2013. 04. 18.

Debrecen, egy évvel később: felfordulás még mindig van, villamos még mindig nincs

Majdnem napra pontosan egy éve közöltünk képriportot a debreceni 2-es villamos építésének állásáról. Azóta sajtón keresztül üzengetésig fajult vitán és visszatartott kifizetéseken át az építkezés leállításáig sok minden történt Debrecenben, ami főleg a bulvárhírekbe való. Egy év után visszatértünk, hogy megmutassuk olvasóinknak, történt-e érdemi előrelépés a villamos építése terén. Eláruljuk: történt, de az építkezés okozta felfordulás kezelése sajnos mélyről jövő igénytelenséget sugároz. Monstre képriportunk a hajtás után!



Tavaly a 4-es metrót övező tragikomédiához hasonlítottuk a debreceni 2-es villamos építését, ám azóta kétszeresen is okosabbak lettünk. Egyrészt a kulisszák mögé tekintve már jobban látszik, hogy a 4-es metró késedelme milyen részproblémákból tevődik össze, másrészt mindkét projekt eddig végtelenbe nyúlni látszó eseményhorizontján feltűnt egy fontos dátum: politikai presztízskérdés, hogy a 2014. tavaszi parlamenti választások előtt legyen mit átadni. Ennek megfelelően a debreceni 2-es villamos uniós támogatásról szóló tábláin is feltűnt az új nyerőszám, a céldátum 2014. március 31. Ne feledjük, a kezdő dátum 2010. március 11. volt, az eredeti befejezési határidő pedig 2012. május 31., tehát közel két éves csúszásról beszélhetünk, ha tényleg készen lesz a pálya jövő tavaszra. A 4-es metróhoz képest Debrecen még mindig jobban teljesíthet... A napokban éppen lakossági fórumokról érkezett hír, ahol a helyi politikusok tájékoztatják a lakosságot a projekt állásáról – ez mindenképpen dicséretes folyamat!

Ami magát az építkezést illeti, itt-ott komolyabb előrelépés látható a tavalyi állapothoz képest, ám a legtöbb esetben ez inkább újabb gödrök és sártenger megjelenését jelenti, mint későbbi munkafázisok elérését. Ezúttal azonban már sínhegesztést is láthattunk a Thomas Mann utcán, és az alépítmény építése is sokat haladt a nyomvonal egy részén. Mostanra szinte mindenhol látszik a majdani nyomvonal (gödör vagy ásásra előkészített földsáv formájában legalábbis), az utolsó mohikán a külvárosi óriáshurok részét képező Kartács utcai szakasz – itt még szimatkutyával sem lehet megmondani, hol jár majd pontosan a villamos jövő tavasszal. A kocsiszín építése a hírek szerint jól halad, sajnos közönséges földi halandók a Salétrom utcai telep mélyére dugott objektumot nem igazán tudják szemügyre venni, hinnünk kell a kivitelezőnek. Ami a további részleteket illeti, tekintsék meg alábbi képriportunkban a munka állását!

A képek előtt egy fontos momentum mellett nem mehetünk el szó nélkül. A komoly összegeket felemésztő építkezés kivitelezőinek, és/vagy a megrendelő, illetve az ellenőrző szervek mélyről jövő igénytelensége süt át a munkaterületek okozta felfordulás kezelésében. Semmibe vezető ideiglenes gyalogutak, akadálypálya jellegű útvonalak az ideiglenes buszmegállókhoz, bokatörő szükség-gyalogjárda a sártengerben, a munkaterületek (többek között jókora gödrök) hevenyészett és funkcióját ellátni képtelen elhatárolása a gyalogosok elől – egyszóval kritikán aluli a tényleges építkezésen túl szükséges járulékos tevékenység. Képeinkkel ezekre is szeretnénk felhívni a figyelmet, mert ilyen színvonaltalanságot legutóbb a kilencvenes évek romániai villamosfelújításai során láttunk. Vajon ez már nem volt része a költségvetésnek, vagy csak ezt lehetett „kifelejteni”?
Ami a forgalomszervezési kérdéseket illeti, itt is vannak bántó hiányosságok. A nagyforgalmú, és éppen a villamos által kiváltásra kijelölt 31-es és 32-es buszok terelőútvonalán nem sikerült az ilyenkor szükséges optimalizálásokat megtenni, így a buszok menetideje indokolatlanul megnőtt, pedig mindkét útvonalon elég lett volna egy-egy kritikus pont eliminálása. A 31-es busz a reggeli csúcsban a Bolyai utcáról a Böszörményi útra nagy ívben balra fordulva tölt 2-3 lámpaváltásnyi időt az egyetlen, zsúfolt kanyarodó sávban - itt a balra kanyarodás két sávból engedélyezése lehetne a megoldás. Eközben a 32-es busz az Egyetem sugárútnak a Füredi út és a Honvéd utca közötti szakaszán tölt számos percet az itt rendszeressé vált dugókban. Erre a megoldás pofonegyszerű lenne, csak a szélső sávon parkoló autókat kellene parkolási tilalom bevezetésével eltüntetni, és ideiglenes buszsávot felfesteni. Ez biztos nem elég drága ahhoz, hogy gondoljanak rá. Az ideiglenes útburkolati jelek felfestése is finoman szólva esetleges, a képek között egy kifejezetten zavaró és balesetveszélyes példát láthatnak erre a Thomas Mann utcáról.

