2013. 05. 29.

Ingázó TRAXX-ok

A nyári, balatoni menetrendben bevezetett fejlesztések után újabb nagy dobásra készül a MÁV-csoport: végre arra használhatjuk a német vezérlőkocsikat, amikre valóban valók: ingavonati forgalomban is felbukkanhatnak a szerelvények – mégpedig a vonatot a MÁV-TRAKCIÓ egyik 480-asa is tolhatja.




Egy ideje próbálkoznak a pécsi IC-ken és a személyvonatokon a tolt üzemmel a halberstadti vezérlők esetében. Erről már tavaly is szó volt, amikor egy vágányzár miatt tervezték a toltvonati közlekedést. 2012 nyarán ebből nem lett semmi, azonban 2013 tavaszán mégis megindult az ilyen közlekedés. Ráadásul úgy alakult, hogy a pécsi IC-k némelyike már tolt üzemben közlekedik a teljes vonalhosszon, ami igazi kuriózumnak tekintehető.

A vonat végén szomorúan fityegő, bicikliszállítóvá lefokozott vezérlőkocsi

A MÁV-TRAKCIÓ 2010-2011 során beszerzett 480-as sorozatú, TRAXX-ai is képesek kezelni a halberstadti vezérlőkocsikból érkező, ZWS-jeleket. A próbákat már idejekorán megejtették a 001-es TRAXX-szal, azonban azóta nyilván változtak bizonyos dolgok. Mint emlékezetes, a vezérlőkocsikból a „magyarosítás” során kivették a villamosfék önálló vezérléséhez szükséges kart, mert hát minek az oda? A 3000-es Sziliken nincs ilyen, tehát nem kell. Idővel persze rájöttek a szakemberek, hogy nem csak a Cirmosok vannak a világon és bizony a „halbis” vonatot tolhatja akár mondjuk egy TRAXX is.

Az eredeti magyarosítás utáni vezetőállás: látható, hogy nekünk nem kellett a villamosfék karja (a vezetőasztalon jobbra), a kettő helyett csak egy maradt. Ráadásul a jobb szélső „nagy piros gomb” helyén a németek a kiegészítő rögzítőféket helyezték el, de nekünk az sem kellett

A jelenlegi állás szerint egyelőre öt vezérlőkocsiba építik vissza az eredeti fékvezérlő eszközöket a MÁV-GÉPÉSZET dombóvári telephelyén. Ezt követően, illetve ezzel párhuzamosan folyik a mozdonyvezetők képzése részben a vezérlőkocsik megismertetése, részben a mozdonyokra érvényes típusismeret megszerzése kapcsán. Várhatóan június végére vizsgát tehetnek ezek a dolgozók és következhet az igazi nagy dobás.

A TRAXX-ok végre tolni is tudják majd a halberstadti kocsikat – és nem csak a tolatási mozgások során
(fotók: Halász Péter)

Jól értesült források szerint ugyanis már júliusban – egyes hírek szerint azonban csak a nyári menetrend végén – legalább egy olyan szerelvény közlekedik majd a szobi vonalon, amelynek egyik végén vezérlőkocsi, másik végén pedig egy TRAXX dolgozik majd. A köztes kocsik várhatóan ugyancsak halberstadtik lesznek, azonban egyes hírek szerint felmerült a 21-05-ös középszámú, Bmx sorozatú járművek megjelenése is. Amennyiben a kocsi UIC-csatlakozásai megfelelőek, ennek érdemi akadálya nincs.
Mindezek alapján tehát könnyen előfordulhat, hogy a MÁV-csoport végre arra használ egy járművet, amire szánták: esetünkben a tolt ingavonat élére kerül majd a halberstadti vezérlőkocsi. Hogy így lesz-e? Azt majd meglátjuk – mi bizakodunk.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.