Az első fizetős, de egyben hivatalos kiegészítő jelent meg az OMSI-hoz az elmúlt napokban. A korábbi várakozásoktól eltérően nem a Mercedes-Benz O305-ös VÖV-szabványbusza, hanem a bécsi 24A vonal és az azon közlekedő ÖAF LU 200-as kocsik láttak napvilágot a csomagban. Amivel együtt pedig érkezett az OMSI-t az 1.04-es változatra frissítő javítócsomag.
A most megjelent kiegészítő 2005-ben játszódik. Főszereplőnk a 24A jelzésű járat (a városi autóbuszjáratokat A és B betűvel jelzik Bécsben), amely Kagran metróállomástól, az U1-es vonal akkori végpontjától halad a város széle felé, az egykor külön faluként létező Breitenlee és Neueßling felé. A térképre rátekintve ezek a városrészek még mindig különálló település(részek), de közigazgatásilag már Bécshez tartoznak. Ezt a városrészt köti össze a metróval a kiegészítő főszereplője, a 24A buszvonal. Ez persze ma sincs másként, de a buszok ma már egy metróállomással arrébbról, a Kagraner Platztól indulnak.
Kagran 2005-ben még a mainál jóval fontosabb csomópont volt, itt volt az U1-es metró végállomása, és ide érkezett a 25-ös villamos is, amely Leopoldaut látta el. A metrót 2006-ban hosszabbították meg a fenti városrész felé, ekkor szűnt meg a 25-ös villamos, és több busz végpontja átkerült Kagraner Platzhoz. De ez a 2005-ös időpont nem csak ezek miatt mérföldkő, ekkor futották utolsó köreiket Bécs legendás magaspadlós buszai, az LU 200-asok.
Kagran, végállomás. 2005-ben a mainál nagyobb élet volt még itt, hiszen az U1-es metró a belvárosból csak idáig jött ki
De haladjunk szépen sorjában, kiinduló helyszínünk tehát Bécs XXII. kerülete, Kagran metróállomás, az U1-es metró korábbi végállomása. Az 1974. június 29-én beindított 24A jelű busz 1982 szeptember 4. óta indul innen, a járattal – amint említettük – Breitenlee és Neueßling városrészeket szolgáljuk ki. A viszonylat elsősorban a metróra hord rá. Kagrantól indulva rögtön megismerhetjük a Bécsre jellemző előnyben részesítési megoldást, nevesül azt, hogy az első megállóig a villamossínen közlekedünk, és ott is állunk meg a busszal. Így az autóbusszal elkerüljük a torlódásokat a Wagramer Straßén. A Kagraner Platz előtt – itt még folyik a metró hosszabbításának kivitelezése – elhagyjuk a sínt, és Kagraner Platz megálló előtt befordulunk jobbra a Breitenleer Straßéra, és ezt követjük egészen Neueßlingig. Ahogy a városból kifelé haladunk környezet egyre jobban megváltozik, Breitenlee és Neueßling között nagyon jól érezhető a már-már falusias hangulat.
Breitenlee és a Donautangente (az akkori S2-es, a mai A23-as főút) kereszteződése között van az utasok által csak ritkán használt Oberfeld megálló. Érezhető a város és a falu közötti átmenet Bécsen belül is
Bár a száma alapján egyetlen járatot kapunk, ez nem tulajdonképpen nincs így. Adott maga a fővonal, amely Kagran és Neueßling között jár, de a végállomásnál található két hurokútvonal, Invalidsiedlung, és Algenweg felé. Ezekbe az irányokba általában óránként térnek be a buszok, van amelyik csak az egyikbe, valamelyik a másikba, de reggel és este mindkét hurkot egyetlen járat látja el. Tehát alapból három vonalról beszélhetünk, amit kiegészít a reggeli és a délutáni csúcsban néhány menetet teljesítő Breitenlee Schule végállomásra közlekedő betétjárat. A járat iskolaidőben reggel 5 percenként közlekedik, iskolaidőn kívül és napközben, valamint hétvégén általában 7-8 percenként, este félóránként követik egymást a buszok.
Jellegzetes bécsi utasvárók – óriásplakáttal kombinálva – az ugyancsak jellegzetes megállókialakítással. Természetesen a virtuális pályában is találkozhatunk ezekkel a sajátosságokkal
A járathoz a 2005-ben valós menetrendet készítették el, a fordák is nagyjából azt tükrözik, ahogyan közlekedtek a buszok. De itt rögvest térjünk ki a kiegészítő egyik fájó pontjára: a járatot 2007-ig a Vorgarten Garázs üzemeltette, amely igen messze van a 24A-tól, így ezt nem építették meg – csak a garázsmeneti útvonal olyan hosszú lett volna, mint maga a vonal. A garázs helyett a kagrani tárolóból állnak ki a buszok. Csak halkan jegyezzük meg, hogy 20 euróért talán mégis elvárható lett volna, hogy a vonal garázsát is megkapjuk.
