2013. 04. 15.

Emlékképek a régi Rákoshegyről

Érdekes megnézni a régi vasúti oktatófilmeket. Számos olyan helyszínnel találkozhatunk benne, amelyet a ma embere, a mai utas vagy éppen vasútbarát is felismerhet. Ezúttal is egy ilyen párossal jelentkezünk.


Az 1960-as évektől egészen az 1990-es évek első feléig komoly mennyiségű és igen színvonalas oktatófilmet készíttetett a MÁV a KÖZDOK-kal. Az egyik ilyen film az újdonságként ható sebességjelzési rendszert mutatja be. Számunkra ezúttal azonban nem csak a mondanivalója érdekes ennek az alkotásnak, hanem a főbb helyszínek is.
Ezek a helyszínek nincsenek messze: a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon járunk, Rákoshegy állomáson. A vasutas ruhába bújtatott színész itt mondja el a főbb tudnivalókat a sebességjelzési rendszerről is itt forgattak több jelenetet is. Így az alábbi képen láthatót is.

A frissen festett V43 1108-as egy tehervonat élén érkezett az állomásra. A forgalmi szolgálattevő írásbeli rendelkezést ad át a mozdonyvezető számára. A jelenet érdekessége, hogy vonat a II. vágányra futott be, amely a jobb átmenő fővágány melletti mellékvágány. Igaz, akkoriban ezzel nem volt különösebb gond, hiszen az átmenő fővágányokról a II. illetve az V. vágány felé nagysugarú, pályasebességgel járható kitérők vezettek – ezek egészen az állomás 2002-es átépítéséig bent voltak a pályában.
Érdekesség még a megállás helyét jelző tábla, ilyen legalább huszonöt éve biztosan nincs a második vágány mellett. A felvétel egyébként a forgalmi irodához vezető lépcsőről készült, a mozdony pont a szolgálati átjáró előtt állt meg – ahogy a személyvonatok is tenni szokták.
Érdekesség még a gyengébb szélvédők miatt a Szilin használt „börtönrács” is, ni meg a – ma már ismét divatos – világosszürke főkeret.

Az előző képnek méltó párja lehet a kicsit hátrébb, a kapcsolókert sarkából készült felvétel. Ezen 2007. április 7-én pihent meg az LTE kötelékében tartozó 185 528-as pályaszámú gép Kürtös felé tehervonata élén. A képen jól látszik az említett szolgálati átjáró és a jellegzetes perontető is. Ilyenből a vonalon nincs sok: Maglódon és Mendén van hasonló létesítmény, amelyek az állomások 1968-as rekonstrukciója során épültek.

A fontosabb információkat ismertető narrátor is legtöbbször Rákoshegyen beszélt. A háttérben látszik a jellegzetes perontető sarka és az I. és a II. vágány is, valamint a II. és a III. vágány közötti kerítés is.

Az önműködő térközjelzők jelzéseit a Rákos és Rákoshegy közötti térköznél mutatták be. A jelzők mögött látszik az AS32-es számú útátjáró, valamint a pályától balra az erdő széle ahol ma a Helikopter út és a rajta közlekedő 168-as, illetve ma már 168E busz köti össze Kőbányát és Rákoshegyet.

A már említett térköz mellett kocog el mindjárt egy Szergej tehervonatával. Érdekesség még a korábban már említettek mellett figyelmet érdemel a régi, fekete-fehér tábla a térközjelző előtt, amely a következő főjelzőre figyelmeztetett. Az 50 km/h-s lassújelre figyelmeztető tábla pedig már csak hab a tortán.
Végezetül pedig álljon itt maga a film, amelyből képeinket válogattuk.

Halász Péter