Az európai vasutakon már évek óta napirenden van az önműködő kocsikapcsoló készülékekkel felszerelt kocsik ügye. Bevezetésük néhány éven belül várható. Addig egy sor kísérletet kell elvégezni nemzetközileg egyeztetett program alapján.
A vasúti pálya és a járművek geometriai viszonyai nem mindenben felelnek meg a követelményeknek, ezért a kapcsolók közé helyezett külön betétdarabbal kell lehetővé tenni, hogy kis ívben nagy túlnyúlású járművek áthaladhassanak. Ennek a részfeladatnak kísérletek útján történő elemzését és megoldását az UIC keretén belül, az ORE megbízásából a MÁV vállalta.
A kísérletek lebonyolítása céljából országosan felkutattuk azokat az iparvágányokat, amelyeken a kísérletek megtartására alkalmas kis sugarú vágányalakzatok vannak. E felmérések nem jártak kedvező eredménnyel, ezért külön próbapályát kellett építeni. Létesítésére a szombathelyi Igazgatóság területén volt lehetőség, mert a pályakorszerűsítési munkák során Csorna-Bősárkány állomások között a pályát új nyomon kellett megépíteni, hogy a régi pályát felhasználhassák próbapálya építésére.
A kísérletek céljára átalakított pálya vízszintes, túlemelés nélküli R = 30, R = 45, R = 60, és R = 75 m sugarú, egymáshoz 40 m hosszú közbenső egyenessel csatlakoztatná épült. Felépítménye használt 24 m hosszú, „c” rendszerű sínekből, javított faaljon, nyíltlemezes síncsavaros leerősítéssel, 40 cm vastag zúzottkő-ágyazatba került.
Ezeken a vágányalakzatokon a kísérletek során meg lehet majd állapítani, hogy a különböző túlnyúlású járművek közdarabbal, vagy anélkül, gyakorlatilag milyen sugarú ívben vontathatók, vagy tolhatók. A kísérletek rakott, üres kocsikkal és vegyesen történnek. Ezért a kocsik tárolására és cserélésére 200 m használható hosszúságú tárolóvágány is épült, a kísérleti pályáéval azonos anyagból azzal a különbséggel, hogy ennél B jelű vasbetonaljakra erősítették le a sínszálakat és a pálya ágyazata itt bányakavics. A kedvezőtlen terepadottság miatt közel 10 000 m3 földet kellett megmozgatni a régi pálya töltésanyagából.
A kísérleti pálya létrehozása a Magyar Államvasutak részére is lehetőséget teremt további kísérletek végzésére. Felhasználható lesz az OSZZSD keretében végzendő kísérleteknél is.
Szíjártó József
A szöveg megjelent a Vasút című lap 1969. évi 2. számában.