2013. 04. 17.

Újjászervezett buszhálózat a Belvárosban

Átalakítja a belvárosi autóbuszok hálózatát a Wiener Linien. A Ringen belüli térséget kiszolgáló három járat marad, de azok útvonala július 1-jétől alaposan megváltozik. A változást a belvárosi lakók kérik, azonban ennek köszönhetően létrejön majd a város talán legértelmetlenebb buszvonala is.




Hosszú hónapok óta tart az egyeztetés, amelyek témája belvárosi autóbuszok útvonalának újragondolása volt. A három City-Bus, az 1A, a 2A és a 3A jelzésű viszonylat a tárgyalások eredményeként július 1-jétől új útvonalon közlekedik majd, amely változások alapvetően az I. kerületben lakókat érintik majd. A legnagyobb változás a 2A jelzésű járaton lesz majd, ezt a viszonylatot ugyanis két járatra bontják majd, ezzel pedig megszűnik a (menetrend szerinti, közforgalmú) autóbusz-forgalom a Heldenplatzon és a Burg kapuján át.

A Burgon átvezető szakaszon hiába készültek sajtófotók, megszűnik ezen a részen a menetrend szerinti buszforgalom július 1-jétől
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

Az új 2B jelzésű viszonylat a Neubaugasse metróállomás és a Dr.-Karl-Renner-Ring között jár majd. Azonban ahelyett, hogy a Heldenplatznál befordulna a Burg felé, tovább megy egyenesen és a Kunsthistorsisches Museum sarkánál fordul be a Mariahilfer Straßéra, majd tér vissza a Neubaugasséhoz. Ez a rövid körjárat alighanem eséllyel pályázhatna a város legértelmetlenebb buszvonala címre. A járat megállóit egy kivételével több másik járat is kiszolgálja, ráadásul ez az egyetlen megállóhely is kényelmes gyaloglási távolságra van a környező metró- vagy éppen villamosmegállóktól.

A 2A busz kettéválasztásával megszűnik a buszforgalom a Burg alatt átvezető útszakaszon. Ide tart a képen látható VW-Kustenits kocsi is

A belvárosi részt érintő változások közös újdonság lesz majd, hogy valamennyi járat érinti majd a Stephansplatzot, a történelmi Bécs központját, fontos turistalátványosságot. Jelenleg ezt a 2A jelzésű járat elkerüli – emelte ki az új koncepciót bemutató sajtótájékoztatón Ursula Stenzel, az I. kerület polgármestere és Robert Pribila, a Wiener Linien autóbuszüzemének főnöke. Az új vonalhálózat mindenképpen megfelelőbb lesz a kerületben élőknek és a turistáknak is – fűzték hozzá.
A mostani tervek előzménye az volt, hogy 2012 elején kezdődött egy építkezés a Belvárosban, ami miatt az 1A és a 3A buszok útvonalát is át kellett szervezni – ez pedig éles kritikát váltott ki a kerület vezetése részéről. A mindenki számára megfelelő megoldás keresése során alakult ki végül a mostani rendszer, amelyet mindkét fél jóváhagyása után július 1-jétől vezetnek meg.

A jelenlegi belvárosi autóbusz-hálózat

Az új elképzelések szerint kialakított autóbusz-hálózat térképe

Az új rendszer szerint a nagy buszokkal üzemelő 1A jelzésű járat lerövidül és csak a Schottentor és a Stephansplatz között jár majd. A Stephansplatz és a Stubentor közötti, a Wollzeilét kiszolgáló hurokban a Schottenring felől érkező 3A járat buszai közlekednek majd – ezen jelenleg a Volkswagen-Kustenits és a Rampini mikrobuszok közlekednek.

Az 1A vonalon megmaradnak a nagy buszok, de a járat Stephansplatz és Stubentor közötti szakaszát júliustól a kisbuszos 3A szolgálja majd ki. A képen a Stubentor végállomáshoz érkezik az 1A-n közlekedő MAN Lion's City
(fotók: Halász Péter)

Ezzel egyidőben viszont a jelenleg meglehetősen bonyolult vonalvezetésű 3A elveszti a Schwedenplatz és a Salztorbrücke felé vezető ágát, amelyet július 1-jétől a Schwarzenbergplatz felől érkező 2A szolgál majd ki. De hogy ne legyen egyszerű az élet, a 2A a Schwarzenbergplatz felé időszakosan eltérő útvonalon jár majd: a hol a Tiefer Graben, hol pedig Renngasse érintésével közlekedik majd a járat. A 2A busz egyébként a jövőben nem a 3A által jelenleg használt Salztorgassén, hanem a Heinrichgassén jut vissza a Duna-csatorna partjáról a Belvárosba.

Az új buszhálózat július 1-jei premierjével minden VW-Kustenits kisbuszt a Siemens és a Rampini koprodukciójában épült villanybuszok váltanak le. A 2A viszonylaton közlekedő elektromos buszt örökítette meg Magyarics Zoltán a Mariahilfer Straßén

A Wiener Linien nevében megszólaló Robert Pribila szerint az új buszhálózat sem személyzetben, sem járműben, sem pedig kibocsátott teljesítményben nem jelent többletet a cég számára. Emellett pedig a tervek szerint július 1-jével áll forgalomba valamennyi Rampini-busz a 2A és a 3A vonalán, amelyek a VW-Kustenits-kocsikat váltják majd. Az 1A vonalán továbbra is a normál, 12 méteres szóló buszok járnak majd – ígéri a Wiener Linien.
Arról azonban egyelőre nincs szó, hogy bővítenék-e akár a későbbiekben is a belvárosi autóbuszok üzemidejét? Jelenleg ugyanis a buszok hétfőtől csak szombaton kora délutánig közlekednek, vasárnap a Ringen belüli közlekedésre marad a zsúfolt metró – vagy a gyalogszer.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.