Akár hetven új emeletes kocsit vásárol az Északrajtan-Vesztfália tartományban megrendelőként is fellépő közlekedési szövetség, a VRR. Az új kocsik Dortmund és Köln, illetve Düsseldorf és Oberhausen között állnak forgalomba 2016-tól.
A Ruhr-vidék sűrű vasúti hálózatán komoly regionális forgalmat bonyolít. A nehézipar visszaszorulása persze itt is érezteti hatását, ennek ellenére az 1990-es évek óta a térség éllovas volt az emeletes regionális forgalmú járművek beszerzésében.
A korosodó, sok esetben lassan húsz éves, a DB Regio kezében lévő járműflotta felfrissítéséhez biztosít forrásokat a megrendelőként is fellépő szervezet, a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, a VRR. A szervezet tervei szerint 2016-ig hatvan-hetven új emeletes személykocsit szereznek be négy fontos regionális viszonylatra, amelyek Dortmund és Köln térségében közlekednek. A kocsik ezen kívül a „Rhein-Ruhr-Express” néven emlegetett új viszonylatszervezési és infrastruktúra-fejlesztési koncepció keretében felálló viszonylatokon is felbukkanhatnak.
Korszerű emeletes vonatok és korszerű mozdonyok is jellemzik a régi n-Wagenekből álló ingavonatok mellett a tartomány regionális közlekedését. A képen Köln főpályaudvarára érkezik az RE1-es viszonylaton közlekedő vonatával a 146 029-es pályaszámú gép
A derwesten.de oldal értesülései szerint azonban konkrét tenderkiírás még nincs. Az azonban biztos, hogy a 600 millió euró értékű beszerzés kapcsán kézenfekvőnek tűnne az emeletes kocsik kapcsán komoly tapasztalattal rendelkező Bombardier megbízása, azonban ez közel sem ilyen egyértelmű a hírek szerint. A Siemens ugyanis jelezte, hogy a Desiro City nemű járműcsaláddal pályázna egy majdani tenderen – ráadásul a karbantartási tevékenységet is saját maga végezné a cég.
A majdani tender kapcsán azonban világosnak tűnik, hogy a VRR szakít az eddig hagyományokkal – ezt már láthattuk a korábbi S-Bahn-tender esetében is –, s eszerint például a járműgyártás és a karbantartás tenderét nem választották el élesen és ez kedvez a Siemensnek is. Ráadásul ez az első alkalom, hogy kizárólag tartományi és szövetségi pénzből a közlekedési szövetség finanszírozza a járműbeszerzést. Eddig ugyanis az üzemeltetők feladata és felelőssége volt a megfelelő járművek csatasorba állítása. Legutóbb az Abellio és a National Express kapcsán merült fel egy új finanszírozási konstrukció: a járműveket az üzemeltető szerzi be, majd azokat el is adja a közlekedési szövetségnek, akitől visszabérlik a járműveket.
Északrajna-Vesztfália az 1990-es évek elején élen járt az emeletes kocsik beszerzésében. A képen egy magasperonhoz igazított kivitelű emeletes kocsi látható Krefeld pályaudvarán. A járműveket az 1990-es évek második felétől építette a DWA, az ADtranz vagy éppen már a Bombardier
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Siemens ráadásul némileg előnyben is lehet a tenderen: azt ígérik, hogy ha ők kapják meg a gyártás (és a karbantartás) jogait, akkor a helyben, a tartományon belül működő krefeldi Siemens-gyár komoly részt kap majd a munkából, így helyi munkaerőt foglalkoztatnak majd.
Szakértők egyébként arra számítanak, hogy más cégek is bejelentkeznek a versenybe, ahogy azt tették például a berlini S-Bahn esetében, ahol a Siemens a Stadlerrel közösen indul a járműgyártásért és az üzemeltetésért, de a tenderen részt vesz a Bombardier is a hírek szerint.
Halász Péter