2013. 06. 11.

Földalatti járműhiány

Ritkább követési időközök, kevesebb jármű – nem indul jól a nyár a müncheni metróban. Kiderült: repedéseket találtak az egyik metrókocsi forgóvázán az időszakos ultrahangos vizsgálat során.


Az MVG közleménye szerint június 5-én legalább kilenc vonatot nem tudtak forgalomba adni, mert azok forgóvázán a soros ultrahangos vizsgálat repedéseket talált. A régebbi, A illetve B sorozatú járművek vizsgálati ciklusidejét így az MVG radikálisan lecsökkentette. Az elrendelt, azonnal vizsgálatok során még további járműveken találtak hasonló jelenségeket – összesen 29 forgóvázon találtak repedéseket az állományban lévő A és B sorozatú motorkocsik összesen 976 forgóvázából. Egyelőre a jelenség okainak teljes feltárásáig az érintett járműveket kivonták a forgalomból.
A lépés viszont komoly gondokat okozott a mai üzemben. A München északi részén végzett, a metró főműhelye felé vezető pályát elzáró munkák miatt csak rendkívül korlátozott a műhely kapcsolata a hálózattal. Emiatt nem tudtak minden leállított szerelvényt időben lecserélni, így azok nem mehettek forgalomba.

Egy A sorozatú metrókocsikból álló szerelvény az U6-os vonalon, a Sendlinger Tor megállónál

A helyzet a hétvége során sem rendeződött. Hétfőn továbbra is fennakadásokkal találkozhattak az utasok, amelyet a járműhiány okozott. Az MVG időközben megerősítette a párhuzamos busz- és villamosjáratokat, miközben a műhely gőzerővel dolgozik a repedt forgóvázak javításán, cseréjén. A hálózaton pedig operatívan szervezik a forgalmat, ami viszont biztos: az U4-es metró rövidített útvonalon, csak az Arabellapark és a Max-Weber-Platz között jár, míg a sűrítő U7-es viszonylat, amely egyébként is csak reggel jár, szintén rövidítve, csak a Westfriedhof és a Sendlinger Tor között ingázik. A felszabaduló járműveket más vonalakra irányítják át.

A Scheidplatzra érkezik egy A sorozatú kocsikból álló szerelvény az U3-as viszonylaton. A vonat kocsijai még a régi müncheni metró-színterv szerinti színezést viselik. A sorozatot 1967 és 1983 között gyártották
(fotók: Magyarics Zoltán)

Raimund Paul, az MVG kötöttpályás üzemágának vezetője úgy fogalmazott a témában kiadott közleményben: a társaság arra kéri az utasokat, hogy utazásaikat a csúcsórákon kívülre próbálják meg áthelyezni, illetve a következő napokban még vegyék igénybe a párhuzamos busz- és villamosjáratokat, valamint az S-Bahn szolgáltatásait is. Az MVG tervei szerint néhány napon belül rendeződik a helyzet.
Az A sorozatú motorkocsikat 1967 és 1983 között szerezte be az MVG. A típusból 193 ikermotorkocsit épített az MAN, a nyugat-berlini Orenstein&Koppel, a Rahtgeber és a WMD. A B sorozatú kocsikból 1981 és 1995 között épített 63 ikermotorkocsit a DWA, az MAN és az MBB. Mindkét típusból vásárolt Nürnberg metróüzeme is.

Halász Péter