A MÁV Zrt. tavaly őszi, Budapest vonzáskörzetében lezajlott önkéntes állomástakarítási akciója idén nyáron ismét útjára indult: június 17. és 27. között a MÁV-csoport ötszáz dolgozója vége önkéntes állomási takarítást. Az idei akció résztvevőit lencsevégre is kaptuk – következzenek tehát a részletek, valamint képriportunk egy kitakarított balatoni megállóhelyről!
Míg a tavaly őszi programban elsősorban a MÁV Zrt. vezérigazgatóságán dolgozók vettek részt, és többnyire budapesti, vagy Budapest környéki állomásokat érintett, idén az ország egész területéről jelentkezhettek az önkéntes munkát vállaló vasutasok. A program júniusi szakaszában 84, főleg dunántúli állomás került sorra, ám az ígéretek szerint az őszi szezonban az ország más részein is szépülnek majd az állomások a szorgos vasutasok keze alatt. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Dávid Ilona ezúttal a következő üzenettel indította útnak a programot: „A vasút üzemeltetése, fejlesztése nem csak anyagi eszközök kérdése; meggyőződésem, hogy nagyon sok dolog nem a pénzen múlik. Mi vasutasok együtt vagyunk képesek a közös siker, eredmények elérésére, ezért is tettünk közzé felhívást a kollégák körében. A vasutasok alapvetően szeretik a munkájukat, a vasutat, s mint a sok jelentkezés is mutatja, tudják: a szolgáltatásunk fejlődéséhez közös munkára, összefogásra van szükség. Természetesen emellett még sok-sok más lépést is teszünk a szolgáltatói szemléletmód javításáért, minden erőnkkel ezen vagyunk.”
Az idei nyári programban résztvevő állomások listája: Ács, Agárd, Almásfüzitő, Alsóbélatelep, Alsógyenes, Alsóörs, Aszófő, Badacsonylábdihegy, Badacsonyörs, Badacsonytomaj, Bajánsenye, Balatonakali-Dörgicse, Balatonakarattya, Balatonaliga, Balatonalmádi, Balatonberény, Balatonederics, Balatonfenyves, Balatonfenyves-alsó, Balatonföldvár, Balatonfüred, Balatonfűzfő, Balatongyörök, Balatonkenese, Balatonkenese-Üdülő, Balatonlelle, Balatonlelle-felső, Balatonszabadifürdő, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonszéplak-alsó, Balatonszéplak-felső, Balatonudvari, Balatoszabadisóstó, Baracska, Becehegy, Bélatelep, Budaörs, Csopak, Dinnyés, Dombóvár, Érd, Érd felső, Esztergom, Felsőjánosfa, Fonyódliget, Fövenyes, Gárdony, Gyenesdiás, Háros, Kápolnásnyék, Kaposvár, Káptalanfüred, Kelenföld, Keszthely, Komárom, Martonvásár, Nagykanizsa, Nagymaros-Visegrád, Nagyrákos, Őriszentpéter, Örvényes, Pankasz, Pettend, Pusztaszabolcs, Révfülöp, Sárbogárd, Siófok, Siójut, Szántód-Kőröshegy, Százhalombatta, Székesfehérvár, Szekszárd, Szepezdfürdő, Szőny, Tapolca, Tata, Tóvároskert, Velence, Velencefürdő, Vonyarcvashegy, Zamárdi, Zamárdi-felső, Zánka-Köveskál.
A lista egyértelmű gyöngyszeme Kelenföld állomás, ahol az aluljáró lepusztultsága minket is megihletett. Érdekes lesz látni, mire jutnak ezzel az önkéntesek, ugyanis kampányszerűen elvégezhető szépészeti munkák is bőséggel adódnak ezen a részben felújított, részben viszont méltánytalanul lepusztult állomáson. (Az idei csapat számára egyébként a léc sincs túl magasra téve, ugyanis a kritikán aluli látványt nyújtó aluljáró állapotában a tavaly októberi kampány nem hozott érdemi változást.)
A lista egyértelmű gyöngyszeme Kelenföld állomás, ahol az aluljáró lepusztultsága minket is megihletett. Érdekes lesz látni, mire jutnak ezzel az önkéntesek, ugyanis kampányszerűen elvégezhető szépészeti munkák is bőséggel adódnak ezen a részben felújított, részben viszont méltánytalanul lepusztult állomáson. (Az idei csapat számára egyébként a léc sincs túl magasra téve, ugyanis a kritikán aluli látványt nyújtó aluljáró állapotában a tavaly októberi kampány nem hozott érdemi változást.)
Ezúttal sikerült akció közben is megörökítenünk egy önkéntes csapatot, a MÁV Zrt. vezérigazgatósági és a MÁV-START tapolcai dolgozói közösen tették rendbe Balatongyörök megállóhelyet. A munka mérlege egy zsák szemét begyűjtése és az összes pad megtisztítása és újrafestése – egyéb lényegi infrastruktúrális elem hiányában elmondható, hogy teljeskörű munkát végeztek az önkéntesek. Következzék tehát balatongyöröki képriportunk!
A tetthely, azaz a 84 szerencsés kiválasztott egyike, Balatongyörök megállóhely – átlagosan gazos kavicsos peron, jó állapotú virágládák, közepesen kopott padok, kevés felület a falfirkálóknak
Munkába indul a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. munkavállalóiból alakult önkéntes csapat
Az állomásépülettel szerencsére nem volt érdemi teendő, egyébként is meglepően jó állapotban van
A padokat gondosan megtisztították az újrafestés előtt
A padok mellett a kukák is megszépültek. Az állomási virágládák itt szerencsére jó állapotban és eredeti funkciójukat betöltve vannak jelen
Az önkéntesek levonulása után is kissé eklektikus a látvány: frissen festett padok a gazos peronon
Ami saját véleményemet illeti, a tavalyihoz hasonlóan egyik szemem sír, a másik nevet. Teljesen egyet tudok érteni Dávid Ilona szavaival, melyek értelmében a vasút környezetében számos dolog nem csak pénz kérdése. Jó látni azt is, hogy ötszáz vasutas még akkor is magáénak érzi a vasutat, ha csak a gaz tartja össze. Ugyanakkor valamilyen rendszerszintű hiányosságot mégiscsak érzek, amikor önkéntesek kampánymunkája kell ahhoz, hogy a vasúti megállók padjai le legyenek festve. Elvileg ez az üzemeltető vasútvállalat „békeidős” kötelessége lenne, különösebb felhajtás, győzelmi jelentések és mosolyalbum nélkül. Az ügyben szokás szerint az egyéni teljesítmények (vö. önkéntesség) és a hálózati szintű impotencia kettőssége is megbújik. Erre kiváló példa, hogy miközben a tavalyi kampányban lefestették Kőbánya felső állomás peronjait, azoktól néhány méterre a lassan már leltári tárgynak számító sittkupac továbbra is vígan éldegél a peron végében. Ez Balatongyörökön is eszembe jutott, amikor az egyébként gyomnövényektől zöldellő peronon álló, frissen mázolt padokat nézegettem. Vagy csak túl maximalista lennék?
Magyarics Zoltán