Kezdjük a külső végállomáson, a Békessy Béla utca–Kartács utca–Doberdó utca - Böszörményi út nyomvonalon futó óriáshurok Doberdó utcai szakaszán, a forgalmas buszvégállomás szomszédságában! Ez a vonal egyetlen szakasza, ahol a villamospálya majdani helye még csak nem is körvonalazódik

A Doberdói utcai buszvégállomáson felhúzott B+R kerékpártároló valószínűleg a villamosprojekthez tartozik, az előtte lévő folytonossági hiányok a járdában pedig valószínűleg nem a projekt részei

A Doberdó utcán a buszvégállomás és a Böszörményi út között gödör már van, sőt, ideiglenes gyalogoshidat is sikerült ácsolni fölé

Az óriáshurok legkülső pontján, a Doberdó utca–Böszörményi út sarkon járunk. Az építési terület elkerítése itt látható elkerítése talán a legigényesebb megoldás a teljes nyomvonalon – talán ennek is köszönhető, hogy a gödörben látható cső már jó ideje háborítatlanul pihen itt

Ezen a sarkon áll az egyik tájékoztató tábla, amelyen a projekt időtartamát jelző sort „fedvényezték” – sőt, ha jobban megnézzük, a járműszállító cég nevét is javítani kellett

Böszörményi út, 2012: érintetlen kavicsos autóparkoló

Böszörményi út, 2013: egy év alatt sikerült egy sor fát likvidálni, és kiásni a gödröt...

...illetve még azt sem teljes hosszában, az árokásás is félbe maradt valamelyik nyilatkozatháború környékén

Békessy Béla utca, 2012: csend és béke honolt a majdani pálya helyén

Békessy Béla utca, 2013: gödör már van, ám ide nem jutott ideiglenes gyalogoshíd, pedig a jobb oldalon látható parkot átszelő ösvényt sokan használták – és használják ma is, a hevenyészett kordonokon és a gödrön átkelve

Mikszáth Kálmán utca, 2012: balkáni országok útépítéseit megszégyenítő portenger, sín még sehol

Mikszáth Kálmán utca, 2013: az egy éves haladás szembetűnő – látványosan semmi, a környék továbbra is alkalmas a holdraszállás gyakorlására

A pályát hordozó betoncsík a Mikszáth Kálmán utca közepén ér véget, az Aranykakas étterem előtt

Átkelő az építési területen – ez éppen olyan helyre vezet, ahol nincs kiépített járda, csak spontán kitaposott utak a parkon át

A Károlyi Mihály utcai ideiglenes megálló megközelítésére szolgáló kijelölt útvonal a semmibe vezetni látszik...

...pedig dehogy, az út szélén a szélső egy méter a buszhoz igyekvők birodalma. Kár, hogy a közúti forgalomtól még egy útburkolati jellel sem sikerült elválasztani a kijelölt gyalogosútvonalat

Mikszáth Kálmán utca, 2012: szinte már csak a sín hiányzik

Mikszáth Kálmán utca, 2013: egy év, tizenkét cső mínusz, egy konténer és egy horgásztó méretű pocsolya plusz. Az ideiglenes buszmegálló megközelítésére kijelölt útvonal a kép alján látható – extra szolgáltatásként választhatunk sár és víz között

A sártengeren és gödrön túl az ígéret földje, az ideiglenes megálló csuklós busszal

Még mindig a Thomas Mann utca, ezúttal a Károlyi Mihály és Bolyai utcák közötti szakasz - gödör és oszlopok már vannak

A képen látható, Thomas Mann és Bolyai utcák sarkán lévő ideiglenes buszmegálló szabályos megközelítése az út innenső oldaláról a tájékozódási futás egy sajátos helyi vállfaja. Egy ideiglenes zebra jól jött volna, de a számításokat valószínűleg keresztülhúzta a fehér festék magas világpiaci ára

