2013. 05. 03.

A gyorsvonati pótjegy utórengései - kannibált kiabálnak a vegetáriánus cápák

Szokatlan jegyzet lesz a most következő, de a szokatlanul eszement téma, még inkább annak kezelése kellő alapot szolgáltat hozzá. Nagyjából annyi értelme van a május 15-től bevezetendő pótjegyre adott politikusi reakciók összefoglalásának, mint vizet hordani az óceánba, ám ezúttal kivételt teszünk, és hordjuk a vizet. Egyrészt azért, mert már-már szórakoztatóan groteszk megnyilvánulásokat hallhattunk, másrészt hogy világosan lássuk: a köztudottan utoljára meghaló reményt is megöli az a sötétség, ami a politikusok fejéből előtört a vasúti tarifák kapcsán. Csattanó, hogy az időgépet az ötvenes évekre beállító kormányzati kommunikáció még az ügyeletes bűnbak nevét sem találta el.


Egyszer egy amerikai gazdaságfilozófustól hallottam azt a mondást, hogy „a demokrácia a létező legrosszabb államforma – leszámítva az összes többit, amit még kipróbáltunk”. Valami ilyesmi jutott eszembe tegnap este, amikor a sunyiban bevezetett és utolsó utáni pillanatban kedélyesen közhelyes patronok („fejlesztés”) ellövésével kommunikált, pótcselekvésnek tekinthető gyorsvonati (és nem mellesleg sebesvonati is) felárra adott politikusi reakciókat olvastam. Valami olyan mélyről jövő homály tör át ezeken a közleményeken, hogy az agytemető-hangulat miatt szinte alanyi jogon ki is utalom magamban a veszélyességi pótlékot a Parlament 5 kilométeres körzetében dolgozó tisztességes bérből, fizetésből élőknek – spekulánsoknak persze coki! Az egy dolog, hogy az ötletgazda NFM és a kormányzó párt nem nevezi nevén a gyereket („árat kell emelni, de félünk a szavazóktól”), de hogy a többi megszólaló is nettó hülyének nézi a választókat, az már lesújtó. Az „akkor is hazudik, amikor kérdez” axióma bizonyítására előrángatták a MÁV-START-ot bűnbaknak, pedig ebben a buliban pont a vasút a legkevésbé sáros. A fősodratú média persze felkapja a MÁV nevét, és mivel a kommunikációt is letiltotta és magához vonta az NFM, még a védekezés jogát is elvették a bűnbaktól. Elegáns, nem? Azzal már végképp nem merek előhozakodni, hogy senkinek sem jutott eszébe felvetni a pofonegyszerű kérdést: miért nem valós tarifareformot, a szociális kedvezményrendszerű ésszerű, a kedvezményeket alanyi jog helyett a tényleges fogyasztók irányába eltoló átalakítását hajtja végre a parlamenti többségével bármire képes (ezt ugye nem kell magyarázni...) erő. Az ilyen differenciált üzenetek kivesztek a hazai politikából – ha tükörbe nézünk, akkor az is nyilvánvaló, hogy ez rajtunk, választókon is múlik. Lássuk tehát időrendben haladva, mi mindent köpött ki tegnap a csúcsra járatott V12-es duplaturbós bullshit-generátor!

MTI, 15:17 - Jobbik: felháborító a vasúti jegyáremelés
Lám-lám, én is csaltam, ugyanis a derék Jobbik átlátott a szitán és áremelést kiáltott. Pont ezt a szót igyekezett kínosan kerülni az NFM, de azt nyilván ők sem gondolhatták komolyan, hogy az ominózus (tán 2002-es?) Lendvai Ildikó-féle nemleszgázáremelésen túl ezt meg lehet úszni. A Jobbik viszont nagyobb ziccert is dobott: „A Jobbik felháborítónak tartja, hogy a tavaly áprilisi vasúti járatritkítás után most a szolgáltatások színvonalának emelése helyett gyorsvonati felár bevezetéséről döntött a MÁV.” Előkerült tehát a másik vasútpolitikai neutronbomba, a jó öreg járatritkítás témája, és ők dobták le, mint a járatot még soha nem ritkított kevés párt egyike. Nyilván a kutya sem fogja előásni a legutóbbi választási programjukat, de mivel merő mazochizmusból a vasúti részt anno elolvastam, lelövöm a poént: a kincstári „megmentjük a mellékvonalakat” szövegen túl nem volt ott sem értelmes gondolat. Viszont nyilván a T. Olvasó is észrevette a mondat végén az információtőzsdei lufi kezdődő fújását: „gyorsvonati felár bevezetéséről döntött a MÁV.” Homályba lőttek, ugyanis nem a MÁV (azaz MÁV-START), hanem az NFM nyomatta és döntött a felárról!
A másik ziccer sem rossz: „Korondi Miklós országgyűlési képviselő csütörtöki közleményében »vérlázítónak« nevezi azt a kitételt, hogy az országgyűlési és az európai parlamenti képviselőknek nem kell majd gyorsvonati pótjegyet váltani.” Megható ez a dolgozó nép iránt érzett észak-koreai stílusú szolidaritás, ám a helyzet az, hogy amíg egyes képviselők naponta számolják el a Budapest - Miskolc menettérti útra az autójuk üzemanyagköltségét, és parlamenti képviselőt vonaton csak szalagátvágások okán lehet látni, ennek a bevételi vonzata a nagy zéró.
És közel sincs vége, a Jobbik rátett még egy lapáttal, és kiváló ütemérzékkel feldobott egy másik labdát is: „A Jobbik szerint nem felárat kellene bevezetni, hanem a Fidesz-KDNP-nek be kellene tartania a választási ígéretét, a teljes elszámoltatást. »Továbbá nem kellett volna több milliárd forintot az ablakon kidobni az új MÁV-székház bérlésért, az 1,6 milliárd forintot érő Debreceni Járműjavítót 73,5 millió forintért értékesíteni és az egyetlen nyereséges területet, a MÁV Cargót 102 milliárd forintért privatizálni, mely ennek a 100-szorosát kereste volna meg a MÁV-nak« – írja Korondi Miklós.” Ez az elmúltnyócévezés cifrázott verziója, az egyszerű választó számára is érthető jó nagy számokkal („100-szorosát kereste volna meg”) – tökéletes politikai üzenet. Már csak az a kár, hogy a MÁV-Cargonak vajmi kevés köze van a MÁV-Start jegyáraihoz. Mikrofont adtak a kezébe, bekapcsolta a magnót, felmondta a versikét. Azért kedves próbálkozás volt, köszönjük, képviselő Úr!

