2013. 06. 15.

Pozsonyi gőzösparádé, kis izgalommal

Míg otthon Szili és a NoHAB ötvenedik évfordulójáról szól a hétvége, Pozsonyban komoly gőzmozdonyparádé zajlik a város vasúti múzeumában. Gőzös tehervonatokkal fűszerezett ünnepi különvonatok, gőzmozdony-bemutató és kicsiket-nagyokat egyaránt kielégítő forgatag – képriportunkban megelevenedik a szombat délelőtti gazdag program. A szokásos, Albatrosztól Búváron át Bardotkáig tartó kínálat mellé ráadásként nem várt esemény is színesítette a napot: egy teherkocsi siklott ki a bejárathoz tartó látogatók orra előtt.



A RENDEZ 2013 nevet viselő járműparádét idén tizenötödik alkalommal tartják meg, a pozsonyi vasúti múzeumban. Az idei rendezvény más szempontból is évfordulós, a mai Szlovákia területén 165 éve indult vasúti közlekedés. A hagyományokhoz híven elsősorban az ex-csehszlovák járműpark dominál a találkozón, ám eljött még a MÁV Nosztalgia Kft. Árpád motorvonata, valamit a 310.23-as gőzmozdonnyal Ausztria is képviseltette magát. A program a múzeum területén a hasonló hazai rendezvények alkalmával szokásoshoz hasonló: gőzmozdonyok felvonulása és bemutatása a fordítókorongon, statikus járműkiállítás (ebben a műsorszámban napjaink járművei is feltűntek), kerti vasút és terepasztal a kisebbeknek, valamint vasúti témájú börze. A szlovákok nagy dobása ezúttal a múzeum területén kívül volt: több irányból szerveztek különvontokat az eseményre (ezek mai és holnapi menetrendjét is megtalálják a honlapon), melyek között egy-két kuriózum is akadt. Példának okáért ma Pozsonyligetfalu állomásról egyszerre indult gőzvontatású nosztalgiavonat és szintén gőzvontatású tehervonat (!), melyek párhuzamos közlekedése páratlan fotótémát biztosított a vasútbarátoknak. Sőt, a vasút fesztiválhoz kapcsolódva nosztalgiavillamos és makulátlan állapotú nosztalgiabusz is közlekedett ráhordójáratként. Aki képeinket látva kedvet kap, még nem maradt le semmiről – Pozsonyban holnap is a gőz lesz az úr a vaspályákon.

Szokatlan látvány a Pozsony környéki dombok alatt: gőzvontatású tehervonat iparkodik Bratislava Nové Mesto (Pozsony-Újváros) állomás felől a keleti rendező mellett Bratislava Vajnory felé

A különleges vonat élén 036-os pályaszámú 556-os sorozatú gőzös dolgozik, jókora vörös csillaggal az orrán

Jó a (fiatalabb) öreg a háznál: a vonat végén az LTE színeiben futó, Gerta névre keresztelt 740 883-as Dongó segédkezik

A gőzvontatású vonatok után egy tűzoltóvonat közlekedett, ezúttal a Csehországból érkezett T478.1201-es Bardotka előadásában. Nem sokkal később ezen szerelvény kibővített változata járt pórul a múzeumból kijárás közben egy ottfelejtett féksaru miatt...

Az 555.3008-as gőzös a Pozsony főpályaudvarán keresztül Malacky-ból (Malacka) érkező nosztalgiavonatot továbbította

A pozsonyi főpályaudvart a rendezvény helyszínével egész nap ingajáratban kötötte össze az M131-es motorkocsikból és a hozzájuk tartozó pótkocsikból kiállított szerelvény

A korábban látott 556.036-os Vajnory állomáson hagyva tehervonatát, csatlakozott a múzeumban a többi gőzöshöz

Természetesen a Búvár sem hiányozhatott a parádéról, 3109-es pályaszámú, korhű festésű és sorozatjelű (T478) példány képviselte

A néha kissé merész csehszlovák ipari formatervezés két eléggé eltérő megnyilvánulása pózol a múzeum egyik sarkában. Míg a jobb oldali Bardotka inkább csak szép, a bal oldali T458-as komoly exportkarriert futott be

