2013. 06. 18.

Škoda-csoda Bajorországban

Önmagában nem jelentett meglepetést, hogy Bajorországban a DB Regio Oberbayern nyerte el a „Ringzug West” hálózat üzemeltetési jogát. Az azonban már komolyan meglepte a szakmát is, hogy milyen járművekkel pályázott a német vasút: a jövőben a Škoda mozdonyaival is találkozhatunk a DB Regio flottájában.




A DB Regio közleményében üdvözölte a megrendelői szervezet, a Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) döntését. A BEG ugyanis 2016-tól a DB Regiotól rendelte meg a München–Ingolstadt–(NBS)–Nürnberg, az Augsburg–Treuchtlingen–Nürnberg és a Treuchtlingen–Ingolstadt–München vasútvonalakon a regionális vonatok közlekedtetését. A DB Regio úgy fogalmazott: az új járművekkel még magasabb komfortot és színvonalat biztosítanak majd az utasoknak. Emellett pedig megmarad a népszerű, átszállásmentes kapcsolat München és Nürnberg között.

A München–Nürnberg Express szerelvénye rajtra kész a müncheni pályaudvaron. A kocsikat és a mozdonyokat is a DB Fernverkehrtől bérli a DB Regio

A BEG döntése összesen 260 munkahelyet érint, amely így 2028-ig biztosított lesz – fűzte hozzá Norbert Klimt, a DB Regio Bajorország területén illetékes vezetője.
A társaság a jövőben elsősorban a Bombardier TWINDEXX Vario emeletes motorvonataival kívánja ellátni a szolgáltatást a regionális vonatok esetében, így a mozdonyos ingavonatok alighanem búcsúznak a közeljövőben.

Treuchtlingen felé tartó vonat indul Münchenből: innen is búcsúzhatnak a 111-esek 2016-tól, a Bombardier TWINDEXX Vario motorvonatai váltják majd őket

Az igazi meglepetést azonban az jelentette, hogy a DB Regio bejelentette: a München–Ingolstadt–Nürnberg között a nagysebességű pályán zajló regionális forgalom számára új, nyomásálló emeletes személykocsikat rendel majd a cseh Škoda gyártól. Az emeletes személykocsik mellett mozdonyt is vesznek a csehektől, a választás itt a 109E típusra esett, amelyből a ČD már vásárolt húsz mozdonyt és kismértékben „lebutított” változatban a ZSSK is vett két járművet.
A DB Regio hat mozdonyt vásárol és ugyancsak hat, egyenként hat kocsiból álló emeletes szerelvényt vásárol mintegy 2,6 milliárd cseh korona, hozzávetőleg 26 milliárd forint értékben. A mozdonyokat a pilzeni gyár, a személykocsikat pedig az ostravai Škoda Vagónka építi majd. A vonatok 190-200 km/h-s közlekedésre lesznek alkalmasak. A vonal mentén kiépített 76 centiméteres sínkorona feletti magasságú peronokról a személykocsikba könnyű lesz belépni, kerekesszékkel közlekedők is könnyedén használhatják majd a járműveket, mivel a vonatok belépőmagassága azonos lesz a peronok magasságával – ígéri a Škoda. A vonatokon 26 első- és 679 másodosztályú ülőhely lesz, ebből 82 ülőhely lehajtható formában, a több célú terekben kerül kialakításra, ahol 37 kerékpárhelyet is kialakítanak. A vonatokon két kerekesszékes hely is lesz.
A Škoda jelezte: ez az első alkalom, hogy a német piacon meg tud jelenni, korábban még nem nyert el semmilyen megrendelést. Egyedül az 1980-as évek végén, a ČSD 372-es sorozatú mozdonyaival azonos, két áramrendszerű gépeket tudott eladni az NDK államvasútjának, a DR-nek a Berlin–Drezda–Prága tengelyen közlekedő vonatok továbbításához. A korábbi 230-as, ma 180-as sorozatú gépek azonban már lassan kivesznek a DB Schenker flottájából, egy részünk talán pont Csehországban találhat majd új otthonra.
A korábbi tenderkiírásban a DB Regio kikötötte: a járműveknek bírniuk kell 200 km/h-es tempónál a mellettük 300-zal ellenkező irányban elrobogó vonatok által keltett légnyomás-változást is – ezt a feltételt teljesítik a Škoda járművei a tervek szerint. A DB Regio ugyancsak kikötötte: a gyártónak kell vállalnia a járműtípus engedélyeztetését és üzembe helyezését is a megadott szállítási határidőig. 

A 101-eseket a Škoda 109E típusú gépei válthatják 2016-tól München és Nürnberg között
(fotók: Halász Péter)

A Škoda 109E típusú mozdonya egyébként a napokban szerezte meg a „TSI High Speed” engedélyt, amely biztosítja, hogy a jármű részt vehessen a nagysebességű forgalomban.
A DB Regio döntése a Škoda mellett meglepő: nagysebességű, nyomásálló járműveket  gyárt a hazainak számító Siemens is, aki kínál megfelelő mozdonyokat is a járművekhez. Igaz, a most futó Vectronokkal még nincsenek olyan tapasztalatok a nagysebességű forgalomban, mint mondjuk a korábbi EuroSprinter gépekkel, a Bombardiernél pedig jelenleg nincs megfelelő mozdony a termékskálán: a 101-eseket már régen nem gyártják (újonnan történő beszerzésük egyébként sem érné meg a mára már nem a legfejlettebbnek számító gépek esetén), míg a TRAXX-mozdonycsaládnak jelenleg nincs megbízható, bevált, 200 km/h-ra alkalmas darabja.

Talán így fest majd a DB Regio Škoda-mozdonya?
(fotómotázs: Railcolor.net)

A München és Nürnberg közötti RegionalExpress-járatokon jelenleg a DB Fernverkehrtől bérelt személykocsik és 101-es, ritkán 120-as sorozatú mozdonyokkal biztosítják a 200 km/h sebességű RE-forgalmat.

Halász Péter