Újabb berlini villamosvonal léte került veszélybe, ráadásul ezúttal is a német főváros keleti végein, a köpenicki hálózaton járunk. Most a 61-es villamos külső szakasza, a Friedrichshagen és Rahnsdorf közötti pályáról derült ki, hogy vagy súlyos milliókért fel kell újítani vagy el lehet felejteni a villamosközlekedést ezen a részen.
Lényegében halottnak tekinthető a rahnsdorfi villamosvonal – válaszolta a Der Tagesspiegel újságírójának kérdésére a zöldpárti Stefan Gelbhaar városatya. Cizelláltabban fogalmazva az a helyzet, hogy a két és fél kilométer hosszú villamosvonal rendbetételéhez szükséges forrást nem tudja biztosítani a város, a pénzeket máshol használják fel és a meglehetősen szűkös költségvetési keretek között esély sincs arra, hogy valahonnan pótolják a hiányzó összeget.
A BVG szóvivője, Klaus Walzak úgy nyilatkozott: egy olyan villamosvonal felújítására lenne szó, amely az egyik legalacsonyabb forgalommal bír a fővárosban. Ennek nyomán az egész térség tömegközlekedési kiszolgálása felülvizsgálatra szorul – fogalmazott a közlekedési cég képviselője.
Az biztos, hogy a friedrichshageni S-Bahn-megálló és Rahndorf, Waldschänke között általában napi négyszáz utas használja a húsz percenként járó, szóló KT4Dm-eket. Az utasszám jobb esetben felkúszik 1000 fő környékére, de akkor már igen jó napról beszélhetünk – ez utóbbi esetben jó idő van és a hatszáz fő körüli többletlétszámot jellemzően kirándulók, strandolók, a vízi sportok szerelmesei teszik ki.
A 61-es villamos a köpenicki óvárosban. A belső szakaszon a 60-assal együtt attraktív kapcsolatot nyújt a járat, de Friedrichshagen és Rahnsdorf között alig vannak a villamosokon
Az utasszámról talán többet mond az, hogy a vonalon hétköznap naponként és irányonként a jelenlegi menetrend szerint 34 (pénteken 43); szombaton 47, vasárnap 38 villamos közlekedik. Ez hétfőtől csütörtökig összesen 68; pénteken 86; szombaton 94; vasárnap pedig 76 menetet jelent. Az átlagos utasszám így hétfőtől csütörtökig menetenként 5,8-14,7 utas; pénteken 4,6-11,6 utas; szombaton 4,2-10,6 utas; vasárnaponként pedig 5,2-13,2 utas a számítások szerint. Ez meglehetősen alacsony érték. Igaz, meg is van az oka: Rahnsdorf szélén véget ér a villamos; a városrészt feltáró 161-es buszjárat pedig elmegy az S-Bahn-megállóig, így aki a városközpont felé tart, annak kézenfekvő választás az autóbusz és a gyorsvasút kombinációja és nem fog átszállni a lassabb villamosra – hacsak nem Köpenickben van dolga, mert oda talán még versenyképes lehet a villamos.
A villamos egyébként ezen a szakaszon jobbára erdőben, illetve a lakott területek szélén halad. A hosszabbításra voltak tervek, azonban az álmodozásánál tovább nem jutott senki sem. Az erdei szakasz viszont Berlin egyik ivóvízbázisa – hasonlóan a 68-as villamos vonalához –, így itt komoly szigetelési és mentesítési munkákkal jár a pályafelújítás. A költségeket a szakemberek 15-20 millió euró közötti összegre becsülik.
Végállomás az erdő és a kertváros szélén. az utasok számára kényelmesebb a városrészt feltáró buszjárattal a gyorsvasúthoz eljutni, semmint átszállni a lassú villamosra
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A BVG szóvivője úgy fogalmazott, hogy vizsgálják, honnan, milyen forrásból lehet fedezni a pályafelújítást, azonban ősznél korábban ennek nem lesz eredménye.
A pálya állapota egyébként a szakemberek szerint nem drámai jelen állapotában, azonban komolyabb beavatkozás, felújítás hiányában egy-két éven belül le kell állítani a villamosforgalmat. Klaus Walzak azt is hozzátette: a vonal belső szakaszán Friedrichshagentől nyugatra – többek között a 2011-ben átadott új adlershofi vonalrész miatt is – sokkal jelentősebb a forgalom, a város belsőbb területein a 60-as viszonylattal közösen tíz perces követést biztosít a 61-es villamos. Amennyiben fel kell hagyni a rahnsdorfi szakaszt, vizsgálják, hogy milyen formában közlekedhet a 60-as villamos és hogyan alakítják át a jelenlegi átlapolós kialakítású viszonylatrendszert Friedrichshagenben.
A 61-es villamos veszélyeztetett szakasza a vezető szemszögéből. Láthatóan alig van utas a vonalon
Kérdés, hogy a villamosvonal megszüntetése kiválthat-e olyan mértékű tiltakozást, mint a 68-as villamos korábban felmerült megszüntetése? Már csak azért is kérdéses mindez, mert a lakosság – a már említett okok miatt – inkább kötődik a gyorsvasúthoz, mint a villamoshoz ezen a környéken. Egyébként érdekes az, hogy amíg a 68-as villamos felújítására talált forrást a városvezetés a tiltakozások hatására, itt ez nem biztos, hogy meglesz. Ugyanis 2011-ben a 68-as villamos rekonstrukciójához az S-Bahn visszatartott támogatásából csíptek le, viszont a maradék forrást már elköltötték: új metrókocsikat vásárol belőlük a város és a BVG.
A szóban forgó villamosvonal a térképen
Halász Péter