Hivatalosan meg nem erősített (de nem is cáfolt) hírek szerint a legendás 403-as sorozatú, az orrkiképzésük miatt csak „Donald Duck” néven ismert motorvonatok több évtized után visszatérhetnek a német sínekre a National Express kötelékében.
A hírek szerint legalább egy szerelvény felújításán és újbóli üzembe állításán dolgozik a National Express, amely az IntEgro Verkehrrel közösen elnyerte a Ruhr-vidéki RE7-es és RB48-as viszonylatok üzemeltetését, ahol 2015-ben veszik majd fel a forgalmat, de a cég komolyan érdeklődik a hírek szerint a berlini S-Bahn egy részének üzemeltetése iránt is.
Az egykori InterCity-, majd később Lufthansa Express-járatokban szolgáló, eredetileg négy részes motorvonatok a Lufthansa belföldi, a DB-vel együttműködve nyújtott szolgáltatásának leállítása óta várják sorsukat. A vonatok jobbára a szabad ég alatt töltötték az elmúlt éveket, így állapotuk nem éppen a legjobb.
A National Express a tervek szerint a felújított járműveket marketingcélokra használná.
Az eredetileg négy részes, valamennyi tengelyén hajtott motorvonatok közül hármat szerzett be a minőségi távolsági forgalom számár a Deutsche Bundesbahn. Az 1973-ban gyártott szerelvények csak első osztályú utastérrel rendelkeztek, így az IC-hálózat 1979-es reformja (azaz valamennyi vonalon a 2. kocsiosztály bevezetése) után nem tudta hol felhasználni az egyébként sem üzembiztonságukról híres járműveket a vasúttársaság. A vonatok „üzembizonytalansága” miatt azonban nem csak a Walt Disney-féle kacsáról kapott nevet a vonat, hanem sokszor emlegették a „rút kiskacsa” néven is. A sorozat egyébként nem futott be fényes karriert, a kis darabszám, a kiforratlan technika és a teljesen első osztályú utastér miatt erősen korlátozott volt már nem sokkal a beszerzése után is a felhasználási lehetősége.
Az egyik leállított szerelvény Putlitzban
(a képek forrása: Wikipedia)
(a képek forrása: Wikipedia)
Ekkoriban vetődött fel az az ötlet, hogy a Lufthansa a kis távolságú, 300 kilométer alatti, belföldi repülőjáratait megszüntetné, mert nem lehet őket gazdaságosan működtetni. A DB-vel közösen viszont a hasonló menetidő alatt vasúton is megtehető viszonylatokra irányította az utasait és így indult meg a Lufthansa Airport Express szolgáltatás előbb a Rajna-völgyében (1982), majd Stuttgart és Frankfurt között (1990). A szolgáltatást azonban 1993 nyarán leállították, a járművek egy részét vagy a normál IC-forgalomban használták tovább, vagy pedig leállították. Utóbbi lépés érintette a 403-asokat is. A vonatok az ország több pontján várták sorsuk jobbra fordulását, majd egy magánszemély több járművet is megvásárolt, így valószínűleg ezek közül újul majd meg most legalább egy szerelvény, amelyet a National Express használhat majd. A felújítás további részleteit nem árulták el.
Halász Péter