Szerkesztőségünk egy emberként hördült fel az Index cikke olvastán. Hüledezésünk fő oka az a felett érzett felháborodás volt, hogy milyen megdöbbentően szakmaiatlan, felszínes, és tévedésektől valamint csúsztatásoktól hemzsegő módon közelítenek meg a szerzők egy ilyen fontos és aktuális témát. Teszik mindezt úgy, hogy a felvetett – egyébként túlontúl bulvárízűre hangszerelt – kérdés kapcsán a szakma képviselőit is megkérdezték.
2013. 07. 31.
RegionalExpress Hamburg és Berlin között?
Szokatlan tervek láttak napvilágot a közelmúltban: a DB új regionális viszonylat indítását tervezi Berlin és Hamburg között. A tervek szerint az RE-k is kétszázas tempóval járnának.
Mindent mindennel
Nem újdonság, mégis magyar szemmel meglehetősen furcsán hat továbbra is, hogy a magyar határtól alig száz kilométerre nyugatra már olyan szerelvények közlekedhetnek, amilyenek idehaza elképzelhetetlenek.
2013. 07. 30.
Tovább késik a Velaro
Várhatóan 2014 áprilisa előtt biztosan nem állhatnak forgalomba a német vasút új nagysebességű motorvonatai. A Velaro D-k kapcsán a DB AG már 2010 őszén komoly terveket szövögetett – hiába.
Jegyautomatát robbantottak
2013. 07. 29.
Frontális ütközés Svájcban
A spanyolországi baleset után alig egy héttel Svájcban is komoly vasúti baleset történt. Waadt kantonban két SBB-szerelvény ütközött össze. Harmincöt sérültről szólnak a hírek, közülük öten súlyos sebesüléseket szenvedtek Granges-Marnan (Granges-près-Marnand) közelében. Az egyik mozdonyvezető meghalt.
Úttörőnek lenni mindig nehéz - interjú Kövesdi Szilárddal
Milyenek a GYSEV tapasztalatai a feltételes megállási rendszerrel, a fedélzeti italautomatákkal? Lesz-e FLIRT az osztrák vonalakon is? A GYSEV legutóbbi Werbelokjának, a Wagner-mozdonynak a bemutatóján beszélgettünk Kövesdi Szilárddal, a GYSEV vezérigazgatójával és vasútüzemeltetési vezérigazgató-helyettesével.
2013. 07. 28.
Vasárnapi videóajánló - XXIX. rész: a Big Boy akcióban
Csütörtöki hírünk volt, hogy a Union Pacific amerikai vasúttársaság visszavásárolja és újra üzemképessé teszi az egyik Big Boy becenevű gőzmozdonyát, egészen pontosan a 4014-es pályaszámú monstrumot. A Big Boy gőzmozdonyok már fényképen is impozánst látványt nyújtanak, de a mozgókép természetesen sokkal jobban visszaadja a gigászi gépek hangulatát - mai ajánlónk rövidfilmjein a 4000-es sorozat elevenedik meg, természetesen kiadós tehervonatok élén.
2013. 07. 27.
NoHAB, Yes hab
Az idei nyárra három komoly dobással készült a MÁV-START a balatoni forgalommal kapcsolatban. Az északi parti ütemes menetrend tapasztalatait a szezon végén elemezzük majd, azonban a Púpossal és NoHAB-al továbbított vonatok már most élvezhetőek. A NoHAB-ról már tengernyi kép született, de természetesen a második hétvégén azért mi is meglestük Tapolcán a 017-es svéd nagyvasat.
2013. 07. 26.
IC+: interjú a projektvezetővel
Újabb interjúval folytatjuk a MÁV-GÉPÉSZET szolnoki üzemében épülő prototípus IC+-kocsik születését bemutató cikksorozatunkat. Ezúttal Schwartz István projektvezetővel beszélgetünk a klímakamrás vizsgálatokon túl, de még a nagysebességű futáspróbán és a biztos sorozatgyártáson innen. Lesz-e vezérlőkocsi, miért nem hazai gyártmányú forgóvázat kap az IC+? Ezekre és megannyi más kérdésre kerestük a választ.
