A Stuttgart és Singen közötti Gäubahn forgalma az utóbbi időkben komoly változásokon ment át. A fontos Stuttgart–Zürich korridor részét képező vasútvonalon a jövőben új alapokra helyezik a menetrendet: a billenőszekrényes távolsági vonatok nem térnek vissza, cserében azonban itt is bevezetik az Alsó-Szászország által kitalált tarifaközösséget.
Baden-Württemberg tartomány és a DB AG új menetrendi koncepciót dolgozott ki a Stuttgart és Singen közötti vasútvonalra, a Gäubahnra. A közelmúltig ezen a vonalon jártak a Stuttgart és Zürich közötti ICE-járatok, illetve korábban az Olaszország felől érkező Cisalpino motorvonatok is. Azonban a billenőszekrényes vonatok számos gondja miatt 2010. március 21-én leállították a 415-ös sorozatú motorvonatok forgalmát, helyettük azóta is mozdonyos IC-vonatok közlekednek a két város között.
A most bemutatott elképzelések szerint ez nem is változik már meg a jövőben sem. A tervek szerint a vonalon az IC- és az RE-vonatok órás ütemben közlekednek majd. A regionális vonatok 2016 decemberétől nagyjából tíz perccel gyorsabbak lesznek, mivel feladják az Ergenzingen és Horb közötti megállókat. Az RE-k Stuttgartból Singenbe minden páratlan óra 17 perckor indulnak majd, míg a Stuttgart és Rottweil közötti betétjáratok páros óra 17 perckor hagyják el a stuttgarti főpályaudvart.
A 146.2-esekkel továbbított emeletes ingavonatok megszaporodhatnak Stuttgart környékén: 2016-tól a Gäubahnon is ilyen vonatok járnak. A képen egy Karlsruhe felé tartó szerelvény várja az indulást Stuttgart főpályaudvarán
Az RE-k mellett az InterCity-vonatok is megmaradnak: ezek minden páros óra 29 perckor indulnak majd Zürich felé. A legnagyobb újítás ráadásul az lesz, hogy Stuttgart és Singen között az IC-vonatokat is bevonják a regionális díjszabásba, a legtöbb regionális jegy – hasonlóan Alsó-Szászországhoz – itt is érvényes lesz. Erre az ad lehetőséget, hogy a tervek szerint mind az IC, mindpedig a regionális vonatok egységes kocsikból, a Bombardiertől rendelendő emeletes kocsikból és a 146.2 sorozatú mozdonyokból állnak. Ilyen vonatok is közlekednének majd Zürich felé is, azonban ehhez először is meg kellene szerezni a svájci engedélyeket a járműveknek, amivel azonban még egyáltalán nem rendelkezik egyik érintett típus sem. Ráadásul az is kérdéses, hogy a most bejelentett csúszások hogyan hatnak majd az ide tervezett járművek leszállítására – és akkor a stuttgarti főpályaudvar kapcsán zajló cirkuszról még nem is szóltunk.
Az IC-vonatok közlekedését, hasonlóan Alsó-Szászországhoz, a tartomány is finanszírozza, így nyílt lehetőség arra, hogy a regionális jegyeket elfogadja az érintett szakaszon a DB AG, így órás ütemet biztosítanak majd a vonal teljes hosszán.
A DB AutoZug 110-eseivel és a DB Fernverkehr 120-asaival továbbított hagyományos IC-k is búcsúznak a Gäubahntól: 2016-tól emeletes ingavonatok járnak majd a tervek szerint Zürich és Stuttgart között – ha sikerül időben leszállítani őket és megszerezni a helvét hatóságok engedélyét
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter