2013. 05. 06.

Dunavárosi buszozás

Bécs „pesti” oldalán, a Donaustadt nevet viselő városrészben, valamint Kagranban és a Hausfeldstraße környékén komoly változásokra kell számítani az idei őszön: új metró- és villamosvonal nyílik, átszervezik a buszáhálózatot. Ez ad különös aktualitást a hamarosan megjelenő OMSI-kiegészítőnek, amely a bécsi 24A vonalat tárja elénk.


Sokak számára meglepetés volt a bejelentés, miszerint 2013. május 23-án, szerdán megjelenik a bécsi 24A jelzésű buszvonalat bemutató OMSI-kiegésezítő. A kiegészítő mellé pedig egy új autóbuszt is kapunk: a méltán legendásnak nevezhető bécsi szóló buszt, a Gräf&Steyr LU 200-as jelzésű, 11 méteres, három ajtós járművét. A kiegészítőben azonban nem csak ezt a járművet láthatjuk, hanem számos, igazán jellemző bécsi jószágot: az E1-es villamosok c3-as pótkocsikat vontatnak a 26-os vonalán, az alacsonypadlós indulásokat pedig a hosszú, B sorozatú ULF-ek jelentik.

A kagrani tárolóhelyen pihenő LU 200-as szóló busz

E1-es motor- és c3-as pótkocsik Kagranban a 26-os villamos vonalán

Ezüstnyíl a metróállomáson

A 24A jelzésű busz a kiegészítőben Kagran és Invalidensiedlung között jár, ebből pedig megállapítható, hogy az az U1-es metró leopoldaui hosszabbításának átadása és egyben az 24A járat Kagraner Platzig való rövidítése, azaz 2006. szeptember 2. előtt játszódik, a leírás szerint egészen pontosan 2005-ben. Érdekesség, hogy a vonalon utoljára 2007. január 22-én közlekedett LU 200-as szóló autóbusz.

Kagranból a Wagramer Straßéra a villamosvágányokon jutnak el az autóbuszok is

A jó öreg bécsi busz mellé természetesen számtalan, a számítógép által vezethető járművet is kapunk: ilyenek például a Kagranban látható helyen, a felszínen közlekedő „Silberpfeilek” az U1-es metró vonalán; az E1-es motor- és c3-as pótkocsik, valamint az alacsonypadlós ULF-ek.

A donaustadti helytörténeti múzeum mellett robog Neueßling felé a busz

A kiegészítőben a 24A járat akkoriban működő betétjáratai, a Neueßlingig, illetve Breitenlee, Schule végállomásig járató meneteket is megtaláljuk majd. A számtalan objektum, eredeti menetrend mellett a Wiener Linien eredeti megállóbemondásai is szerepelnek a csomagban, így Franz Kaida hangja mindvégig velünk maradhat, a Wiener Linien minden törekvése ellenére is.

A stadlaui ipari park közelében ma már villamosvágányokat épít a Wiener Linien, ezeknek azonban még nyoma sincs a kiegészítőben

A kiegészítő ára 19,99 € (letölthető változat), illetve 24,99 € (dobozos változat) lesz, megvásárolni pedig a kiadó Aerosoft oldalán lehet a legegyszerűbben.


LU 200 M11 – a bécsi legenda
A Wiener Linien egyik jellemző és legendás járműve volt az LU 200-as autóbuszcsalád. Népszerűsége talán összevethető az Ikarus 200-as családéval. A Wiener Linien és elődei 1978 és 1992 között szerezték be a típust. A kifejezetten a bécsi városi közlekedés igényeihez igazított járművek alapja a német VÖV-szabványok szerinti járművek voltak. A gázmotoros autóbuszok 2007-ig szolgáltak, a 24A vonaláról 2007. január 22-én búcsúztak, míg a bécsi tömegközlekedésből 2007. május 16-án búcsúztak végleg, akkor a 14A vonalán járt még pár ilyen kocsi.
A kocsi fontosabb műszaki adatai:
  • Hossz: 11500 mm
  • Szélesség: 2500 mm
  • Magasság (a szellőzőkkel együtt): 3057 mm
  • Önsúly: 9840 kg (10370 kg)
  • Állóhelyek száma: 58
  • Ülőhelyek száma: 31
  • Tengelytáv: 5600 mm
  • Motor: hathengeres, négyütemű, folyékony földgázzal működő MAN G2566, később (a 8453-as számú kocsitól) MAN G2866 UM, majd a 8488-as számú kocsitól MAN G2866 DUM
  • Teljesítmény: 147 vagy 151 kW
  • Hengerűrtartalom: 11413 vagy 11976 cm3
  • Legnagyobb sebesség: 71 km/h
  • Sebességváltó: Voith 506 JSR automata vagy Voith 851.2 automata
  • Üzemanyagtartály: 3 darab, egyenként 120 (96) literes és két, egyenként 89 (71,2) literes gáztartály
A kocsikról részletesebb bemutató a Stadtverkehr Austria Wikipedia-oldalán olvasható német nyelven.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.