Július 1-jétől új árakat kell megtanulni a bécsi tömegközlekedést választóknak. Persze nem mindenki fizet többet és aki mégis, az sem biztos, hogy sokkal többet fizethet majd az utazásért. Nézzük, hogyan változnak a jegyárak Bécsben. Tegyük hozzá: az árak forintra való átszámításától tartózkodunk, azonban az ár-érték arány és a tavaly évre vonatkozó felmérések is magukért beszélnek.
A városi képviselőtestület döntése alapján 2013. július 1-jétől változnak a bécsi tömegközlekedési tarifák. A Wiener Linien, illetve a tarifaközösségben részt vevő többi szolgáltató (például a Gschwindl, a Dr. Richard vagy netán az ÖBB) jegyárai a városon belüli forgalomban emelkednek – de nem minden esetben.
A vonaljegy a mostani 2 euró helyett, 2,10 euróba kerül majd. A hetijegy 80 centtel drágul: 15,00 helyett 15,80-at mutat majd a jegykiadó gép. A 2012. május 1-jétől csökkentett árú havibérlet is drágul: bár korábban 49,50-ről 45,00-ra csökkent az ára, július 1-jétől már 47,00 eurót kell fizetni a havijegyért. Tegyük hozzá: ezek a jegyek nem kötődnek egy emberhez, azok lényegében átruházhatók.
A napijegyek ára is emelkedik: a hétfőtől szombatig érvényes „Einkaufskarte” 5,40-ről 5,70 euróra drágul majd. A napijegy a mostani 6,70 helyett 7,10 euróba kerül július 1-jétől. A 48 órás jegy 11,70-ről 12,40-re; a 72 órás napijegy pedig 14,50-ről 15,40 euróra drágul.
Az érvényes jegy, bérlet vagy egyéb utazásra jogosító okmány nélkül utazó utasok a mostani 100 euró helyett 103 eurós pótdíjat kapnak majd.
Megszűnik a kisszakasz és jóval többet fizethetnek július 1-jétől az alkalmi utasok a bécsi tömegközlekedési járatokon
A napijegyek ára is emelkedik: a hétfőtől szombatig érvényes „Einkaufskarte” 5,40-ről 5,70 euróra drágul majd. A napijegy a mostani 6,70 helyett 7,10 euróba kerül július 1-jétől. A 48 órás jegy 11,70-ről 12,40-re; a 72 órás napijegy pedig 14,50-ről 15,40 euróra drágul.
Az érvényes jegy, bérlet vagy egyéb utazásra jogosító okmány nélkül utazó utasok a mostani 100 euró helyett 103 eurós pótdíjat kapnak majd.
Az áremelések mellett megszűnik egy jegytípus: a kisszakasz (Kurzstrecke), ami lényégében egy félárú vonaljegy (jelenleg 1 euróba kerül elővételben, 1,10-be a járművön megváltva). Ez a Wiener Linien villamos és buszjáratain, valamint a Badner Bahn vonatain több (általában 2-4) megállóra érvényes, a pontos szakaszhatárokat a bécsiek által „Kurzstreckentafel” névem emlegetett táblák mutatták a járműveken. A metróvonalakon és az ÖBB Schnellbahn-járatain a kisszakasz két állomásnyi távolságra érvényes, de átszállásra is jogosít ezen a távon belül. A Wiener Linien felmérése szerint csak minden háromezredik (!) utazást tettek meg ilyen jegytípus segítségével. Dominik Gries, a Wiener Linien szóvivője úgy érzékeltette ezt az arányt, hogy három teletömöttt metrószerelvényen mindössze egyetlen ilyen utas van a felmérésük szerint.
A fejlesztéseknek ára van – de igaz ez a napi üzemeltetésre is. A megnövekvő költségek miatt kér többet a Wiener Linien az utasoktól és a várostól is. Cserében bővítik a metró- és villamoshálózatot és új buszok is érkeznek az osztrák fővárosba
Az áremelések elsősorban az alkalmi utasokat érintik, a törzsutasokat csak kismértékben sújtja a változás, hiszen csak a heti és a napijegy ára emelkedik. Az éves bérlet ára változatlan marad, az 2015-ig biztosan évi 365 euróba kerül majd, miután 2012. május 1-jétől erre az értékre csökkentették az árát a korábbi 449 euróról. Ugyancsak változatlan marad a hallgatói bérlet (75 euró a bécsi és 150 euró a nem bécsi lakóhellyel rendelkezők számára), ahogy a nyugdíjasok bérlete is továbbra is 224 euróba kerül egy évre. A Wiener Linien szóvivője felhívta a figyelmet: az utasok mintegy hatvan százalékát nem érinti az áremelés.
Az áremelés okaként az emelkedő személyi kiadásokat és főképpen az energiaárak elszabadulását jelölte meg a társaság. Emellett pedig folyamatosan fejlesztik az áremelésért cserében a szolgáltatást: idén átadják az U2-es metró hosszabbítását és a 26-os villamos új szakaszát, a következő években pedig az U1-es metró vonala is bővülni fog, új városi buszviszonylatokat szerveznek, a meglévőket átszervezik, de a meglévő hálózaton is folyamatosan végeznek felújításokat és tovább bővítik a dinamikus, valós idejű utastájékoztató rendszert is – hangsúlyozta a szóvivő. Emellett idén kezdődik a buszpark megfiatalítása is, amelynek keretében a következő években félezer járművet cserél le a Wiener Linien. Mindezek mellett a Wiener Linien éves támogatását további 30 millió euróval toldotta meg a város vezetése – bár az év elején még nem feltétlenül volt szó áremelésről.
Az áremelés, különösen, ha a százalékos értékeket nézzük, meglehetősen magas. Azonban ennek megvan a maga gyakorlati haszna és oka is: a kis címletű eurócenteket, azaz az 1 és 2 centes érméket alig-alig használják az emberek, az automaták nem fogadják el. A legkisebb, helyenként elfogadott érme az 5 centes, leginkább a tíz centes érme forog a kis címletek között, így az általában alkalmazott legkisebb mértékű árváltozás tíz centes nagyságrendű szokott lenni.
A régi villamosok üzemeltetése a világ hatodik legnagyobb villamoshálózatán sem a legolcsóbb, de a járműpark modernizálása komoly áldozatokat követel
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az áremelés, különösen, ha a százalékos értékeket nézzük, meglehetősen magas. Azonban ennek megvan a maga gyakorlati haszna és oka is: a kis címletű eurócenteket, azaz az 1 és 2 centes érméket alig-alig használják az emberek, az automaták nem fogadják el. A legkisebb, helyenként elfogadott érme az 5 centes, leginkább a tíz centes érme forog a kis címletek között, így az általában alkalmazott legkisebb mértékű árváltozás tíz centes nagyságrendű szokott lenni.
Halász Péter