2013. 05. 07.

A Stephansplatz a legforgalmasabb metróállomás

A Wiener Linien felmérése megerősítette, amit tulajdonképpen mindenki tud: a történelmi városközpont szívében található Stephansplatz metróállomás mind közül a legforgalmasabb a bécsi metróhálózaton, az elmúlt évben napi 220 ezer utast regisztráltak a csomóponton. Természetesen a többi bécsi csomópont sem marad le, és a növekvő utasszámok miatt a forgalmas átszállóállomások terhelése jó eséllyel csak növekedni fog az elkövetkezendő években.



Bár mindenki sejtette, kicsit mégis meglepő, hogy a történelmi városközpont szívében található Stephansplatz metróállomást találta a legforgalmasabbnak a Wiener Linien. Az adat azért is furcsa, mert Budapesttel ellentétben nem ez az egyetlen átszállási pont két (vagy több) metróvonal között, számos ilyen csomóponttal rendelkezik a város. Ugyanakkor a két metróvonalon kívül itt nincs forgalmas villamos-csomópont, mint a dobogó második és harmadik fokára szorult állomásokon. Valószínűleg a turisták nagy száma is sokat segített a Stephansplatz-nak a legfrekventáltabb állomás címének eléréshez.
Tősgyökeres bécsi, ha teheti, napközben nagy ívben kerüli a Ringen belüli városrészt, ha csak nincs kifejezetten arra dolga. Szinte minden napszakban hatalmas forgalom, óriási tömeg van a belvárosban, számtalan turista rója az ódon hangulatú utcákat, este pedig a helyiek is a belvárosi éttermekbe és kávéhazkba tartanak. A történelmi belváros közepén találjuk Bécs egyik szimbólumát, a Stephansdomot, körülötte pedig a Stephansplatzot.

A Stephansdom körüli Stephansplatz metróállomása Bécsben messze a legforgalmasabb mind közül
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A közlekedési csomópontot két (hamarosan, a belvárosi buszhálózat átszervezése után három) buszvonal érinti, emellett innen indulnak a belvárosszerte ismert fiákerek, taxik sürögnek a téren a turisták mellett. Apropó, turisták: jó idő esetén komoly dugót okoznak a tér sarkában végállomásozó városnéző buszok is. Ami pedig az utasforgalom zömét adja: a föld alatt két fontos metróvonal, a kelet-nyugati irányú U3-as és az észak-déli irányú U1-es vonal metszi egymást. A Wiener Linien felmérése szerint egy átlagos hétköznapon 220 ezer utas használta valamilyen formában a metróállomást, azaz Innsbruck és Klagenfurt lakosságával megegyező mennyiségű ember fordult meg a létesítményben.

Zsúfolt peron és zsúfolt vonat az U1-es metró Stephansplatz állomásán
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A rangsorban szorosan a Stephansplatz mögött jön az U3-as és az U6-os metró csomópontja, a komoly villamos-gócpontnak is számító Westbahnhof. A fontos vasúti pályaudvar metróállomásán napi átlagban 210 ezer utast számoltak. Ez azonban a főpályaudvar 2015-ös forgalomba helyezése után alighanem csökkenni fog, hiszen számos távolsági vonat kerül majd át innen az új központi vasútállomásra.

A Westbahnhof 2015-ig biztosan a második legforgalmasabb metróállomás maradhat. Kérdés, hogy a főpályaudvar üzembe helyezésével hogyan változik majd mindez?
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A sorban meglepő módon csak a harmadik a Karlsplatz-csomópont: itt napi átlagban 204 ezer utast számoltak. Pedig itt három metróvonal, az U1-es, az U2-es és az U4-es is találkozik, ráadásul ide fut be a badeni HÉV, valamint számos, a várost átszelő villamosvonal is itt találkozik. A harmadik helyezés oka lehet talán az is, hogy az itt találkozó metróvonalak máshol is metszik egymást (az U1-U4 a Schwedenplatzon, az U1-U2 a Pratersternnél, az U2-U4 páros pedig a Schottentornál), így az átszállóforgalom több állomás között oszlik meg.
A sorban a negyedik a hosszas átépítés ez az ezzel járó káosz után a napokban új bevásárlóközponttal bővülő Wien Mitte/Landstraße csomópont, ahol az U3-as és az U4-es metró, valamit a városi gyorsvasúti tengely, a Stammstrecke találkozik. Itt napi 150 ezer utast mérnek.
Érdekes egyébként, hogy az ötödik legforgalmasabb állomás egy tipikus, szinte kizárólag metrók közötti átszállópont: az U4-es és az U6-os metrók csomópontja, a Längenfeldgasse napi 136 ezer utast lát. Itt a két vonal azonos irányba tartó metrószerelvényei azonos peron mellé érkeznek, így biztosítva a gyors és kényelmes átszállást. A járművezetők lehetőség szerint várnak is a csatlakozó vonatra, ritkán látni olyat, hogy pont az érkező metró „orra előtt” indul a szomszéd vágányról a szerelvény.