Ismét elégedettséget mér a MÁV-START
A MÁV-START a következő két hétben hétezer kérdőívet oszt szét az utasok között annak felmérése végett, hogy a tavaly ősszel elkezdett járműfelújítási és szolgáltatásfejlesztési programja nyomán változott-e érzékelhetően az utasok véleménye. Csütörtöktől a vonatokon és az interneten keresztül lehet részt venni a közvélemény-kutatásban. Tavaly már volt egy hasonló, ám sok kérdést felvető kampány.
2013. 07. 25.
Újra gőzben a világ legnagyobb gőzmozdonya?
Amíg itthon hőségriadó és vízosztás van, az Egyesült Államokban a vasútbarátok körében egy keddi hír az igazán forró téma: a Union Pacific egy egyesülettől visszavásárolta 4014-es pályaszámú gőzmozdonyát, és felújítás után nosztalgiaüzemben kívánják bevetni a gépet. A pályaszám valószínűleg nem mond sokat a hazai olvasónak, ezért eláruljuk: ez bizony egy "Big Boy", azaz a valaha épült legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyok egyike.
Súlyos vasúti baleset Spanyolországban
Szerda este 20:41-kor Santiago de Compostela állomásától 2 kilométerre egy ívben kisiklott a spanyol vasút (RENFE) Madridból Ferrolba tartó 130-as sorozatú Talgo-szerelvénye. Az elsődleges hírek szerint a baleset oka sebességtúllépés lehetett. A balesetben az eddigi információk szerint 77 utas vesztette életét, a sebesültek száma pedig legalább 130. Utolsó frissítés: 16:30 - a szerelvény vezetője 190 kilométer/órás sebességet vallott be, a kisiklásról pedig videó is készült.
2013. 07. 24.
Sztrájkolnak a zsilipeknél
Munkabeszüntetésbe fognak csütörtökön reggel hat órakor a berlini és a brandenburgi zsilipek kezelői. A két tartományban ugyanis nem tudtak megegyezni a zsilipkezelők béréről, viszont a forgalmas vízi utakkal rendelkező területeken komoly gondokat okoz majd a három napos sztrájk.
2013. 07. 23.
A vasúti balesetek helyszínelése rendőrségi szemszögből
A közúti balesetek helyszínelése elsősorban a rendőrség feladata. A közúti baleseti helyszínen végzett tevékenységnek részletes szakmai szabályai és protokollja van, írásunkban pedig most azt vizsgáljuk, hogy ezek a szabályok mikor és milyen eltérésekkel és megszorításokkal vonatkoznak az olyan balesetekre, melyek egyik érintettje vasúti jármű.
Intermodális központ Debrecenben - újabb lépés a hosszú úton
A debreceni Nagyállomás és a buszpályaudvar közötti távolság már ősidők óta problémát jelent és ingerli a közlekedés fejlesztésében érdekeltek fantáziáját. Látványtervekben sohasem volt hiány, az utóbbi években viszont kézzel fogható dolgok körvonalazódnak a cívisvárosban. A város tavaly Európai Uniós forrásból 767 millió forintot nyert el az előkészítő és tervezési munkákra, és idén áprilisban tervpályázatot írt ki az intermodális központra. A pályázatra számos pályamű érkezett a múlt heti határidőig, a bírálóbizottság pedig tegnap kezdte meg a pályamávek értékelését.
2013. 07. 22.
Sosemvolt metró
A berlini metróhálózat fejlesztési tervei közötti hosszú ideje jelen van már egy vonal amelyet hol F-nek, hol éppen 10-esnek, hol pedig U10-esnek neveznek. A német főváros észak-keleti részéről átlós irányban, dél-nyugat felé tartó vonal azonban soha sem épült meg. Vagyis igen, részben.
2013. 07. 21.
