2013. 05. 08.

Szorít az idő

Egymásra mutogat a müncheni városi közlekedési társaság, az MVG és Oberbayern régió vezetése, mert számos jármű típusengedélyének megszerzése tovább csúszik. Ez pedig komolyan veszélyeztetni a tervezett járatsűrítést és kínálatbővítést a bajor fővárosban.

Nemrégiben készült el az első C2-es metró, amely át is költözött a Siemens bécsi gyárából a cég tesztközpontjába, Wegberg-Wildenrathba. Azonban most úgy úgy néz ki, hogy komoly veszélybe került a típus 2013 decemberi üzembe helyezése – írja a Süddeutsche Zeitung. A járművek engedélyezését végző tartományi hatóság ugyanis úgy nyilatkozott, hogy nem valószínűtlen, hogy decemberig nem tudják lezárni az új metrószerelvények engedélyezési procedúráját.

Decemberben könnyen lehet, hogy csak a látványterveken nézegethetjük a müncheni metróalagútban közlekedő C2-es vonatokat
(grafika: SWM / MVG / N+P Industrial Design)

Hasonló a helyzet a Stadler-féle Variobahnok sikertelensége miatt rendelt Siemens Avenio villamosokkal is. Az első hat szerelvény forgalomba állításával decembertől már számol az MVG, azonban itt szintén jelezte a hatóság, hogy nem valószínű, hogy fogalomba állhatnak a villamosok. Mindez pedig veszélyezteti a decemberi menetrendváltástól tervezett kínálatbővítést az MVG hálózatán. A tervek szerint decembertől ugyanis a metróhálózaton sűrítenék a követési időket, míg a villamoshálózaton új viszonylatokat és sűrűbb követést szeretnének bevezetni a legforgalmasabb szakaszon a müncheniek. Herbert König, az MVG vezetője azt ígérte, hogy tervek szerint decembertől az U2-es metró egyes szakaszain a legsűrűbb követés 120 másodperc lesz.

Késhet a Siemens Avenio villamosainak müncheni engedélye
(grafika: Siemens)

A hatóság közlése szerint legalább öt hónapot vesz igénybe a metrószerelvények engedélyeztetése abban az esetben, ha nem bukik el a vizsgálatok során a vonat. Azt is megjegyezték, hogy erre többször, írásban felhívták az MVG figyelmét és hozzátették: ahhoz, hogy decemberre megszerezze a vonat a szükséges engedélyeket, június a szükséges dokumentációt le kell adni az engedélyező hatóságnak – erre pedig eddig nem került sor.
Az MVG azonban visszautasítja a vádakat. Úgy fogalmazták, hogy a lehető legkorábban bevonták a hatóságokat a járművek engedélyeztetése érdekében és szoros, konstruktív együttműködés jellemzi a kapcsolatukat. Emiatt is csodálkoznak azon, hogy a nyilvánosság előtt folytatja a vitát a témában a tartományi hivatal.

A Variobahnok engedélyezésével is komoly gondok voltak és vannak. Ez ismétlődhet meg most a Siemens metróinál és villamosainál is
(fotó: Halász Péter)

A mostani vita emlékeztet arra, amit a Stadler-féle Variobahnok engedélyeztetése kapcsán folytatott egymással a hatóság és az üzemeltető. Akkor is évekig vitáztak a felek azon, hogy milyen papírokat, dokumentumokat, vizsgálati anyagokat milyen terjedelemben és formátumban kell benyújtani a járművek engedélyeztetéséhez. A Siemens-villamosok esetében is hasonló vita bontakozik ki. A MVG azt ígéri, hogy minden lehetőséget megragadnak arra, hogy az alapos és mindenre kiterjedő vizsgálati anyagokat mielőbb benyújtsák a hatóságnak. Lakonikusan hozzátették azonban: újabb dokumentáció nem teszi a járműveket biztonságosabbá.
Az MVG szerint azonban mindezek ellenére lehetséges az új járművek decemberi engedélyezése. Jelezték: minden résztvevő felelős, konstruktív és kiszámítható együttműködésben érdekelt. Az sem érdekelten azonban, hogy csak a metrószerelvények kapcsán 60 ezer oldalnyi dokumentációt nyújtottak be és mintegy 800 ezer euróba kerül a vonatok engedélyeztetési eljárása a számítások szerint.

Halász Péter