2013. 04. 03.

Hétszáz kijelző az utcákon

Péntektől összesen hétszáz kijelző tájékoztatja majd a bécsi utasokat arról, hogy mikor jön a következő autóbusz vagy éppen villamos. Az évek óta tartó folyamatos fejlesztésnek köszönhetően 2018-ig összesen ezer digitális táblát szerelnek fel az osztrák fővárosban.




Április 5-én, pénteken adják át hivatalosan a hétszázadik RBL-kijelzőt az osztrák fővárosban. A Wiener Linien évek óta folyamatosan telepíti az egy vagy éppen több járat megjelenítésére alkalmas digitális táblákat. A Wiedner Haupstraße és a Johann-Strauß-Gasse kereszteződésében lévő megállóban megjelenő lesz az 700. ilyen berendezés, amely az 1-es és a 62-es villamosok érkezését jelzi elő – no meg a badeni HÉV-ét is, ugyanis az év eleje óta a WLB járatai is bekerültek a rendszerbe.

A legújabb generációs kijelzőkön már három járat is megjelenhet
(fotó: Jan Gott / Wiener Linien)

A Wiener Linien tervei szerint idén 67 helyszínre telepítenek utastájékoztató táblákat, 2018-ig pedig összesen ezer ilyen berendezés lesz üzemben.
Az utastájékoztató rendszer csak egy eleme a komplex, elektronikus forgalomirányítási rendszernek. A buszokon és a villamosokon lévő végberendezések a diszpécserrel való kapcsolattartás és a helyzetmeghatározás mellett az utastájékoztató rendszert is vezérlik, legyen szó írásos vagy hangos változatról. Emellett a diszpécserek közvetlenül egy-egy járművön, egy vonalon, egy adott földrajzi területen vagy éppen az egész városban közlekedő valamennyi járművön szólhatnak az utasokhoz, ahogy azt rendszeresen meg is teszik egy-egy nagyobb üzemzavar esetén.

Az RBL-rendszer alkotóelemeit rendszeresen közszemlére teszi a Wiener Linien. A képek a 2009-es Tramwaytagon készültek
(fotók: Halász Péter)

A rendszer a megállókban lévő kijelzőket a járművek helyzete alapján vezérli. A járművek minden húsz másodpercben kapcsolatba lépnek a központtal és jelzik hollétüket, a rendszer ez alapján számítja ki a következő jármű érkezését. A célállomás és a várható érkezés mellett azt is jelzi a rendszer, hogy alacsonypadlós jármű érkezik-e vagy sem?
RBL felhasználói szemszögből
Napi felhasználóként az RBL léte és az adatok nyilvános elérhetősége – a mostani cikk témáját képező kijelzőkön vagy a korábban bemutatott okostelefonos alkalmazáson keresztül – nagy segítség az utazások során. A kijelzők ügyes megoldása, hogy a legközelebbi indulás mellett a legközelebbi alacsonypadlós indulást is jelzi – bár egy 35 perces értéknél ez például sovány vigasz. A helymeghatározás és a lámpaütemek sajátosságai néhol meg tudják tréfálni a rendszert, és vele együtt az utast is. Erre a legjobb példa a 74A buszjárat Rochusgasse megállója: itt a Stubentor felől érkező kocsiknál a kijelzőn szereplő 2 perc bizony a gyakorlatban 4-5 perc, de szoktunk viccelődni a rochusgassei „három perces egy perccel” is. Ennek az ellenkezője is előfordul, például a 10-es villamos középső szakaszán hétvégéken néha „felgyorsul az idő”, és a kijelzőn is gyorsabban haladnak lefelé a számok, mint a karórán. Mindezek persze apróságok, és inkább a rendszeres utazóknak szúrnak szemet, akik hamar kiismerik az RBL szokásait.
Ami a rendszer üzembiztonságát illeti, havonta-kéthavonta egyszer azért akad komolyabb kimaradás, ilyenkor a kijelzőkön többnyire a „Figyelje a menetrendi hirdetményt!” felirat szerepel. A rendszer működését élesben főleg metrós üzemzavarok során lehet látni, ilyenkor többnyire pontos képet kaphat az utas a kilátásokról. Ilyen helyzetben az is gyakori, hogy élőben lehet követni a zavarelhárítási erőfeszítéseket, amint az irreális hosszú követést betömik egy alkalmas helyen visszafordított szerelvénnyel a menetirányítók.
Magyarics Zoltán

Halász Péter