Vasárnapi videóajánló - XXVIII. rész: a Coronation Scot
Mivel a gőzvontatás máig is érvényes sebességrekordjának 75. évfordulója kapcsán sokat foglalkoztunk a rekorder mozdonnyal és annak máig üzemelő rokonságával, illendő két rövidfilm erejéig megemlékezni a nagy konkurensről, a London, Midland & Scottish Railway Coronation osztályú mozdonyairól. Már csak azért is, mert az LMS rekordmenetről készült propagandavideójának egy részlete nyilvánosan is elérhető, páratlan légifelvtéelekkel szolgálva a 6220-as pályaszámú gőzös vágtájáról.
2013. 07. 20.
Vasúti fékezés XXXIV. – A kormányszelep „iskoláztatása” – 2. rész
A cím Dr. Heller Györgynek (1922–2012), a magyar vasúti fékezés ikonikus alakjának egyik könyvében található fejezet címével egyezik meg. A választás nem véletlen: ezúttal azt fogjuk megvizsgálni, hogy a kormányszelep – mint a fékberendezés lelke – milyen fejlődésen ment keresztül addig, amíg a tényleges nagyvasúti üzemi igényeknek megfelelt. Két részes cikkünk második részét olvashatják.
2013. 07. 19.
Van elektronikus bérlet – de minek?
Az év eleje óta fokozatosan látja el utasait a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg, a VBB az új, „VBB-fahrCard” nevet viselő elektronikus bérlettel. Az utasok már jelentős számban rendelkeznek az új jegytípussal, azonban sokra nem mennek vele: a leolvasók hiányoznak a járművek nagy részéről.
2013. 07. 18.
2013. 07. 17.
Itt a legújabb Werbelok: Liszt Ferenc helyett Richard Wagner
Ma délután újabb Werbelokot mutatott be a GYSEV, ám ezúttal valamit fel is kellett áldozni a flottából: a 470 503 pályaszámú EuroSprinter eddig Liszt Ferencnek, mától pedig Richard Wagnernek állít emléket. Az apropó, hogy a német zeneszerző és karmester idén 200 éve, 1813-ban született. A történetben azért lesz folytonosság is, túl a reklámhordozó mozdony személyén: Wagner Liszt Ferenc veje volt, és a mozdony ezen túl is zenélni fog. Kattintsanak képriportunkért!
Az ideális metrókocsi – mégsem annyira ideális?
Tegnapi bejegyzésünkben a New York-i metrót üzemeltető Metropolitan Transit Authority munkatársainak tanulmányát mutattuk be, melyben a metrókocsik utaseloszlását vizsgálták és javaslatokat tettek az ideális belső elrendezésre. A cikk kapcsán ezúttal Lenkei Balázs ipari formatervezőt, az IC+-kocsik belső terének megálmodóját kérdeztük. Miért kell figyelembe venni a zsákmányállati múltunkból eredő beidegződéseket, és mit üzenhet a tudatalattinak egy formás kapaszkodó? Kattintsanak a részletekért!
2013. 07. 16.
Az ideális metrókocsi
A metrókocsik kívánatos belső elrendezésének és ajtókiosztásának megtervezése nem is annyira kézenfekvő, mint amilyennek első ránézésre tűnik. A New York metróit üzemeltető Metropolitan Transit Authority munkatársai nemrégiben álltak elő tanulmányukkal, melyben az utasok ülő- és állóhelyválasztási preferenciáit vizsgálták. Miért jobb az aszimmetrikus ajtókiosztás, és miért érdemes függőleges kapaszkodókkal tagolni a hosszú üléspadokat?
2013. 07. 15.
Elveszett és megtalált állomások – átalakítják az U9-es metrót
Hosszú évtizedek után végre a helyére kerül a berlini U9-es metró utolsó két állomása a vonal déli végén, Steglitzben. A szerelvények 2014-től költözhetnek át a számukra kitalált végállomásra, így adódhat az a helyzet, hogy helyet cserél az „el sem veszett”, illetve „megtalált” metróállomás az üzemelő létesítménnyel.
2013. 07. 14.
