2013. 06. 07.

A legrosszabbra is készül a vasút

A Duna áradása miatt már komoly korlátozás van érvényben a Duna mellett vezető vasútvonalakon is: Almásfüzitő és Esztergom között nem járnak a vonatok, Almásfüzitő és Komárom között pedig csak egy vágány járható és ott is éppen csak 20 km/h-val. Így hát nem árt felkészülni a legrosszabbra. Információink szerint a MÁV-csoport három lehetséges szcenáriót játszott végig.


Az első változat szerint (ami lényegében jelenleg is érvényben van) a bal vágányon 20 km/h-s lassújellel számol. Emiatt a Budapest és Komárom közötti személyvonatok csak Almásfüzitőig közlekednek és onnan fordulnak vissza Budapest felé.
Kivételt képez a Budapestről késő este induló 4848-as és 4858-as számú vonat, valamint a Komáromból hajnalban induló 4819-es és 4829-es.
A gyorsvonatok a teljes útvonalon közlekednek, ezek minden érintett állomáson megállnak és Almásfüzitő és Komárom között nem kell rájuk gyorsvonati pótjegyet váltani. A Budapest és Győr közötti személyvonatok, valamint a nemzetközi vonat ugyancsak a megszokott rend szerint, még ha késve is, közlekednek.

Amennyiben 10 km/h-s sebességkorlátozásra kerül sor, akkor Budapest és Komárom, illetve Győr között közlekedő vonatok csak Almásfüzitőig (illetve Győr felől csak Komáromig) közlekednek. Almásfüzitő és Komárom között buszos pótlásra kell ebben az esetben felkészülni.
Kivételt a Budapestről késő este induló 4848-as és 4858-as számú vonat, valamint a Komáromból hajnalban induló 4819-es és 4829-es képezne.
A buszos pótlás vonatkozna a Budapest és Győr közötti gyorsvonatokra is. Győr és Komárom között a gyors- és a személyvonatok helyett kizárólag személyvonatok közlekednének ebben az esetben – természetesen pótjegyváltási kötelezettség nélkül.
Egyedül a Railjetek és IC-vonatok haladnának át – nyilvánvaló késéssel – a korlátozás alatt álló szakaszon.

Az árvíz miatt a legrosszabbra is fel kell készülni Almásfüzitő és Komárom között a hegyeshalmi fővonalon
(fotók: Máthé Zoltán / MTI)

A legrosszabb forgatókönyv pedig az, ha az árvíz miatt mindkét vágányt ki kell zárni a forgalomból. Tegyük hozzá: a jobb vágány már most is zárva van. Ebben az esetben Budapest és Győr között valamennyi vonat csak Almásfüzitőig menne el. Innen Komáromba autóbusszal lehetne eljutni, majd Komáromból Győrbe a gyors- és a személyvonatok indulási idejében egységesen személyvonatok közlekednek majd pótjegy nélkül.
A minőségi távolsági gyorsvonatok (értsd: az IC-k és a Railjetek) ebben az esetben két részletben, Budapest és Almásfüzitő, valamint Komárom és az eredeti célállomásuk között közlekednek majd. Ebben az esetben viszont a vasút nem tudja vállalni a csatlakozást az azonos vonatra, így legalább egy órával korábban kell majd az utasoknak útnak indulniuk.
Fontos tudni, hogy ilyen átszállásos megoldás esetén a buszról vonatra való újbóli átszállásnál már nem biztosítják a helyfoglalást, viszont cserében a vonathoz kötött jegyeket azonos vonatnemben és viszonylaton a magyar és a külföldi vasutak is elfogadják.
Komárom és Győr között az IC-k és a Railjetek kivételével minden vonat felármentes lenne, míg Budapest és Almásfüzitő között ez a feloldás nem él; a könnyítés csak annyi, hogy a buszról vonatra való átszállás után pótdíj nélkül adják ki a felárat a vonaton is.

A különféle korlátozások alól kivételt egyedül a Wiener Walzer (EN 466/EN 467), a Kálmán Imre (EN 462/EN 463) és a Dacia (346/347) képez. Ezek ugyanis kerülve, Vác, Szob, Érsekújvár és Pozsony érintésével közlekedik.

Azt sem árt megjegyezni, hogy az árvíz vis majornak számít, így az utasokat a MÁV-START üzletszabályzata szerint általánykártérítés nem illeti meg a késések miatt. Viszont cserében valamennyi jegyfajtát kezelési költség nélkül térítenek vissza, ha az utas lemond az utazásáról a rendkívüli helyzet miatt.

RegionalBahn információk