Igazi garázsra nem futotta a fizetős kiegészítőben, helyette a kagrani tárolóban parkolhatjuk le a buszunkat
Mindazonáltal ez a negatívum mit sem von le abból, hogy a készítők maximálisan törekedtek az eredeti környezet visszaadására, amelyet 350 új épület, illetve objektum lemodellezésével értek el, valós kereszteződéseket hoztak létre. A pályán működő villamosvonalak vannak (ezekre fel is szállnak az emberek, mi is beülhetünk, igaz vezetni nem lehet), amelyekhez elkészítették a bécsi E1-es motorkocsit, és a c3-as pótkocsit, de az alacsonypadlós ULF sem hiányzik, ahogy az U1-es metró U-típusú szerelvénye sem. Ezeken kívül még több buszjárattal is találkozhatunk, ezeken szintén az LU 200-asok járnak.
A Wagramer Straßén a buszok a villamosvágányokon járnak. Itt találkozhatunk a 25-ös és a 26-os villamosokkal is. A helyszín érdekessége, hogy 2013. október 5-én megszűnik ezen a szakaszon a villamosforgalom, Kagran és a Kagraner Platz között csak az U1-es metró marad
Itt érkeztünk el a kiegészítő másik főszereplőjéhez, a néhány mondatban már említett LU 200-ashoz. Az ÖAF és a Gräf & Stift által gyártott LU 200 M11 (a rövidítés feloldása: Linienbus, Unterflurmotor, 11 Meter, vagyis 11 méter hosszú, padló alatti motorral szerelt városi autóbusz) az első modern busza volt Bécsnek. 1978 és 1992 között összesen 345 darab készült, mellyel Bécs legnagyobb példányszámban gyártott busza lett – a típust kizárólag Bécs számára készítették.
Jellegzetes, csak Bécs számára gyártott busz az ÖAF LU 200 M11-es
Az első kocsi 1978. április 3-án állt forgalomba, míg az utolsó menetrend szerinti menetét a 8750-es azonosítójú kocsi 2007. április 18-án futotta.
A buszok sorsát az egyre jobban elterjedő alacsonypadlós kocsik pecsételték meg, a 24A-tól 2007. május 19-én búcsúztak. Azóta MAN NL273-as típusú kocsik, pontosabban azok osztrák licenszben gyártott rokonai járnak itt.
Az LU 200-as a kezdetektől fogva LPG-vel üzemelnek, egy 147 lóerős MAN G2566 típúsú motor van bennük, maximális sebességük 71 kilométer/óra. A busz 11,5 méter hosszú, 2500 milliméter széles, 31 ülőhely, és 58 állóhely található rajta. A buszokban Voith automata sebességváltó volt, kezdetekben JSR 506-os, a későbbiekben 851.2-es típusú.
Amit a vezető lát az LU 200-asban. A vezetőasztal egyszerű, jobb oldalt a Codierstecker és a hangosítás kezelője, bal kéznél pedig az ajtóvezérlés gombjai és visszajelző lámpái
A busszal egy új ajtórendszer is debütál az OMSI-ban: Bécsben nincs első ajtós felszállás, a járművezetők kiadják a nyitásengedélyt, majd ott nyílik ki az ajtó, ahol a leszállást már jelezték, illetve ahol a felszálló utas megnyomja az ajtónyitót. Ez itthonról is ismerős lehet, a bécsi buszok viszont visszazárják ezután az ajtót, kivéve a legelsőt amit a járművezető zár. Ha az ajtók zárva vannak, egy csilingelő hangot hallunk, ekkor biztosan nincs már utasmozgás, elvehetjük a nyitásengedélyezést, és mehetünk.
Az OMSI 1.04-es programváltozata már támogatja a 2-es és a 3-as ajtó minden szempontból teljesen önálló vezérlését is. Így a jellegzetesen bécsi ajtóvezérlési rendszer is jól működik. Itt a hátsó két ajtónál csak engedélyezési lehetőségünk van, az első ajtót viszont nyitás után külön kell visszazárnia a gépkocsivezetőnek
Ami újdonság, hogy egyrészt az utasok kívülről nyithatják maguknak az ajtót, de az OMSI fejlesztői elkészítették az ajtónkénti leszállásjelzést is, ami eredetileg csak az év végére várható OMSI 2-ben jött volna ki. Ez persze jó hír minden játékosnak, mert a három ajtóval rendelkező buszok így már rendesen fognak működni (persze ehhez módosítani kell az ajtók vezérlését, érdemes az OMSI hivatalos fórumát figyelni, mert sorra jönnek ki a javítások). Eddig olyan kompromisszummal működtek csak a három ajtós kocsik, hogy a leszállásjelzés közös volt a két hátsó ajtónál.