Vasárnapi videóajánló - XXVII. rész: A4 Pacific-ek nosztalgiaüzemben
A London and North Eastern Railway 35 darab A4 sorozatú gőzmozdonya komoly karriert futott be, mely számos masina számára nem ért véget a hatvanas évek derekán bekövetkező nyugdíjazással: a sebességrekorder Mallard több testvérmozdonya is a mai napig aktív a nosztalgiaforgalomban. A hat megmaradt A4-es közül három rendelkezik fővonalakra is érvényes futási engedéllyel - mai filmajánlónkban a Union of South Africa, a Bittern és a Sir Nigel Gresley dolgos hétköznapjaiba tekintünk be.
2013. 07. 13.
Óriásterepasztal Keszthelyen
A nyári főszezonban bizonyára olvasóink közül is sokan megfordulnak a Balaton partján. Ennek kapcsán mai cikkünkben egy kiváló programajánlattal jelentkezünk: a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumhoz tartozó, 2008-ban megnyílt óriási terepasztalt mutatjuk be, nem titkoltan kedvcsinálóként. Az Európa harmadik legnagyobb terepasztalának számító létesítményen békésen megfér egymás mellett Zala, Semmering és Nürnberg - nem is beszélve a számos figyelemre méltó apró részletről, és ráadásként a múzeum kertjében futó kerti vasútról. Kattintsanak képriportunkért!
Nyári menetrend
Tájékoztatjuk a RegionalBahn kedves Olvasóit, hogy a következő napokban, várhatóan július végéig oldalunk nem a megszokott rend szerint frissül, mivel munkatársaink évi rendes szabadságukat töltik. Természetesen ebben az időszakban sem tétlenkednek kollégáink, így hamarosan újabb remek olvasnivalókkal érkeznek szerzőink.
Addig is jó pihenést és további kellemes olvasást kíván:
A RegionalBahn csapata
2013. 07. 12.
Kisiklott egy vonat Párizs közelében – többen meghaltak
Kisiklott egy vonat péntek délután a Párizs közeli Brétigny-sur-Orge településnél. A balesetnek több áldozata van – közölte a helyi prefektúra.
Mennyit ér az ÖBB-csoport?
A címben feltett kérdés ezúttal átvitt értelemben értendő: a független márka- és szabadalmi értékbecsléssel foglalkozó European Brand Institute idei ranglistáján az osztrák cégek közül a 8. legértékesebb márkanév az ÖBB lett. Az eredmény értékét növeli, hogy a márkanevek közül a legdinamikusabb növekedést az elmúlt években az ÖBB mutatta, a cég kommunikációs stratégiája pedig hatékonynak bizonyult.
Épül a drót
Jól halad a bécsi 26-os villamos asperni hosszabbításának építése. A szakemberek a vonal nagy részén már a felsővezetéket szerelik. Haladniuk kell: október 5-én itt már menetrend szerinti utasforgalomban közlekednek a villamosszerelvények.
2013. 07. 11.
Húsz év nagy idő – megújulnak az SBB 460-asai
Elég nehéz belegondolni, de bizony már két évtizede a svájci vasutak „alapjárművei” közé tartoznak a jellegzetes formájú 460-as sorozatú villanymozdonyok. A lassan már öregnek mondható járműveket az SBB felújítja, hogy legalább további húsz évig szolgálhassák a helvéteket.
Vasúti gondok a hőségben
A német fővárosban nem alakult jól a kedd a gyorsvasút számára: két biztosítóberendezési hiba is lassította a forgalmat Berlinben. A tanulság: az NDK-s technika bonyolult, de megbízható.
2013. 07. 10.
Vasutasnapi meglepetés: IC+ a Füstiben!
A közelgő vasutasnap miatt úgy döntött a MÁV: megmutatják a közönségnek is az új, Bécsből visszatérő személykocsit. Így a kocsi minap meghirdetett menetrendje is megváltozik. Viszont akárki nem láthatja majd a járművet a vasutasnapon.