MTI, 15:19 - A Párbeszéd Magyarországért elfogadhatatlannak tartja a gyorsvonati felár bevezetését
A magas labda színtől függetlenül magas labda, ez már biztos: „A szervezet az ellen is tiltakozik, hogy ez alól az országgyűlési és európai parlamenti képviselők mentesülnek.”
Valószínűleg ők is pont annyit utaznak vonattal, mint a többiek, ergo semennyit – de amiről nem tudunk, az köztudottan nem fáj. A folytatásban viszont valami értelmes gondolatfoszlány sejlik fel: „Scheiring Gábor csütörtökön az MTI-nek azt mondta, a vasúti közlekedés versenyelőnyét növelni kellene, de az intézkedés éppen hogy rontja azt.”
 A nap fénypontja után viszont gyorsan visszasüllyedünk a hínáros pocsolyába: „Hozzátette: habár »Orbán Viktor szemmel láthatóan egy privilegizált társadalmi osztály felépítésére törekszik«, de semmi sem indokolja, hogy a képviselők mentesüljenek a felár megfizetése alól.”
Legyünk őszinték, azért a néhány száz forintos felár azért nem fog társadalmi szakadást okozni, épp csak szakmailag eszement. Privilegizált osztálynak meg ott van a trafikmaffia, a dohány mindig is nagyobb üzlet volt, mint a vasúti személyszállítás. A PM viszont összesítésben egy erős közepest azért talán érdemel a tiszta pillanatért.

MTI, 16:55 - Az MSZP sunyi áremelésnek tartja a gyorsvonati felárat
Már szinte hiányoltuk a letűnt korok nagyágyúját, de már itt is vannak. Egyedüliként józan számítást is hoztak, ami minimum örömteli meglepetés: „Józsa István, a szocialisták frakcióvezető-helyettese csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: a pótjegy váltása miatt 7-11 százalékkal drágul az utazás.”
A 7-11% nem az a mennyiség, ami miatt nemzethalált lehet kiáltani, ám érdekes módon a teljesárú jeggyel kiszámolt adat mellé nem lőtték le azt poént, hogy a kedvezménnyel utazók esetében ez bizony lényegesen több, mint 7-11%. Az öngólokat viszont szépen berúgták: „Szerinte az áremelkedés mögött nincs koncepció, és senkivel nem egyeztettek róla.” – ők bezzeg annak idején az egyeztetésről voltak híresek, lásd még az elhíresült záhonyi ebédet követő vonatkihúzogatás a friss és ropogós ütemes menetrendből.
És ha már itt tartunk, jön a második félpályás öngól: „Az MSZP-s politikus közölte: a kormány egy évvel ezelőtt több száz vasúti járatot szüntetett meg.” Nyilván az egy másik MSZP volt, amelyik az SZDSZ nevű formációval karöltve (emlékszünk még például Kóka Jánosra?) az első két mellékvonal-bezárási hullám idején kormányzott, és a lövészárok túloldalán a Fidesz politikusai azt kiabálták, hogy „mindentújranyitunk!”
De van tovább is: „A szocialista képviselő írásbeli kérdéssel fordult Németh Lászlóné fejlesztési miniszterhez, hogy megtudja, van-e a kormánynak elfogadott koncepciója a közlekedési tarifa- és kedvezményrendszer átalakításáról.”
Szinte látom, ahogy az NFM lányos zavarában bevallja, hogy a szavazatmaximalizáláson túl fikarcnyit sem érdekli a kedvezményrendszer átalakítása, és úgy általában, ez az egész játékvasút – már csak azért sem, mert az MSZP-érából buszos kötődésű takácsadókat hasznosítottak újra. De a képviselő Úr kemény legény, „választ vár arra is, mi indokolja, hogy az utasok számára kedvezőtlen intézkedéseket előzetes bejelentés nélkül, adagoltan vezetik be.” Na vajon miért? Mert az elődeik pont ugyanígy csinálták. Hogy is van a szállóige? Semmit sem tanultak, és semmit sem felejtettek. És ha valaki hiányolta volna, természetesen az MSZP-s képviselő is „pofátlanságnak nevezte, hogy az országgyűlési és az európai parlamenti képviselők mentességet kapnak a gyorsvonati felár alól”. Így már mindjárt jobb, nem igaz? Gyenge kettes alá, de csak a százalékos adatok miatt.

