2013. 04. 24.

Fertőszentmiklós, a bécsi előváros

A vasúti menetrend első módosítása óta komolyan fellendülni látszik a jó ideje csak „alibimenetrend” keretében kiszolgált Fertőszentmiklós–Pamhagen vonalszakasz forgalma. A Neusiedlerseebahn, avagy Fertővidéki HÉV vonalának osztrák szakasza jelentős forgalmat bonyolít le, ehhez felzárkózhat a magyar oldal is.


Április 7-étől ismét közlekedik közvetlen vonat Fertőszentmiklós és Bécs között – adta hírül nemrégiben az Ikvahír. A Fertővidéki HÉV vonalán a vonal villamosítása óta komoly elővárosi forgalom alakult ki az osztrák oldalon, Pomogy és Bécs között, azonban a Fertőszentmiklósig vezető vonalrészen igen kevés vonat közlekedett.
A GYSEV üzletkezelésében lévő Neusiedlersebahn vonalát az elmúlt években felújították és a Magyarországon szokásos 25 kV 50 Hz-es váltóárammal villamosították, így rendszeresen megfordultak az ÖBB kétáramnemű mozdonyai és ingavonatai Fertőszentmiklóson is. Azonban a kishatárforgalom nem volt túlságosan jövedelmező, no meg a magyarországi állomások felújítása is elmaradt.

Fertőszentmiklóson éjszakázó vonat 2009-ben. Visszatérnek az osztrák szerelvények
(fotók: Halász Péter)

A GYSEV 2012. április 1-jétől gazdasági megfontolásokból visszavágta az osztrák vonatokat Pomogyig, a többi járatot a saját motorkocsijukkal közlekedtették a Fertőszentmiklós és Pomogy között. Viszont Pomogy átépítése miatt szükségessé vált Fertőszenmiklósra küldeni éjszakára két szerelvényt, ezért két hajnali és esti vonat ismét közvetlen járat lett. Ezek vonatok (Bécsől Fertőszentmiklósra: REX 7975 és REX 2663/R7963, ellenkező irányban REX 7906 és REX 7912 vagy R/REX 7914) közvetlenül Bécsbe mennek, illetve onnan érkeznek az új menetrend szerint. Napközben a vonatok továbbra is a GYSEV motorkocsijával közlekednek Fertőszentmiklós és Pomogy közöt.
Az azonban továbbra is kérdéses és nehezen fellelhető információ, hogy a kishatárforgalomban milyen díjszabás szerint közlekednek a vonatok? A határátmenetben érvényes szabályokról sem a GYSEV, sem az ÖBB honlapján nem találtunk érdemi információt – a gyakorlatban ez pedig legutóbbi ottjártunkkor úgy nézett ki, hogy nem került elő a jegyvizsgáló Pamhagen és Fertőszentmiklós között... Igaz, akkor még nem a GYSEV saját motorkocsija ingázott a két állomás között.
Felmerül, hogy az osztrák oldali sűrű vonatközlekedés vajon átnyúlhat-e a határokon? Lehetőség mindenképpen lenne rá, kérdés, hogy valóban lenne rá igény is?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.