Berlin–Hannover: hónapokig zárva
A forgalom elől még hónapokig zárva maradhat a Berlin és Hannover közötti nagysebességű vasúti pálya. Az Elba áradása ugyanis annyira megrongálta a Rathenow és Stendal közötti hídnál a vasúti pálya töltését, hogy a nyáron már nem lesz lehetőség befejezni a helyreállítást. A vonatok legalább egy órával többet utaznak majd.
A Siemens szállít Törökországba
A Siemens szállíthatja a török vasút, a TCDD új, nagysebességű vonatait. Az új vonatok a törökországi nagysebességű pályákon állhatnak forgalomba a közeljövőben.
2013. 07. 09.
Hazatér az IC+
A Rail Tec Arsenal klímakamrájában több hétig tartó tesztek után hamarosan ismét útnak indul a MÁV-START új személykocsija. Az IC+ hazatérésének várható menetrendjét a hajtás után olvashatják.
Monstre villamosfelújítás Bécsben
Nagyszabású villamospótlás indult meg Bécsben az elmúlt szombaton – ezúttal a város villamoshálózatának egyik legforgalmasabb eleme, a Währinger Straße villamosvágányai újulnak meg a bő egy hónapig tartó vágányzár során. Képriportunk a komoly felfordulással járó terelések és pótlások érdekességeibe enged betekintést.
ÖBB: újra nappal Velencébe
Még messzi van a decemberi menetrendváltás, de már lassan szivárognak a hírek az újdonságokról. Ezúttal Ausztriából jött a jó hír: ismét lesz nappali vonat Velencébe – igaz, nem Budapestről, hanem Bécsből.
2013. 07. 08.
Új ruhát kapnak a GYSEV-esek
Úgy egyenruhákat vezet be a GYSEV. Az idei vasutasnapig valamennyi, az utasokkal találkozó munkatárs ruházatát cseréli a vasúttársaság.
Mit is ér a villamosjegy?
Sokszor beszédtéma az utasok között és a sajtóban is általában, hogy miért is fizetünk annyit, amennyit a tömegközlekedési járatokért. Drágálljuk a jegyeket pedig elfelejtjük: a menetdíjbevétel csak egy része a teljes rendszer fenntartási költségeinek.
Nyári nosztalgia Bécsbe – de osztrák, vagy magyar?
A megszokott adventi mentesítő-roham után szinte üdítő látvány magyar élményvonatot látni Bécsben – főleg, ha a kocsiösszeállítás miatt akár osztrák nosztalgiaélményvonatnak is elmegy. A MÁV-Nosztalgia 2013. július hatodikán K. u. K. Expressz fantázianéven indított járatát a hazaút első méterein lestük meg.
2013. 07. 07.
Vasárnapi videóajánló – XXVI. rész: a gőzös sebességrekord évfordulója
Idén 75 éve, 1938. július harmadikán állította be a London and North Eastern Railway 4468-as pályaszámú gőzöse a gőzvontatás máig is élő sebességrekordját, melyről az évforduló napján mi is megemlékeztünk. A brit és az egyetemes vasúttörténet számára egyaránt fontos évforduló kapcsán a Yorkban található National Railway Museum maximálisan kitett magáért. A komoly szervezési bravúrokat is igénylő ünnepségekről és azok hátteréről szóló filmeket válogattunk mai videóajánlónkban - a képsorok valószínűleg hosszú ideig megismételhetetlen eseményeket örökítenek meg.
2013. 07. 06.
Vasúti fékezés XXXIII. – A kormányszelep „iskoláztatása” – 1. rész
A cím Dr. Heller Györgynek (1922–2012), a magyar vasúti fékezés ikonikus alakjának egyik könyvében található fejezet címével egyezik meg. A választás nem véletlen: ezúttal azt fogjuk megvizsgálni, hogy a kormányszelep – mint a fékberendezés lelke – milyen fejlődésen ment keresztül addig, amíg a tényleges nagyvasúti üzemi igényeknek megfelelt. Két részes cikkünk első részét olvashatják.
Bécsi Vectron
2013. 07. 05.
