2013. 07. 12.

Mennyit ér az ÖBB-csoport?

A címben feltett kérdés ezúttal átvitt értelemben értendő: a független márka- és szabadalmi értékbecsléssel foglalkozó European Brand Institute idei ranglistáján az osztrák cégek közül a 8. legértékesebb márkanév az ÖBB lett. Az eredmény értékét növeli, hogy a márkanevek közül a legdinamikusabb növekedést az elmúlt években az ÖBB mutatta, a cég kommunikációs stratégiája pedig hatékonynak bizonyult.



A European Brand Institute idén tizedik alkalommal rangsorolt osztrák cégeket piaci potenciál, fejlődés és a márkanév értéke szempontjából – a vizsgálatba idén 180 cég került, különböző piaci szegmensekből. Az „utazás és turizmus” fantázianevű szegmens egyértelmű győztese az ÖBB-csoport, és a márkanév 1.67 milliárd eurora becsült értéke alapján az osztrák összesített lista nyolcadik helyét is megcsípte az államvasút. Sőt, az éves értéknövekedés tekintetében idén harmadjára lett győztes az ÖBB, a tavalyi évhez képest idén például 10%-os, 152 millió euros növekedést ért el a márkanév. Ezzel az eredménnyel az ÖBB 2010 óta 30%-al növelte a „brand” értékét.
A listán egyébként a nemzetközi ismertség miatt is toronymagasan első helyezett lett a Red Bull (15.2 milliárd euro), második a szintén nemzetközi márkanévnek számító Swarowski (3.7 milliárd euro), a harmadik pedig a Novomatic cégcsoport (2.4 milliárd euro). Az ÖBB-t megelőzte még a Telekom Austria, a Casinos Austria, a Raiffeisen Bank valamint a hetedik helyezett Spar. A lista 9. és 10. helyére az Erste Bank és az ÖMV kapaszkodott fel a vasút mögé.

A vasút sikerének részeként kiemelik az ÖBB innovatív kommunikációs stratégiáját, melynek része a cég intenzív jelenléte az internetes közösségi életben. Az osztrák cégek közül az ÖBB jelenlétét a Twitteren 3., a YouTube-on 6. míg a Facebook-on 5. helyre értékelték a bírálók – utóbbin egyébként 34 ezren jelölték be ismerősnek az ÖBB oldalát. A cég honlapja havi 4.2 millió látogatóval az egyik leglátogatottabb osztrák internetes oldal. A kapacitások méretének megfelelően az ÖBB kiváló partnere lehet a tömegrendezvényeknek (így például az idei Alpesi sí-világbajnokság hivatalos szállítójaként is szerepelt az osztrák vasút), ezzel kapcsolatban pedig széles közönséghez jutnak el a cég reklámkampányai. Ha mindez nem lenne elég, 18000 hirdetési felület és az ÖBB saját hirdetési felületei egészítik ki a kommunikációs fegyvertárat. Az erőfeszítések számos díjat is hoztak az államvasútnak, marketing-díjjal tüntették ki például az épülő Hauptbahnhof mellett felhúzott kilátótornyot, a Bahnorama-t, valamint az Westbahnhof kapcsán felépített „BahnhofCity” brandet is.

Fricska az ÖBB-nek: a konkurens Westbahn GmbH plakátja a bécsi Westbahnhof technológia szerint Railjetek számára fenntartott peronján csábítja az utasokat az állami vasúttól a magánszolgáltató felé

A kommunikációs offenzívából a hétköznapi életben annyi érezhető, hogy az ÖBB szinte minden elképzelhető csatornán népszerűsíti ajánlatait. Az ingyenes kerületi újságoktól kezdve a napilapokban megjelenő promóciós cikkeken át a köztéri reklámhordozókig mindenütt találkozni a főbb üzenetekkel. A Westbahn GmbH járatainak beindítása után azonnal hangsúlyos üzenettel gazdagodott az ÖBB kampánya, a belföldi viszonylatokra váltható SparSchiene jegyeket nagy erőkkel kezdték népszerűsíteni. Tavaly az „EU legpontosabb vasútja” kampány is komoly erőbedobással zajlott, majd december óta a 2 óra 22 perces Bécs–Salzburg menetidő került reflektorfénybe. Eközben az örökzöld sláger a 29 euros Einfach-Raus-Ticket, azaz csoportos kirándulójegy a regionális vonatokra. Mindez biztosan komoly befektetés az ÖBB részéről, ám az utasszámok alakulása igazolja a vasút erőfeszítéseit.

Az EU legpontosabb vasútja üzenetet a Westbahnhofon megforduló utasoknak nehéz volt nem észrevenni, a metróállomáson egész falas hirdetés közvetítette a fő üzenetet
(a szerző felvételei)

Magyarics Zoltán