Az elmúlt évben mintegy 2,2 millió eurónyi kárt okoztak a színesfémtolvajok csak az ÖBB-nek. Összesen 350 esetet jelentett a vasúttársaság a rendőrségnek. A konkrét anyagi káron kívül közvetve is komoly veszteségei voltak az osztrák vasútnak a vonatkésések és a helyreállítási munkák miatt.
Földkábelek, biztosítóberendezési kábelek, felsővezetéki berendezések a fő célpontjai a kábeltolvajoknak az ÖBB mintegy ötezer kilométeres hálózatán. Az osztrák vasútnak csak ebből tavaly 2,2 millió (hozzávetőleg 660 millió forint) eurónyi kára származott. Ebben az összegben ugyan már benne van a helyreállítás költsége, azonban hozzá kell még számolni a rongálás és a helyreállítás idején szükséges vonatpótlásokat, a késések következményeként fellépő költségeket – ami tovább drágítja az egyébként sem veszélytelen rongálást.
A színesfémtolvajlás nem csak a közlekedésre jelent nagy veszélyt, hanem magára az elkövetőre is. A nagyfeszültség alatt álló berendezéseket már megközelítve is komoly, életveszélyes sérüléseket szerezhet az ember. Az ÖBB-nél a felsővezetéki rendszerek például 15000 Volt feszültségű áram alatt állnak. Ráadásul a forgalomban lévő pályákon akár 230 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek a vonatok, amelyek szintén veszélyeztetik az elkövetők testi épségét is.
A kábeltolvajok nem csak közvetlenül okoznak komoly károkat, hanem kellemetlenséget okoznak az utasoknak, vasutasoknak is, mert a lopások és a helyreállítás miatt késnek a vonatok vagy éppen busszal kell őket pótolni
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Ausztriában nem csak az ÖBB-t, hanem számos közszolgáltató céget, más közlekedési vállalatot is érint a kábellopások, színesfémtolvajlások ügye. A vállalatok az osztrák szövetésig belügyminisztériummal közösen próbálnak fellépni a jelenség ellen. Az ÖBB egy intézkedéscsomagot dolgozott ki a színesfémlopások visszaszorítására és a biztonságos vasúti közlekedés érdekében. A korábban megrongált kábeleket nem értékes rézből, hanem alumíniumból vagy acélból készültekkel pótolják – ezek az alacsony piaci értékük. Emellett pedig belső információs kampányt is indítanak a munkatársak számára, hogy hasonló rongálások esetén minél előbb riaszthassák a hatóságokat. Mivel nem csak a beépített anyagok tűnnek el, hanem a beépítésre várók is. Emiatt pedig a különféle raktárak, depóniák is szigorúbb őrzés alá kerülnek.
Középtávon az ÖBB a fontos kábeleket szabad szemmel nem látható, gyakorlatilag eltávolíthatatlan jelzésekkel látják el, amelyek csak speciális megvilágítás esetén tűnnek elő. Ezek segítik az eltulajdonított anyagok azonosítását és így adott esetben az elkövetők azonosítását. Hosszú távon pedig az ÖBB kezdeményezte a büntetési tételek szigorítását és a hatóságokkal való szorosabb együttműködést.
Németországban, Északrajna-Vesztfália tartományban az elmúlt időszakban számos alkalommal rongáltak meg vagy tulajdonítottak el különféle vasúti kábeleket a tolvajok. Az elmúlt évben a korábbi időszakokhoz képest 30%-kkal emelkedett az ilyen esetek száma – közölte a szövetségi rendőrség. A DB AG részéről nyilatkozó Dirk Pohlmann pedig jelezte: közel 4700 kilométernyi vasúti pálya van a tartományban, amelyet őrizni szinte képtelenség. A kábeltolvajok főleg Essen, Gelsenkirchen és Dortmund környékén dolgoznak. Ezeken a területeken a szövetségi rendőrséggel közösen a pályavasút sűrűbben és szigorúbban ellenőrzi a vasúti létesítményeket. A korábbi tapasztalatok szerintem csak helybeliek, hanem belga és holland elkövetők is fennakadtak már a rendőrség ellenőrzésein.
Halász Péter