Egyéb baj is van, ez nettó balesetveszély. Önök szerint a két forgalmi irány határa a záróvonal, vagy a terelővonal? Hihetetlen ám igaz, nem a záróvonal! Ez különösen akkor kellemetlen, amikor a bal szélen látható, úthibák miatt kihelyezett figyelmeztető táblát éppen akkor kerüli ki a csuklós busz, amikor szemből a gyanútlan autós halad a... szembejövő sávban, ami tulajdonképpen mégis a számára helyes sáv, mert ide vezeti az építési terület melletti szűkület. Egy itt bekövetkezett balesetnél valószínűleg nem lenne könnyű dolog a felelősség megítélése – vajon a civilizált országokban használt sárga ideiglenes útburkolati jelek miért nem kerültek felfestésre?

A Thomas Mann utcának a Sétakert és Bolyai utcák közötti szakaszán is haladt az építkezés, de messze még a vége

Ideiglenes buszmegálló, a hozzá vezető egyetlen szabályos megközelítési útvonallal...

...mely egy jókora, bokáig érő pocsolyán át vezet. A megállót gyalogszerrel csak ezen a kacsaúsztatón át lehetett megközelíteni, amiért külön gratulálunk az illetékeseknek. Még szerencse, hogy áprilistól a Nádor utcai munkálatok miatt a terelt útvonalon közlekedő buszok már nem érintik ezt a megállót, így a márciusi lábáztatás csak kedves (?) emlék marad az utasok emlékezetében

Igen, jól látják, az ott már villamossín!

Sőt, a Sétakert utca kereszteződése közelében már a MÁV-Thermit Kft. szakemberei is akcióba léptek, élénk sínhegesztés folyt

Tájékozódási verseny és gátfutás versenyszámokban indul a Nádor utca–Sétakert utca kereszteződés. Az autósoknak sem egyszerű a navigáció, a gyalogosoknak viszont kifejezetten kalandtúra, kis bokatöréssel fűszerezve. Túl azon, hogy az igényességi citrom-díj egyik nagy esélyese ez a helyszín, kilométeres hosszon nincs legális átkelési lehetőség (azaz zebra) a Thomas Mann és Nádor utcákon....

A legnagyobb változás a Nádor utcán látható – egy év alatt itt a repedezett aszfalttól a lefektetett vágányig jutottak az építők

Dózsa György út, 2012: már alakult a belváros felé tartó villamospálya

Dózsa György út, 2013: egészen pontosan annyi történt, hogy a gödör mellé hányt földkupacot benőtte a fű. Az egyéb lényeges különbséget felfedező olvasók között kétszemélyes belföldi utazást sorsolunk ki!

Dózsa György út, 2012, a belváros felé tekintve: „egy rövidke szakaszon megcsodálhatjuk a teljes építkezés legelőrehaladottabb állapotban lévő szakaszát”írtuk akkor

Dózsa György út, 2013, a belváros felé tekintve: egy rövidke szakaszon megcsodálhatjuk a teljes építkezés legintenzívebb munkavégzést felmutató brigádját, egyebekben változatlan

Mester utca–Csemete utca sarok, a Csemete utca felé nézve. A Nádor utcai szakasz mellett itt haladt a legtöbbet az építkezés, ugyanis tavaly itt még érintetlen fű volt, mostanra pedig gödör és némi oszlop-előkészítés is lett helyette

Ugyanez az ív a Mester utca–Egyetem sugárút kereszteződés felé nézve, háttérben a Kölcsey-központtal

Hunyadi János utca, 2012: homok és sitt

Hunyadi János utca, 2013: látványos hajrá után gödör, sár és oszlopok

Hunyadi János utca–Darabos utca sarok, 2012: magányos földkupac

Hunyadi János utca–Darabos utca sarok, 2013: sártenger, nagy magányos földkupac helyett sok, nem magányos földkupaccal

Debrecen anno 1925: a belváros közelében valószínűleg akkoriban volt utoljára ekkora sártenger – a történeti hűség érdekében a képről retusálni szerettük volna a lázas munkát, de erre sajnos nem volt szükség

Újabb mélypont: a Hunyadi János utca–Darabos utca kereszteződésben lévő forgalmas járdát sikerült ilyen színvonalasan megoldani. Csodálattal adózunk az építők mélységes igényessége előtt, egyúttal mielőbbi jobbulást kívánunk a bokájukat itt kitört gyalogosoknak!

Hunyadi János utca–Péterfia utca kereszteződése, az új villamosvonal saját szakaszának kezdete. Itt is sok még a teendő a jövő tavaszi választásokig... (a felvételek a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.