Egy kis igazítás mindig jól jön – a Csehországból érkezett 464 102-est vizsgálják át a gőzmozdonyok felvonulása előtt

A nap főszereplői a gőzösök voltak, a belőlük „épített” kerítést még a felvonulás előtt sikerült megörökíteni

A fordítókorongon pózol az imént látott 464-es

A kíváncsi látogatók a fordítókorongos felvonulás idejére minden lehetséges megfigyelőhelyet elfoglaltak

A gőzmozdonyok árnyékában, a múzeum egyik sarkában kapott helyett a modern(ebb) technika, ide kerültek a kortárs villamosmozdonyok, és a helyi imádott dízel szerepét betöltő T679-es 'Pomeranc', azaz Narancs, mely a 2011-es fesztivállal szemben idén hidegen töltötte a szombat délelőttöt

A parádé egyik legszebb gépe a Škoda-művek univerzális, 475-ös gőzmozdonysorozatának képviselője volt, az impozáns gépnek szinte még a vörös csillag is jól áll

Az imént látott 475 179-essel éles ellentétben csupa fekete az osztrák vendég, a 310.23-as gyorsvonati gőzmozdony – a kettőt ezen kívül még egy korszak is elválasztja, lévén a cseh masina a II. Világháború utáni évek gyermeke, míg az osztrák gőzös az I. Világháború idején épült

A magyar vendég: hazánk képviseletében – praktikus megfontolásokból is ~ az Árpád motorkocsi érkezett

A parádé sármos kávédarálójának szerepköre a zólyomi illetőségű 422.0108-as gőzösnek jutott

A fordítókorongról tér vissza a csehek büszkesége...

...míg helyére az 556.036-os készül a közönség elé

Az egykori Csehszlovák Államvasút (ČSD) elővárosi forgalomra szánt szertartályos 477-es sorozatának képviseletében a 477.013-as vett részt a parádén

Egy igazi állócsillag, a szépséges Albatrosz, azaz 498-as sorozatú gőzmozdony: a ČSD gyorsvonati gőzöse minden gőzmozdonyos rendezvény dísze

Az Albatrosz előlről – nem csoda, hogy kicsik és nagyok jártak csodájára a gépnek és fotóztatták magukat a masinával

Ami a kiegészítő kínálatot illeti: két nosztalgia-személykocsiban is terepasztal kapott helyett

A kisebbek örömére kerti vasút is volt, méghozzá igazi gőzmozdonnyal – mondani sem kell, hatalmas sikert aratott minden korcsoport körében

Veterán traktorok is akadtak, melyek mellől az elmaradhatatlan Škoda 1000-es sem hiányozhatott

A belvárosból Récsére (Rača) közlekedő nosztalgiavillamosok és a múzeum között egy makulátlan állapotban lévő Karosa nosztalgiabusz szállította a látogatókat

Az idei fesztivál kulisszái mögött sajnálatos módon egy nem várt esemény is történt. A bejárat közelében egy félreeső vágányon álló Es-kocsikkal kívánták kiegészíteni az egyik Bardotkával továbbított fotóstehervonatot, ám a legutolsó Es-kocsi alatt egy féksarut ottfelejtettek. A kocsirendezés után a múzeum területéről kijáró vonat utolsó kocsija egy tengellyel siklott egy gyalogosátjárón, mivel az idáig csúszó féksaru az átjáró betonelemében megakadt, és a kerék a vonat elhaladása miatt megállított látogatóktól alig 3 méterre átugrotta a sarut, majd a kocsi nagy zajjal döcögött tovább a földön.

Itt még minden rendben volt, a korábban már látott, Csehországból érkezett Bardotka a múzeum egyik szélső vágányára áll be rövidke vonatának hosszabbítására

Ez a kissé viharvert Es-kocsi mintha kicsit természetellenesen állna...

...és tényleg, az utolsó kerékpár földönfutóvá vált

Az ominózus saru éppen a látogatók átkelésére szolgáló átjárónál akadt fenn és siklasztotta ki az utolsóként besorozott Es-kocsit

A saruval ellentétes oldalon lévő kerék az átjáró betonlemezével való találkozás nyomait viseli magán

A sértett adatai, a zagyva számsorok kedvelői számára

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.