállítási határidőre tekintettel – várhatóan még decemberben forgalomba állnának a gépek – aligha lesz majd eget rengető újdonság az NS gépeiben. Az biztos, hogy a leggyorsabb TRAXX-ok jelenleg a TRAXX P160AC2-es konfigurációval épülő gépek, ezek elméletileg alkalmasak a több áramrendszer kezelésére is, így akár P160MS2-es is építhető belőlük. Az új pályán ugyanis 25 kV 50 Hz-es váltóáram, az NS hagyományos vonalain 1500 V-os egyenáram, Belgiumban pedig 3000 V-os egyenáram alatt közlekednek a vonatok. Elméletileg képes a Bombardier a TRAXX-család 200 km/h-s változatát is megépíteni, azonban ezek fejlesztéséhez idő szükséges, nem is beszélve az új vátlozat engedélyeztetésének időszükségletéről. Ami viszont nem nagyon áll rendelkezésre, az éppen az idő...
Az NS-nek október 1-jén be kell mutatnia az új, 2013-2014-es menetrendjét - addigra pedig a mozdonyok ügyében is döntésnek kell születnie, így a határidő szoros. Az is kérdéses, hogy milyen kocsikat húznak majd a gépek? Az NS eladásra kínált több személykocsit a közelmúltban; kérdés, hogy a használt német járműveket végül újra bevetik-e vagy valahonnan bérelnek járműveket? Legutóbb az ÖBB-től béreltek feleslegessé vált személykocsikat a hollandok, amelyeket azonban már javarészt visszaadtak a tulajdonosnak.
Az is kérdéses, hogy a motorvonat-pótló mozdonyos vonatokat hajlandó-e közlekedtetni a belga fél? A hollandok erre szeretnék rávenni déli szomszédaikat, azonban azt tudni kell, hogy a jelenlegi TRAXX-os Fyra-pótló vonatok csak a holland szakaszon járnak a HSL Zuid vonalán. Kérdés tehát számtalan van még, amelyet tisztázni kell.
Egy azonban biztos: az AnsaldoBredának nem ez az első bukása: korábban már a dán DSB IC4-es motorvonatai kapcsán is komoly szankciókat helyezett kilátásba a vásárló, ha a sorozatos hibákat nem javítja ki a gyártó.
Egy azonban biztos: az AnsaldoBredának nem ez az első bukása: korábban már a dán DSB IC4-es motorvonatai kapcsán is komoly szankciókat helyezett kilátásba a vásárló, ha a sorozatos hibákat nem javítja ki a gyártó.
Halász Péter