Az idei nyárra három komoly dobással készült a MÁV-START a balatoni forgalommal kapcsolatban. Az északi parti ütemes menetrend tapasztalatait a szezon végén elemezzük majd, azonban a Púpossal és NoHAB-al továbbított vonatok már most élvezhetőek. A NoHAB-ról már tengernyi kép született, de természetesen a második hétvégén azért mi is meglestük Tapolcán a 017-es svéd nagyvasat.
Az idei szezonra a MÁV-START új menetrendi koncepcióval rukkolt ki a Balaton északi partján, de ha ez nem lenne elég, a napi daráló ritmusát egy ötletes és remélhetőleg hagyományteremtő módon dobják fel: az idén fél évszázados NoHAB (azaz M61-es) mozdonyok egyike szombatonként és vasárnaponként fordult egyet a Déli pályaudvar és Tapolca között az egyik "Tekergő" fantázianevű vonattal. A Déli pályaudvarról szombatonként 11:30-kor, vissza Tapolcáról 16:56-kor; vasárnaponként a Déli pályaudvarról 7:30-kor, Tapolcáról pedig a 12:56-kor induló "Jubileumi" járatok augusztus 25-éig közlekednek.
És még mindig van tovább... Mivel idén ünnepli a hatvanötödik évfordulóját az Utasellátó, a NoHAB-vontatta jubileumi szerelvények étkezőkocsit is továbbítanak - mikor is futott utoljára hagyományos gyorsvonatban étkezőkocsi a hazai síneken? (Az utolsó étkezőkocsis gyorsvonat címre valószínűleg a Budapest - Mátészalka közvetlen gyorsvonatpár a leginkább esélyes, ebben húzták legtovább a WRm-kocsik.)
És még mindig van tovább... Mivel idén ünnepli a hatvanötödik évfordulóját az Utasellátó, a NoHAB-vontatta jubileumi szerelvények étkezőkocsit is továbbítanak - mikor is futott utoljára hagyományos gyorsvonatban étkezőkocsi a hazai síneken? (Az utolsó étkezőkocsis gyorsvonat címre valószínűleg a Budapest - Mátészalka közvetlen gyorsvonatpár a leginkább esélyes, ebben húzták legtovább a WRm-kocsik.)
"Újra találkozhatnak az utasok a világ egyik legszebb dízelmozdonyának tartott Nohabbal a Balaton északi partján, a menetrend szerint közlekedő vonatokban. Az első legendás, svéd gép éppen 50 éve, 1963-ban állt forgalomba Magyarországon, a jelenlegi közlekedtetésének a különlegessége, hogy menetrend szerinti forgalomban már csaknem tizenhárom éve nem teljesít szolgálatot. A nyolcvanas, kilencvenes években az észak-balatoni vonal volt a Nohabok fő közlekedési területe, és idén nyáron újra, hét hétvégén át találkozhatnak vele az utasok. A mozdony jelenléte örömet okoz a lelkes vasútbarátoknak, a retró életérzést kedvelőknek, azoknak, akiknek régebbről emlékek fűződnek hozzá, és azoknak is, akik csak most ismerik meg ezt a tiszteletreméltó különlegességet." - írta közleményében a MÁV-START a szezon elején. Mi pedig nyári szünetünk végeztével feldolgozván az elmúlt mozgalmas hetek fotóanyagát, néhány Tapolcán készült képpel emlékezünk meg a 017-es NoHAB idei balatoni fellépéseiről.
A MÁV PMLI címeres NoHAB-ja jár körül Tapolcán. A körüljárás egyébként bonyolult manőver, mert az étkezőkocsi mindkét irányban a vonat elejére sorozandó
Július 13-án vasútfotósok népes tábora követte a gép minden mozgását a tapolcai állomáson, a képre csak néhány fért rá közülük ízelítőként
Az étkezőkocsi kisorozása után egyedül kocog a NoHAB a tapolcai állomás szélső vágányainak egyikén
Egykor mindennapos látvány volt, ma igazi különlegesség: NoHAB pihen a tapolcai fűtőház gázolajkútjánál
A szerelvény akár nosztalgiának is elmenne, mivel a nyolcvanas években nagyjából ugyanígy nézett ki egy NoHAB-al továbított észak-balatoni távolsági vonat. Kár, hogy csak a gépet szánták múltidézésnek, maguk a szerelvények az eltelt egy emberöltő alatt sem sokat változtak...
Azért szerencsére van, ami legalább egy kis ráncfelvarrást kapott: a munka nélkül maradt poggyászkocsik közül néhányat új designelemek felhasználásával alakították át kerékpárszállító kocsivá
A magunk részéről a kezdeményezést mindenképpen jó ötletnek tartjuk, és reméljük, nem ez lesz az utolsó alkalom a NoHAB-os múltidézésre - valamint hogy Púpos akad majd jövőre is a győri fürdősvonat élére!
Magyarics Zoltán