Érdemes tudni, hogy a buszokon nincs kijelző, a célfilmet az SD77-eshez hasonlóan kézzel tekerhetjük megfelelő állásba (vagy az ikonsorban beállítjuk). A buszokon hangos utastájékozatatás is van, az eredeti, Franz Kaida által felmondott hangokkal. A bemondások a „Codiersteckerről” mennek, amely a hangosbemondás mellett az útvonal adatait is tartalmazza, így segítve például a jelzőlámpa-rendszerekbe való bejelentkezést. A rendszer sajátossága, hogy az eddig megszokottakkal ellentétben nincsenek külön útvonalak, egymás után jönnek a megállók bemondásai, így érdemes odafigyelni, hogy a nem érintett megálló bemondását léptessük át. Ezekről szintén találunk leírást az „Add-on” könyvtárban.
A Wagramer Straßén a holdfényjelzők nem éppen buszvezető-barátan lettek elhelyezve. A fülkéből elég nehéz komolyabb távolságról észlelni a jelzésképeket
A kiegészítőt a forgalmazó Aerosoft honlapjáról tölthetjük le, 19,99 euró kifizetése után. Telepítés során meg kell adnunk a kapott sorozatszámot, valamint a regisztrált e-mail címünket. A kiegésztőt az Aerosoft Launcherben aktiválnunk kell a telepítés után. Ez után érdemes az OMSI főkönyvtárában megkeresni az „Add-on” mappát, ahol sok hasznos információval látnak el minket a pálya dokumentációjában. Itt találjuk meg a buszok fordáit, ami alapján dolgozhetunk, de itt nézhetjük meg a vonal térképét is, valamint a célfilmes kijelző kódjait is.
Nem mehetünk el szó nélkül a kiegészítővel együtt debütált hivatalos frissítés, az 1.04-es verziószámmal jelzett változat mellett sem, a regisztrált felhasználók által ingyenesen letölthető frissítés alapjaiban változtatja meg az OMSI működését. A memóriakezelés módosítása miatt sokkal szebben futnak a buszaink, a legextrémebb pálya esetén is megszűnt a korábbi szaggatás.
Invalidensiedlung vidékies utcáin kocog az LU 200-as
Fontos tudnivaló, hogy a javítás módosította az alap objektumokat, amelyek gondot okozhatnak az ezeket használó pályáknál. Ezért érdemes teljesen újratelepíteni az OMSI-t, a letöltős verzióval rendelkező játékosok pedig eleve már egy 1.04-es változatot menthetnek a gépükre.
Az újratelepítés előtt mentsük el az inputs, a maps, a money, valamint a sceneryobjects, a splines, a texture, a ticketpacks, valamint a vehicles könyvtárakat – továbbá amiket fontosnak tartunk, majd az uninstallálás után töröljük ki teljesen az OMSI könyvtárát. Ezután érdemes a gépet is újraindítani, majd az újratelepítés után a mappáink visszamásolásánál figyeljünk arra, hogy semmit ne írassunk felül.
Így működni fog rendesen az OMSI, ellenkező esetben nem tölti be az épületeket, és az utakat a program. Ha mégis ilyenre bukkaunk, akkor egy új busz betöltése megoldja a problémát. Jelenleg az OMSI fejlesztői is dolgoznak egy javításon, ami orvosolja majd ezt a problémát.
Összességében egy igen remek kiegészítőt kaptunk, amely személyes tapasztalatunk alapján is szinte tökéletesen visszaadja a bécsi 24A buszjáratot. A kiegészítő hamarosan dobozos formátumban is megvásárolható lesz, ahol az előzetes információk alapján az alapprogramot is megkapjuk a pálya mellé. A várhatóan 25 euróba kerülő változat már jobb ár/érték aránnyal fog bírni.
Késő tavaszi hangulat Invalidensiedlungban
Összességében egy igen remek kiegészítőt kaptunk, amely személyes tapasztalatunk alapján is szinte tökéletesen visszaadja a bécsi 24A buszjáratot. A kiegészítő hamarosan dobozos formátumban is megvásárolható lesz, ahol az előzetes információk alapján az alapprogramot is megkapjuk a pálya mellé. A várhatóan 25 euróba kerülő változat már jobb ár/érték aránnyal fog bírni.
Késő tavaszi hangulat Invalidensiedlungban
Kagranban jár a metró is
Kagran, végállomás
Halász Péter, Óvári Péter