Nem lesz olcsó bérlet a svájci vasutakon, pedig a szabadidős utazásoknak jót tett volna. A közlekedési vállalatok csoportosulása egyetértett a kezdeményezéssel, de mégis más megoldást támogattak.
Komoly, üdvözlendő kedvezményezéseket tettek már a helvétek a vasúti tarifák ügyében. Emlékezetes: a Halbtax rendszer, a félárú utazásokat engedélyező bérlet már jó ideje működik Svájcban. A jelenlegi formáját 1987-ben, radikális árcsökkentés után nyerte el: az akkori 360 frankos árat 100 frankra csökkentette a svájci parlament. Ez pedig a kedvezménykártya tömeges elterjedését jelentette és annyira sikeres lett a rendszer, hogy több vasút, az ÖBB (VorteilsCard) és a DB AG (BahnCard) is átvette.
A zöldek által forszírozott elképzelések szerint a mostani 50%-os kedvezményt adó Halbtax mellett a kevésbé kihasznált időszakokban olcsóbb jegy- és bérletárak lettek volna érvényesek a helvét közlekedési eszközökön. Ráadásul a Halbtax mellé évi 50 frankos díjért cserébe egy 25%-os kedvezményt biztosító kártya is került volna, éppúgy, ahogy a DB AG-nál is van 25, 50 és 100%-os kedvezményt adó BahnCard. Ez utóbbit főleg az alkalmi utasok értékelnék. Az új jegytípusoknak köszönhetően a vonatok a peremidőszakokban is kihasználtabbak lennének, így elébe lehetne menni egy áremelésnek, hiszen jóval kevesebb vonatot kellene üresen furikázni a hegyek között.
A kevéssé kihasznált vonatokra és időszakokra sem lehet majd olcsóbb jegyet és bérletet venni, de a 25%-os kedvezménykártya sem fog megvalósulni Svájcban
(fotók: Óvári Péter)
(fotók: Óvári Péter)
A zöldek javaslata meghallgatásra talált a svájci Vebands öffentlicher Verkehr (VÖV) igazgatójánál, Ueli Stückelbergernél is. Igaz, az igazgató már csak korlátokkal fogadta volna el a javaslatot, mégpedig azzal, hogy növelni kellett volna az állami dotációt a tömegközlekedési járatok után, hiszen a peremidőszakban utazó utasok nem fizetik meg a teljes jegyárat, ez pedig igen sok pénzébe kerül a közlekedési társaságoknak.
A VÖV által támogatott javaslatok szerint az utasoknak érezhetővé kellene tenni az engedményeket. Például a jegyautomatánál váltott jegyek tartalmazzanak további kedvezményeket, hiszen nem kell fenntartani a pénztárt és a személyzetet ehhez a fajta jegyeladási módhoz – sok jegytípus esetében ezt a módszert alkalmazza a német vasút is. Ráadásul a VÖV összekötné az elektronikus közösségi közlekedési jegyrendszerrel az új kedvezményrendszert, amelynek bevezetéséről egyébként konkrét döntés született már. Ennek keretében pedig elképzelhetőnek tartják a VÖV szakemberei a nagyvasúti vonalbérletek és a városi közlekedési szövetségi bérletek kombinálását is – általános, 25%-os kedvezményről azonban szó sincs. Így tehát minden bizonnyal ténylegesen elkaszálják a zöldek javaslatát.
Halász Péter