2013. 04. 29.

Megszűnik a DB AutoZug

Eldőlt, hogy a közeljövőben megszűnik az éjszakai vonatokat és az autószállító szerelvényeket üzemeltető DB AutoZug GmbH. A német vasút leányvállalata nem tud gazdaságosan működni, különösen azután, hogy a menetrendváltással alaposan szűkítették a kínálatot.


Az elmúlt évek kínálat-szűkítése komoly hatással volt az éjszakai vonatokat és autószállító járatokat üzemeltető DB-leányra, a DB AutoZugra. A társaság számára komoly veszteség volt az idei menetrend bevezetése is: a 2011-2012-es menetrendben még nyolc vonat szerepelt a szolgáltató kínálatában, azonban ebből a 2012-2013-as évadban hét megszűnt. Az egyetlen megmaradó vonatpár a Berlin és München közötti CNL-vonat lesz, amely a két város között autószállító kocsikat is továbbít.
De nem csak az autószállító vonatokkal van baj: általában elmondható azonban, hogy az éjszakai vonatok piacán komoly bajok vannak. Az egyre öregedő vasúti járművek felújítása költséges és nem mindig térül meg a dolog, a gazdasági szakemberek így ritkán adják áldásukat komolyabb felújításokra vagy új járművek beszerzésére. Emlékezetes, hogy a svájci SBB néhány évvel ezelőtt teljes mértékben kivonult erről a piacról, eladva az utolsó fekvőhelyes kocsijait is. Az éjszakai vonatok szerepének csökkentését jól mutatja az is, hogy – a fapados repülőtársaságok konkurenciája miatt – megszűnik a Barcelona és Zürich között ingázó Talgo-szerelvény is a menetrendváltással. 

Az autószállítás sem rentábilis. A DB AG több járatot már megszüntetett, Berlinbe például csak Münchenből közlekedik autószállító szerelvény. A képen München főpályaudvarán pihen a berlini és a hamburgi kocsikat továbbító szerelvény

Sajtóhírek szerint a DB AutoZug jelenlegi szolgáltatásait, járműparkját visszaveszi az anyacég és a jövőben a DB Fernverkehr égisze alatt működik majd tovább ez a szektor. Kérdés, hogy mi lesz a DB AutoZug saját mozdonyaival, amelyeket a DB Regiotól vásároltak az éjszakai vonatok és a DB Fernverkehr, valamint a saját szerelvényvonataik továbbítására. A 115-ös sorozatba sorolt E10-esek azonban már alaposan benne járnak a korban: a mozdonyok java része közel van, vagy már túl is van ötvenedik életévén.
Az is kérdés, hogy a jövőben miképpen alakul majd a DB AutoZuggal szerződésben álló idegen vasúttársaságok kiszolgálása: a MÁV-START például ezzel a céggel – és alighanem a drága árajánlat miatt nem a DB Fernverkehrrel – szerződött a Budapest és Berlin között közlekedő Metropol EuroNight közlekedtetésére és a járművek fordulók közötti karbantartására a berlini fordulóállomáson. Az élő szerződést várhatóan átveszi a DB Fernverkehr, de annak lejárta után kérdéses, hogy a mostani kondíciók mellett vagy akár drágábban kínálja majd szolgáltatásait és erről mi lesz a véleménye a magyar vasútnak.

A Metropol EuroNightot 2011. október 17-én a DB Fernverkehr 120 138-as pályaszámú gépe továbbította Berlin és Drezda között. Vajon mi lesz a vonattal, ha megszűnik a mostani német partner, a DB AutoZug?
(fotók: Halász Péter)

A DB AutoZug GmbH felszámolásával a Hartmut Mehdorn nevével fémjelzett időszak egy újabb öröksége tűnik el: akkor az állami, pontosabban szövetésig tulajdonban álló DB AG tőzsdére vitelének érdekében a nem rentábilis szolgáltatásokat és feladatokat különféle leányvállalatokba szervezték ki, hogy a holding mérlegét ne rontsa a veszteséges működés.

Halász Péter