Nem érkezett érvényes ajánlat a Volánbusz tenderére a hírek szerint. Pedig az NFM döntése alapján májustól a társaság üzemelteti a Budapestet elhagyó agglomerációs járatokat. Azonban mivel a csak a BKV és egy kisebb buszos cég tett – ezek szerint érvénytelen – ajánlatot, így nem lesznek új járművek. Egyébként sem lettek volna.
A Népszabadság szerint „igazi magyar gazdasági kabarévá vált a Budapest környéki buszjáratok üzemeltetőváltása.” Az NFM ugyanis a Volánbuszt bízta meg, hogy május 1-jétől üzemeltesse a járatokat, de azt nem tudta ellátni a saját járműparkjával. A korábbi tendereket visszavonták, majd kiírtak egy újat, amelyen a hírek szerint nem volt érvényes ajánlat. A lap szerint csak egy kisebb vidéki buszos cég és a BKV adott be pályázatot, de egyiküknek sem sikerült megfelelni a feltételeknek. A fővárosi cég például nem tudta összeszedni a kért ötven darab buszvezetői önéletrajzot a napilap szerint. A buszvezetők ugyanis attól tartottak, hogy ezzel automatikusan átkerülnek a Volánbuszhoz.
A Volánbusz az elővárosokban kizárólagos szolgáltatóvá válna az NFM finoman fogalmazva is átgondolatlan tervei szerint
Az NFM, mint emlékezetes, az év elején adott ukázt a Volánbusznak arra vonatkozóan, hogy át kell vennie a városhatárt átlépő járatok üzemeltetését, mert a fővárosi BKV nem működtetheti azokat az uniós előírások értelmében. Igaz, a RegionalBahn külföldi példákat is sorolva cáfolta meg mindezt, de ez aligha lehet hathatós érv, ha az NFM-nél valamit kitalálnak.
A Volánbusz végül egy új és egy használt autóbuszos tendert írt ki, amelyet végül visszavontak, majd kiírt egy csak használt buszokra vonatkozó bérleti szerződésre vonatkozó eljárást. A finanszírozást egy 7,7 milliárd forintos hitelből oldotta volna meg a Volánbusz. A Volánbusz arra is kísérletet tett, hogy a BKV-tól közvetlenül béreljen buszokat, azonban ez eredménytelen próbálkozás volt. Végül kiírtak egy újabb tendert, amelynek keretében nem buszokat, hanem szolgáltatást vásárolt volna a Volánbusz a május 1. és 2014. január 31. közötti időszakra. Itt már szinte bárki szóba jöhetett volna a napilap tudósítása szerint, a cél az volt, hogy időben forgalomba álljanak buszok.
Viszont sok részlet nem volt tisztázva, sőt... Az utasok ráadásul rosszul jártak volna a tender eredményessé minősítésével, ugyanis a jelenlegi szolgáltatási szintnél 35-40 százalékkal alacsonyabbra kértek ajánlatot, ami lényegében mindenhol egy legjobb esetben 15 perces követést eredményezett volna. Ami azért, lássuk be, például a Pécel és az Örs vezér tere között közlekedő 169E vagy a budaörsi 40-es buszcsalád esetében komoly visszalépés lenne.
A budaörsi 40-es család sűrű és színvonalas kapcsolatot teremt a fővárossal. Vajon a cél ennek a szétzúzása lenne? A Volánbusz 35-40%-kal alacsonyabb szolgáltatási szintet szeretne a jelenleginél
Ezen a tenderen azért indult a BKV, miután erről a közlekedési cégek, a BKK és a főpolgármester megállapodott a fejlesztési miniszterrel. A napilap szerint a BKV olyan üzletet szeretett volna kötni, ami némi nyereséget is hozott volna a szűkös konyhájára, azonban jó esetben is csak a jelenlegihez hasonlatos feltételek és díjtételek mellett folytathatták volna ugyanazt a tevékenységet. A menedzsment végül a szakszervezetek hathatós közreműködésével „érvénytelen” pályázatot adott be, így a tender eredménytelenül zárult.
Mindezek után a Volánbusznak immáron semmi esélye nincs határidőre átvenni és üzemeltetni az agglomerációs buszjáratokat. Ezen az sem változtat, hogy március végén új busztendert írt ki. Ebben az elsőnél több, 106 szóló- és 61 csuklós, alacsony padlós jármű szállítására kért ajánlatot. Ha lesz egyáltalán jelentkező, akkor óvatos becslések szerint legkorábban jövő év elején állíthatják forgalomba az új járműveket.
A Volánbusz a felhívásban kikötötte, hogy az üzlet csak akkor köttetik meg, ha a minisztériumtól valóban felhatalmazást kapnak a buszjáratok átvételére. Ehhez viszont a tárcának meg kell állapodnia a fővárossal a vonalak átadásáról.
A Népszabadság szerint szerint a Budapesti Közlekedési Központ hajlana a megegyezésre. Ennek érdekében egységes regionális menetrend és tarifarendszer kidolgozására tett javaslatot a minisztériumnak.
Május elsejétől viszont – bár semmilyen feltétel nem adott – a Volánbusz veszi át a főváros környéki buszjáratokat és ezeket pedig rögtön vissza is adja a BKV-nak üzemeltetésre – azt egyelőre csak remélni lehet, hogy a jelenlegivel megegyező feltételek mellett. Alig egy hónappal a tervezett átadás előtt azonban az utasok még nem tudnak semmit... Hiszen ők csak zavaró tényezők az NFM megrendelése alapján közlekedő járatoknál, ez a vasúton is látszik.
Halász Péter