MTI, 17:50 - Rogán: az országgyűlési képviselők is fizessenek a vasúti pótjegyért!
Kontra, rekontra, szubkontra – jó dolog az internet, a gazdasági bizottság fenegyereke bő két órával a kerék újrafeltalálása után nekiállt kifogni a szelet az ellenzék vitorlájából. Sőt, „arra kérte csütörtökön Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert, intézkedjen, hogy az országgyűlési képviselőknek is fizetniük kelljen a MÁV egyes gyorsvonatain a pótjegyekért.”
Sztahanov elvtárs kéri, emeljék a normát. Az MTI-hírrel viszont a lapítás definícióját is sikerült megadni: „A MÁV csütörtökön közölte honlapján, hogy május 15-étől gyorsvonati felárat vezet be egyes gyors- és sebesvonatokon.” Pont úgy hangzik, mint ha az a szemét MÁV – egyébként MÁV-START, de mindegy – sarcolná a termelő népet (nem multi véletlenül?), de pártunk és kormányunk feláldozza magát, illetve képviselői mentességét. Csak azt felejtették el megemlíteni, hogy Rogán képviselő Úr párttársai ügyködtek a pótjegyen már jó ideje, és ha valaki tudhatott volna már jó előre a képviselői mentességről, az pont egy országgyűlési képviselő. Már ha valóban érdekli a kérdés, meg a vasút úgy általában. Nem készült és rizsázik, egyes.

MTI, 18:10 - Orbán Viktor: igazságtalan, hogy a képviselőknek nem kell MÁV-pótjegy
Ha pedig valaki tényleg tudhatott a pótjegyről, az a köztudottan legkevésbé demokratikus szervezeti felépítésű pártot kézzel irányító mikromenedzser vezér. Igazi homokszem a gépezetben, hogy senki nem szúrta ki azt a fránya passzust a képviselői mentességről, ilyen csúnyán csak banánhéjon szokás megcsúszni. Az már a sors iróniája, hogy a dörgedelmes hangú folytatásba is sikerült egy szovjetes stílusú kamut elrejteni: „A Kormányzati Információs Központ csütörtöki, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint Orbán Viktor utasította a Magyar Államvasutakat felügyelő Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert, tegye meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a pótjegyekre vonatkozó kedvezményt haladéktalanul megszüntessék. A MÁV a nap folyamán közölte a honlapján, hogy május 15-étől gyorsvonati felárat vezet be egyes gyors- és sebesvonatokon.”
Ismét az jön át, hogy az a fránya MÁV már megint kitalált valami hülyeséget, de majd óvónéni (NFM) a fejére koppint. Pedig pont az NFM erőltette a pótjegyet úgy általában, sőt, a díjszabás is az NFM és nem a MÁV[-START] hatásköre! Akkor most mégis a MÁV-ra fogja kenni a teljes propagandagépezet azt az apróságot, hogy bent felejtették a képviselők mentességét? Igazi álszent megoldás. Azt már csak csendben mondjuk, hogy a bűnbak nevét sem sikerült eltalálni, ugyanis a MÁV-START közölte honlapján a változást, nem pedig az anyacég MÁV Zrt. Tegye fel a kezét, aki meglepődött!

Hogy mi az egész történet üzenete? Egyrészt még az ellenzék soraiból sem volt képes mindenki nevén nevezni az ötletgazdát, és bevették, hogy a MÁV(-START) találta ki a gyorsvonati pótjegyet. Mit várjunk akkor a nép egyszerű gyermekétől, hogy majd nem a vasutat fogja szidni? Másrészt akinek maradtak még illúziói a vasúti tarifarendszer jövőjét illetően, annak nyilvánvaló: szociális játékvasúton kívül másra nincs esély a belátható jövőben, mivel a T. Képviselők éklogikával állnak hozzá ehhez (is), differenciált véleményük – nyilvánosan legalábbis – nincs. Tudunk persze olyan kormánypárti politikusról, aki zárt ajtók mögött nagy legény a témában, de a végén valahogy mindig elmúltnyócév lesz belőle, mire mikrofonhoz ér.

Sosem hittem volna, hogy egyszer bekövetkezik, de csütörtökön este egy kicsit megsajnáltam a MÁV mindenkori személyszállító üzletágát és annak dolgozóit. Rossz dolog egy rozoga lélekvesztőn hánykolódni a viharos óceán közepén, miközben a vegetáriánus cápák kannibált kiáltanak rájuk.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.