2013. 04. 15.

Itt a szombathelyi villamos!

1974. augusztus 20-án 22 óra 40 perckor menetrend szerinti járatként bejárt a kocsiszínbe a hatos pályaszámú villamos, és ezzel a Szombathelyi Villamosvasút története véget ért. A kocsik közül kettő maradt meg az utókornak: egyet ma a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban láthatunk, egy másikat pedig Szombathelyen kiállítva. Most viszont lehetőség nyílik arra, hogy mi is utazzunk a közel négy évtizede megszűnt villamoson.

A pálya egyik készítője két évvel ezelőtt szerzett meg több újságcikket, térkép- és kutatási anyagot a szombathelyi vonalról és a kocsikról. Ekkor fogalmazódott meg a villamos életre keltésének ötlete a Train Simulatorban. A pályaépítő mestert is viszonylag kevés rábeszélés után sikerült megtalálni a projekthez Ricsi személyében. Ricsit korábbi kisvasúti ténykedéseiről már jól ismerhetik a műfaj iránt érdeklődő virtuális vasutasok, hiszen olyan munkák kerültek ki a kezei közül, mint a nemrégiben megjelent, hangulatos Körösök-Völgye Gazdasági Vasút.

Szűk utcákon át csikorog a kéttengelyes villamos

A csapat tehát adott volt, elkezdődött a munka. A pályához a villamosokon kívül sok-sok egyedi objektum is készült. Így az 1970-es éveket hűen tükröző részletek – a lehetőségekhez mérten – kialakításával a pályaépítők reményeihez szerint elég jól sikerült egy magyaros várost felépíteni és életre kelteni.
A pályáról tudni kell, hogy a valóságban sok átépítésen esett át, ezért a dokumentáció – illetve néha annak hiányosságai miatt – az építők részben a saját fantáziájukra hagyatkozva építették meg a vonalat. Mindazonáltal úgy gondolják a készítők, hogy aki utazott még a kis sárga villamosokkal az ráismerhet a vonal szépségeire, a környezet adottságaira.
A vonalhoz számos új jármű készült. Az 1927-es Ganz gyártmányúak szóló kocsik eredetileg Budapestre, a BSzKRt számára készültek mint sínbuszok, ezek selejtezésük után kerültek az SZVV-hez. A 2-es és a 3-as pályaszámú kocsik balesetben megsérültek, ezért nem kerültek be ezen formájukban az MSTS járműállományába.

A 13-14-es pályaszámú ikerkocsi indul a Kálvária végállomásról

Elkészültek az ikerkocsik is. Ezeken jól megfigyelhető a járművek fejlődése, pontosabban a Fővárosi Villamosvasúti Főműhely Vállalat Dózsa György úti (FVV) fejlődése: az első páros (11-12) még fapados, tolóajtók nélküli, 1958-ban gyártott példány. A 13-14-es kocsikon már beépítésre kerültek a feljárókat még nem takaró tolóajtók, a 15-16-os kocsi pedig már hosszú tolóajtókkal és bőrüléssel készült. Legszembetűnőbb eltérés a jobban lelógó – az ajtókat takaró – frontlemezelés. A 17-18-as ikerpár a korábban balesetet szenvedett 2-es és 3-as pályaszámú kocsikból épült – szintén az FVV műhelyében.

Szombathely, vasútállomás, végállomás

A pályát végignézve valóban hangulatos vonalat kaptunk. Azonban a feladatok készítőinek komoly kihívást jelent majd, hogy új activityket készítsenek a pályához. A jelzőzést a készítők nemigen tudták megoldani, ezeket csak a végállomáson helyezték el, így a nyílt vonalon meglehetősen nagy körültekintést igényel a keresztek szerkesztése, ez kifejezetten balesetveszélyes helyzetet teremthet. Fennáll ugyanis annak a veszélyes, hogy ha a virtuális villamosvezető kicsit lassabban közlekedik, akkor a gép által irányított vonat elindul a kitérőből, függetlenül attól, hogy mi még kint vagyunk az egyvágányú pályán. Ez pedig oda vezet, hogy a két villamosszerelvény összeütközik. Ez pedig azt jelenti, hogy a gép által irányított szerelvényeket csak a végállomásokra lehet betervezni. Igaz, mivel összesen 2,8 kilométer hosszú a pálya, ez nagy gond – tíz perces vagy negyedórás követést így is meg lehet oldani.
De jegyezzük azt is meg a teljesség kedvéért: a szombathelyi villamosvasúton az 1970-es években aligha volt komolyabb jelzőberendezés, sok esetben legfeljebb jelzőbottal vagy éppen csak a menetrend megfelelő kialakításával oldották meg a kereszteket.
A pálya letölthető a vovm.hu weblapról, míg a villamosok a www.vm15.hu-ról tölthetők – ez utóbbi helyen azonban e a villamosok, hanem a kisvasúti szerelvények között keressük a szombathelyi járműveket. A pálya működőképes az MSTS utódjának posztjára pályázó OpenRails-szel is.

Óvári Péter