A Langenfeldgasse megállóból rajtol egyszerre az utasok átszállását követően az U4-es és U6-os metrók szerelvénye a közös peron mellől
(fotó: Magyarics Zoltán)

A hat számjegyű utasforgalommal bíró állomások klubjába egyébként még két állomás fért bele: a Praterstern, amely a nevezetes Prater nyugati végén, az U1-es és az U2-es metrók csomópontjában fekszik és kapcsolatot jelent az ÖBB vonatai felé, itt napi 133 ezer utas fordul meg. Érdekes ez a szám annak fényében, hogy itt található a város egyik olyan szupermarketje, amelyik vasárnap is nyitva van. Nem sok ilyen üzlet van ám nemhogy a városban, hanem az országban sem. Az azonos üzletlánchoz, a Billához tartozó üzletek közül például Bécsben csak egy másik ilyen vasárnap is nyitva tartó létesítmény van: a Franz-Josefs-Bahnhofon. A harmadik közeli ilyen bolt a schwechati reptéren van az üzletláncból.
Az utolsó ebben a rangsorban a belváros szélén fekvő Schwedenplatz: itt „csak” napi 130 ezer utast mértek az U1-es és az U4-es metró állomásán a tavalyi évben.
Végezetül tegyük hozzá azt is, hogy a Stephansplatz és a Karlsplatz esetében 2012 nyarán két hónapig nem közlekedett az U1-es metró a Reumannplatz és a Schwedenplatz közötti szakasz felújítása miatt.

A Pratersternnél „csak” napi 133 ezer utas fordul meg
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A fenti számokhoz hozzátartozik, hogy a bécsi metróhálózatot évente 547 millió utas használja, ez több mint a fele a Wiener Linien összesen évi 907 millió utasának. A jelenleg 75 kilométeres hálózaton jelenleg 101 állomás működik. A hálózat pedig bővül: idén október 5-én az U2-es metró seestadti hosszabbítását adják át, míg 2017-re elkészül az U1-es metró déli hosszabbítása a Reumannplatztól Oberlaaig.

A következő években jelentősen bővül a metróhálózat. A térképen a két most épülő hosszabbítással együtt láthatjuk a bécsi vonalakat
(grafika: Wiener Linien)

A bécsi csomópontok felhasználói szemszögből
A cikkben szereplő csomópontok mindegyik külön világnak számít felhasználói nézőpontból. Ami az átszállási időket illeti, általánosságban talán a Schwedenplatz és a Praterstern a legkedvezőbb, a Landstrasse és Westbahnof esetében már nagyban függ az adott járatoktól az átszálláshoz szükséges idő ez a trend még kifejezettebb a Karlsplatz esetében.
A helyiek számára a Stephansplatz egyik kihívása a délutáni csúcsidőben a tébláboló turisták kerülgetése, és meglepően kevesen tudják értelmesen használni a három, meglehetősen kihasznált liftet – sokan megtesznek egy-két kört mindkét irányban, mire rájönnek, hogy az U3-as metró kér irányának peronjai két külön szinten vannak. A Westbahnof már könnyebb eset, itt viszont az U6-os metró peronja és az ahhoz vezető lépcsők kényelmetlenül zsúfoltnak csúcsidőben. A Karlsplatz-ot korábban sokan kerülték (köztük én is), mivel az állomás hosszú aluljárója másodállásban a helyi drogelosztó szerepét tölti be, igen szakadt figurákban lehet itt gyönyörködni év- és napszaktól függetlenül. A mostanában végéhez közeledő felújítás viszont sokat dobott színvonalon, és mintha a rendőrség is eredményesebb lenne az utóbbi időben. Ettől függetlenül a Karlsplatz kellemetlen vonása maradt, hogy sokat kell gyalogolni a zsúfolt aluljárókban szinte minden átszállásnál, akadálymentességi szempontból pedig az ötletszerűen elhelyezett liftek miatt horror a csomópont babakocsival egy U4-U2 átszállás már igazi kihívásnak számít.
A sorban következő Landstrasse volt a másik horror az elmúlt években, a folytonos építkezés miatt az általam időnként használt U3-reptéri gyorsvasút átszállás legalább ötféle, időnként a munkaterületeken átvezetett szükségútvonalon bonyolódott mostanáig. A bevásárlóközpont átadásával lassan letisztulnak a viszonyok, és az eddig akadálymentességi szempontból tájékozódási versenynek számító csomópont használhatósága ugrásszerűen javult idén. A tágas és szellős Praterstern a közelmúltban lezajlott felújítás miatt kifejezetten kellemes hely az átszálláshoz, a Landstrasse megállóval ellentétben itt a gyorsvasúti peronoknak sincs bunker-hangulata. Az említett csomópontok közül a Praterstern lenne az abszolút pozitív példa, már csak a rendőrségnek kell tovább javítani a hatékonyságon, ugyanis kétes figurákból a Karlsplatz után itt van a legtöbb. A Schwedenplatz mindenből egy csipetnyi: ráférne a felújítás, kissé zsúfolt, meglehetősen forgalmas, de alapvetően használható csomópont.
Magyarics Zoltán

Halász Péter, Magyarics Zoltán