Az eredeti tervek szerint ugyan már járnia kellene, de most végre lassan elkészül: megmutatta a MÁV-GÉPÉSZET az IC+-kocsit. Igaz, még nincs kész.
A MÁV-GÉPÉSZET diadalittas közleménye szerint 90%-ban készen van végre az a vasúti személykocsi, amelynek az eredeti tervek szerint már közlekednie is kéne – de a 2012-es InnoTranson is csak maketten láthattuk. A sokat vitatott IC+ projektről szóló információs anyagban így fogalmaznak: „Bemutatta a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. a szolnoki, vasúti járműgyártás első két IC+ kocsiját, az egyiket 90 százalékos, a másikat 60 százalékos készültségi állapotában. A készre szerelés után az üzembe helyezés és a típusvizsgálatok következnek, így várhatóan az idei év végén találkozhatnak először az utasok a korszerű járművekkel.”
Ungvári Csaba, a MÁV-START, a MÁV-GÉPÉSZET és a MÁV-TRAKCIÓ vezérigazgatója elmondta: az új kocsik légkondicionáltak; a hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozókkal ellátottak; GPS-vezérelt, fedélzeti és audiovizuális utastájékoztató-rendszerrel rendelkeznek; wifi biztosítja az ingyenes internetezés lehetőségét; belső videó-felügyeleti rendszer működik rajta.
A kocsik színterve szokatlan a MÁV-START eddig színterveihez képest
A tervek szerint a kocsik 200 km/h-s legnagyobb megengedett sebességét a Németországba közlekedő vonatokban lehet majd kihasználni. Ehhez a RegionalBahn csak annyit tesz hozzá, hogy kíváncsian várjuk a német vasúti hatóság, az EBA, a DB AG és a többi társvasút álláspontját a járművek kapcsán. A típus elvben (a feliratok szerint) alkalmas a nemzetközi forgalomra...
Ha sorozatgyártás megvalósul, akkor a MÁV-GÉPÉSZET-nél (vagy a MÁV-csoportnál) lehetőség nyílhat közel kétszáz új munkahely megteremtésére, ami a fogyatékossággal élők részére is elérhető. Ezen felül a hazai járműipari beszállítóknál további 200-250 fős munkahelybővítéssel is számolhatunk – emelte ki Ungvári.
A járművek belső terét Lenkei Balázs tervezte – sajnos sok kompromisszumot kellett kötnie az első elképzelésekhez képest
(fotók: MÁV Zrt.)
(fotók: MÁV Zrt.)
Jelenleg mind a két prototípus jármű fényezett állapotban az összeszerelés fázisában van. Az elsőben az utastér csaknem kész: a padló, a válaszfalak, a poggyásztartók, a műanyag burkolati elemek, a légcsatornák, az ülések, asztalok, bőröndtartók beépítése megtörtént. Ehelyütt ajánljuk olvasóink figyelmébe a nemrégiben megjelent beszélgetésünket a kocsik belsejét tervező Lenkei Balázzsal.
Az első kocsi esetében a munkálatok a mellékhelyiségek kialakításával, a kézifék és kapcsolószekrények beépítésével, illetve az alváz alatti szerelvényezéssel folytatódnak. A tervek szerint egy hónapon belül kerül fogóvázra a jármű (ezt a hírek szerint a Siemens szállítja), majd a feljáróajtók és a klímaberendezés üzembe helyezése következik. A típusvizsgálatok a nyáron indulnak, információink szerint június elején külföldön is találkozhatunk a prototípus járművel. A sikeres próbák után a tervek szerint már az idei év végén találkozhatnak az utasok az IC+ kocsikkal.
A bemutatott kocsi pályaszáma 61 55 20-91 400-8, sorozatjele Bpmz. Meglepő ez annak fényében, hogy az InnoTranson, 2012-ben felvonultatott maketten a 61 55 20-91 300-0 pályaszám szerepelt.
Érdekesség: a szlovákok hasonló kategóriában már a 2010-es InnoTranson megmutatták, hogy mit tudnak. A ZSSK a ruttkai gyártású kocsikból rendelt is hatvanat a Pozsony és Kassa közötti minőségi távolsági vonatokhoz.
A bemutatott kocsi pályaszáma 61 55 20-91 400-8, sorozatjele Bpmz. Meglepő ez annak fényében, hogy az InnoTranson, 2012-ben felvonultatott maketten a 61 55 20-91 300-0 pályaszám szerepelt.
Érdekesség: a szlovákok hasonló kategóriában már a 2010-es InnoTranson megmutatták, hogy mit tudnak. A ZSSK a ruttkai gyártású kocsikból rendelt is hatvanat a Pozsony és Kassa közötti minőségi távolsági vonatokhoz.
Halász Péter