2013. 04. 19.

Eltűnik a sárga csík – bemutatták a MÁV-START felújított személykocsijait

Bemutatta a MÁV-START a felújított távolsági személykocsikat. Az általunk már korábban is megmutatott járművek közül kettőt, egy 39-30-as sorozatú AB és egy 29-05-ös sorozatú Bp-kocsit tekinthettek meg az újságírók.


A Nyugati pályaudvaron tartott sajtótájékoztatóján Ungvári Csaba a MÁV-START, a MÁV-GÉPÉSZET és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója kiemelte: az idei éves tervükben mintegy 1 milliárd forintot különítettek el háromszáz személykocsi idei és 2014-es felújítására. A járművek kívül-belül megújulnak, azonban ne gondoljunk „posta-Bhv” szintű munkákra.
A járművek mind az első, mind pedig a második kocsiosztályon új üléshuzatokat kapnak, a járművek belső színvilága is megújul. Az utasok komfortját szolgálják emellett az ablakokon a hővédő fóliák is, az új kialakítású kisasztalok és a fülkés kocsikban a hosszú tükrök is.

A 39-30-as középszámú kocsi első osztályú vége. Szembetűnő a kocsiosztályt jelző sárga csík hiánya. Az UIC nem írja elő már elő, a MÁV-START nem festi fel. Hosszú távon vajon el is tűnik a „bolhás” a nem feláras vonatokból?

Így fest az első osztályú fülke. A korábban már bemutatott változattal ellentétben a csomagtartók itt nem narancs, hanem szürke színűk. Az ablakkeret és a szemetes viszont továbbra is maradt sárga

Ilyen a másodosztályú fülke. A színvilág ugyanaz, mint az első osztályon. Vajon ez is az egységesítés előszele?

Új fajta kisasztal került a fülkékbe. Reméljük, hogy sokáig bírják majd a strapát

Van, ami nem változik: a régi Ikarusokból indításjelzőként ismert lámpabúrára kézzel festették fel a WC feliratot

Az egykori első osztályú kocsikból átpályaszámozott 29-05-ösök is megújulnak. A kocsik leginkább szembetűnő változása az új gyorsvonati színterv a korábbi csupakék kocsiszekrény helyett

A jellegzetes, korábban elsőosztályú, így nagyon is kényelmes ülések új huzatot kaptak. A termes kocsiban kellemesen hat a narancszínű csomagtartó, amelyekre felkerültek az ülőhelyszámok is. Vajon a fakultatív, netán kötelező helybiztosításos, talán feláras vonatok előszele mindez?

A mellékhelyiség itt még tiszta. Reméljük, hogy így is maradnak. A MÁV-START azt ígéri, hogy így lesz

A kocsiban csak egy WC maradt. A másik helyén két kerékpár számára alakítottak ki tárolóhelyet

A bemutató harmadik résztvevője az egri IC-kben is megforduló fecske-vezérők egyike volt

Emellett alapos felújításon estek át a jármű gépészeti részei is: felújították a vízhálózatot és a légfűtés csatornáit is. A kocsik külső és belső felületeit is antigraffiti bevonattal látták el. A mostani járműfelújítási programról már részletesen beszámoltunk korábban a RegionalBahn oldalain.
A járműveket folyamatosan állítja forgalomba a MÁV-START a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely/Nyíregyháza, a Budapest–Debrecen–Záhony, a Budapest–Szolnok–Békéscsaba és a Budapest–Szeged vasútvonalon – ez utóbbi helyszínen a 39-30-as sorozatú, első-másodosztályú kocsik a hibrid-IC-kben szolgálnak majd.
A „zagyva számsorok” barátai kedvéért a bemutatott kocsik adatai:
  • 51 55 39-30 025-8, AB, 140 km/h, REV Dk 15. 04. 13. Honállomás: Szeged. Honos KTH: Szeged.
  • 50 55 29-05 071-6, Bp, 120 km/h, REV Sl 15. 04. 13. Honállomás: Miskolc. Honos KTH: Miskolc.
  • 50 55 80-05 449-0, BDt, 120 km/h, REV Sl 15. 04. 13. Honállomás: Szolnok. Honos KTH: Szolnok.

Halász Péter