A közel negyven esztendős 111-es sorozatú mozdonyok hamarosan új feladatot kaphatnak. Egyes hírek szerint ugyanis a regionális forgalomból felszabaduló vontatójárművek a jövőben a távolsági forgalomba térhetnek vissza.
Nem, nem írtuk el: valóban visszatérésről van szó. A bő négy évtizede szolgálatba állított mozdonyok dedikáltan a 110-es sorozatú gépek továbbfejlesztett változatai, a 160 km/h-s végsebességükkel jellemzően gyorsvonati feladatok ellátására szerezte be őket a Deutsche Bundesbahn. A gépek ráadásul az 1980-as évek elején IC-fordát is jártak olyan vonalakon, ahol elegendő volt a százhatvanas tempó, így több 103-ast szabadíthattak fel a kétszázas vonatok számára. A nagy terhelésű IC-ket ráadásul párban is hordták a 111-esek.
A 111-esek egyik legnagyobb felségterülete a 2013 decemberi menetrendváltásig Bajorország. Hamarosan két forgalmas vasútvonalon váltják majd az igáslovakat a motorvonatok. A felvételen a 111 017-es Garmisch-Partenkirchenben tartott rövid pihenőt a Mittenwald felé tartó vonat élén
A regionális forgalomba igazán az 1970-es évek végén, a Ruhr-vidéki S-Bahn kiépítésével kerültek a mozdonyok. A 111 111–111 188 pályaszámtartományba sorolt, dedikáltan e hálózatra szánt járművek finanszírozásába Északrajna-Vesztfália tartomány is beszállt. A gépeknek azonban csak egy része került végül az S-Bahn-fordába. Amelyik viszont ide bekerült, megkapta a legújabb ingavonati távvezérlő rendszert, a ZWS-t és az x-Wagenekből álló szerelvényekkel közlekedett a Rajna és a Ruhr vidékén.
Münchenbe érkezik ingavonata végén a 111 052-es
A 111-esek közül a közeljövőben rendkívül sok felszabadul majd: a decemberi menetrendváltástól a Münchenből Garmisch-Partenkirchen felé vezető vasútvonalon a DB Regio Talent 2-esei váltják majd a 111-essel továbbított, n-Wagenekből és emeletes kocsikból álló ingákat, míg Rosenheim térségében az emeletes kocsikból álló ingavonatok továbbító gépeket magánvasúti FLIRT-ek váltják – optimális esetben.
E lépéssel pedig az egyik legnagyobb birodalmát veszíti el a sorozat. A felszabaduló gépek egy részét felhasználják majd a még dolgozó 110-esek és némelyik 143-as kiváltására, de egy részük munka nélkül marad majd. Így merült fel annak lehetősége, hogy a felszabaduló mozdonyok egy részét a DB Fernverkehr veszi majd át. A társaság a 115-ös sorozatszámmal jelzett 110-eseit váltaná a gépekkel: többek között nagyobb végsebességük (a 110-esek csak 140 km/h-val roboghatnak) és valamivel fiatalabb konstrukciójuk, így a jobb tartalékalkatrész-ellátás szól e lépés mellett.
A DB Fernverkehrbe olvadt DB AutoZug 115-öseinek kiváltására érkeznének a 111-esek. A képen a Münchenből Berlinbe tartó CNL élén érkezett München Ostról a Hauptbahnhofra a 115 350-es
A 111-esek bevetésével az éjszakai és autószállító vonatok éléről leválthatják a nagysebességű forgalom által igényelt 120-asokat, amelyeket az IC-vonatok élén vehet be a távolsági üzletág. Az éjszakai vonatokat továbbító 120-asoknak ugyanis nagyon hosszú állásideje van, ami nem teszi túl gazdaságossá a használatukat.
A 120-asok is részt vesznek az éjszakai vonatok továbbításában. Ide is elég lenne egy 111-es, így a 120-asokat a pörgősebb nappali IC-k élére vezényelhetik
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindezek azonban még csak tervek. Hogy ebből mennyi valósul meg, az kérdéses, az viszont bizonyos, hogy az 1950-es évek technikáját reprezentáló 110-es mozdonysorozat napjai meg lettek számlálva.
Halász Péter