Karbantartás a mintaüzemben – Pusztaszabolcson jártunk
A Stadler magyarországi leányvállalatának meghívására látogattunk el a cég pusztaszabolcsi karbantartóbázisra, ahol FLIRT-motorvonatok mellett immár a konkurens termékét, a Talenteket is szervizelik. A Stadler maroknyi csapatának eredményei túlmutatnak a szerződésben előírt rendelkezésre állás teljesítésén: a pusztaszabolcsi üzem a cégcsoport számára is mintaként szolgált a további karbantartóbázisok technológiájának kidolgozásához.
Fúrják az alagutat
Hivatalosan is elkezdődött a bécsi U1-es metró oberlaai hosszabbításának építése. Az előkészítő munkák már hónapok óta tartottak ugyan, de az alagút építése csak most kezdődött el.
2013. 07. 04.
Friedrichshagen, végállomás?
Újabb berlini villamosvonal léte került veszélybe, ráadásul ezúttal is a német főváros keleti végein, a köpenicki hálózaton járunk. Most a 61-es villamos külső szakasza, a Friedrichshagen és Rahnsdorf közötti pályáról derült ki, hogy vagy súlyos milliókért fel kell újítani vagy el lehet felejteni a villamosközlekedést ezen a részen.
Folytatódik a cseh kocsifelújítási program
Folytatódik a cseh vasút személykocsi-modernizációs programja. Ezúttal huszonhat másodosztályú személykocsit újít fel a ČD számár a KOS Krnov. A 182 millió koronás, hozzávetőleg 1,8 milliárd forintos beruházás eredményeként megújuló járművek két viszonylaton állnak forgalomba 2014 őszén.
2013. 07. 03.
75 éve történt: 202,6 kilométer/óra gőzmozdonnyal
A vasúti sebességrekordok iránt nemzeti és nemzetközi viszonylatban is felfokozott érdeklődés mutatkozott az 1930-as években. A korszak megkoronázása és bizonyos szempontból a gőzvontatás fejlődésének csúcspontja ma 75 éve, 1938. július 3-án történt: a London and North Eastern Railway A4-es sorozatú gőzmozdonya 202,6 kilométer/órás sebességet ért el az East Coast Mainline-on. A máig érvényben lévő rekordra emlékezünk mai írásunkkal.
Új vonatok, állandó kínálat – megújul a hamburgi S-Bahn
Hatvan új motorvonatot szerez be a DB AG a hamburgi gyorsvasút számára. Az új vonatok számos újdonságot tartalmaznak: többek között minden eddiginél nagyobb sebességgel közlekednek majd a járművek a tervek szerint.
2013. 07. 02.
IC+: vallatják az újoncot
Amint múlt szombaton beharangoztuk, ezúttal képriporttal jelentkezünk a bécsi Rail Tec Arsenal klímakamrájából, ahol a három hete érkezett prototípus IC+-kocsi kapott hideget és meleget az elmúlt időszakban, álló helyzetben és 200 kilométer/órás sebességnek megfelelő menetszélben egyaránt. De vajon mivel helyettesítik az utasokat a szélcsatornában? Kattintsanak a részletekért!
Hello TRAXX, viszlát Fyra!
Döntöttek a hollandok: az AnsaldoBreda Fyra-motorvonatai helyett a Bombardiertől rendelnek új mozdonyokat. Az olaszok látványosan befürödtek, hiszen a belgák már korábban kiszálltak a projektből.
2013. 07. 01.
Peronjegy az SBB-nél
Július 1-jétől bevezeti a svájci szövetségi vasút, az SBB a peronjegyet. Persze, ez nem olyan peronjegy lesz, mint amilyet régen kellett váltani a jeggyel egyébként nem bíró utasnak, ha be szeretett volna menni a sínek mellé. Ezúttal egy ügyfélbarát, ám feláras megoldással rukkoltak elő a helvétek.
Solarist vesz az ÖBB
A lengyel Solaristól vásárol új buszokat az ÖBB Postbus. Az osztrák vasút buszközlekedéssel foglalkozó leányvállalata a tavasszal határozta el többszáz új kocsi beszerzését és indították el a 150 millió euró értékű buszcsere-programot.