2013. 04. 22.

Nyári barkácsolás

A nyári tanítási szünet Európa-szerte alkalmas a különféle hosszabb, nagyobb felfordulással járó felújítások elvégzéséhez. Emlékezetes: tavaly az osztrák fővárosban az U1-es metró felét zárták le és két új villamosvonalat indítottak pótlására. Idén is komoly felújítási munkákat tervez a Wiener Linien.


A napi két és félmillió utas, a naponta megtett 183 ezer kilométernyi menet komolyan igénybe veszi a bécsi tömegközlekedés infrastruktúrját. A Wiener Linien évek óta konzekvensen újítja fel nyaranta a legkritikusabb állapotú és a legnagyobb forgalmú szakaszokat. 2013-ban összesen 17,4 millió euró, hozzávetőleg 5,2 milliárd forint jut a nyári felújításokra – mégpedig a hosszú távú fejlesztéseken túl!
A nyári időszakban, június 10-étől szeptember elejéig az egyik legnagyobb szabású munka ezúttal a Währinger Straßén lesz: itt a Schottentor és a Sensengasse közötti részen öt villamosviszonylat, a 37-es, a 38-as, a 40-es, a 41-es és a 42-es koptatja a vágányokat, így ez a szakasz talán a városban is a legforgalmasabbak egyike. Évente csak ezen a szakaszon 226 ezer menetet regisztrált a társaság. A negyven tonnás szerelvények pedig komolyan igénybe veszik a pályát, így a 2,8 kilométeres szakasz felújítása igencsak időszerű. A munkák során kicserélik az elhasználódott paneleket, megújul a pálya alépítménye és minden más, a vágányzónát érintő közműjavítási munkát is elvégeznek.

Bécs egyik legforgalmasabb villamosvasúti szakasza a „Jonas-Reindl”-ből induló járatok által használt vágány

A munkavégzés idején július 6-tól augusztus 18-áig a Schottentor és az U6-os metró Währinger Straße megállója között pótlóbuszokat szerveznek majd. A villamosviszonylatok között is értelemszerűen változás várható: a 42-est összevonják a 37-essel és 37-es jelzéssel az Antonigasse és a Hohe Warte között jár majd. A 38-as villamost a Spitalgasse és az Alser Straße érintésével Zimmermannplatzhoz (a közelben van az U6-os metró Alser Straße megállója) terelik és a 43-assal (Neuwaldegg felé) és a 44-essel (Dornbach felé) vonják össze.

Az Augasse-hurokban fordul egy szóló E1-es. A 33-as villamos szerelvényei hétvégén ide, hétköznap az U6-os metró Josefstädter Straße megállójához járnak majd. A nyáron itt fordul majd a Gürtel egyébként utasforgalomban nem használt vágányai felől érkező 41-es villamos, amelyen jobbára rövid ULF-ok és E2+c5 összeállítású vonatok járnak

A 40-es villamos rövidítve, a Lichtenwerderplatz és Gersthof között jár majd, míg a 41-es Pötzleinsdorfból az Augasséhoz megy majd. Mindkét viszonylatról át lehet majd szállni a D jelzésű villamosra. Itt jegyezzük meg, hogy e lépéssel egy olyan vágánykapcsolaton közlekednek majd villamosok, amelyet utasforgalomban nem használnak: a Gürtelen a Währinger Straße és a Lichtenwerder Platz között nincs rendszeres forgalom, csak a Währinger Gürtel kocsiszínbe tartó járművek használják a vágányokat.
A tömegközlekedők mellett az autósok sem járnak jól a munkák idején: a Währinger Straßén a munkavégzés idején egyirányúsítják és csak a városközpont felé lehet majd itt közlekedni.

A földalatti Schottentor végállomás a nyár java részében csendes lesz, legfeljebb csak a pótlóbuszokkal találkozhatunk – a felszínen

A külső Währinger Straßén is felújítási munkák lesznek: május 13. és június 30. között 640 méter hosszban újulnak meg a vágányok az Aumannplatz és a Währinger Grütel között, de felújítják a Kutschkergasse megállót is. Emiatt a 40-es és a 41-es villamosok forgalmában lesznek kisebb korlátozások, azonban a forgalom fenntartása mellett végzik majd a munkák java részét.
Megújul a Rennweg–Ungargasse–Fassangasse csomópontja is. Itt 250 méternyi vágányt cserélnek majd ki, emiatt júliusban több alkalommal néhány órára le kell állítani az O jelzésű villamos forgalmát.
Ha már az O-nál tartunk: a Radetzkybrücke térségébe tervezett közműépítési munkák miatt július végén-augusztus elején kilenc napig az 1-es villamost nélkülözniük kell a bécsieknek a Julius-Raab-Platz és a Prater között. Ebben az időszakban E jelzéssel indítanak egy ideiglenes járatot a Quartier Belvedere (a korábbi Südbahnhof-hurokvágány) és a Prater Hauptalle között.

Újra betűjelzéses villamos jár majd a Praterbe: igaz, nem a 2008-ban megszűnt N, hanem az 1-es helyett közlekedő rendkívüli járat, az E végállomásozik  majd a Prater Hauptallénál néhány napig

Folytatódik az U6-os vonal állomásainak felújítása is. Ezúttal a Burggasse/Stadthalle megálló kerül sorra, amelyet a műemléki védettségre tekintettel újítanak fel. Emiatt július 1-jétől szeptember 1-jéig négy hétre lezárják a peronokat a forgalom elől. Azonban nem a teljes állomást zárják le egyszerre: július 1. és 28. között a Floridsdorf, július 29. és szeptermber 1. között pedig a Siebenhirten felé tartó vonatok haladnak majd át a megállón. Az állomás megközelítésére a Wiener Linien a sétát ajánlja a Thaliastraße felől vagy a 6-os és a 18-as villamosokat a Westbahnhof felől.

Az E6-os motor- és a c6-os pótkocsik ma már csak emlékek az U6-os metró vonalán, de a Burggasse megálló nem, ráadásul idén nyáron ismét régi fényét nyerheti vissza a forgalmas metrómegálló

Az U2-es metró és a 26-os villamos október 5-i meghosszabbításának előkészítése is folyamatosan  zajlik. A Kagraner Platzra tervezett elágazás beépítése miatt augusztus 18-ától szeptember 30-ig a 26-os villamos csak rövidítve, az Edmund-Hawranek-Platz és a Josef-Baumann-Gasse között jár majd.

A 26-os villamos hosszabbításának előkészítése miatt a Josef-Baumann-Gasséig, a tavaly decemberben átadott Tokiostraße-i átkötés kiágazásához rövidítik a 26-ost a nyár végén
(fotók: Halász Péter)

Az őszi kitekintés során a Wiener Linien közleményében még említi, hogy június közepe és október közepe között fél kilométernyi vágányt és három csomópontot újítanak fel a forgalom fenntartása mellett Hietzingben az 58-as, a 60-as és a 62-es villamos vonalán. Ugyancsak újra cserélik az elhasznált síneket a forgalom fenntartása mellett a XX. kerületben, a Wallsteinplatz  térségében július eleje és augusztus vége között.

Halász Péter