2013. 04. 24.

Csigatempóban mennek a buszok – de megéri!

Ha a buszok zöldhullámot kapnának, az utasok gyorsabban érhetnék el úticéljukat, a közlekedési cég pedig komoly pénzeket takaríthatna meg. De ennek ellenére a lámpáknak csak fele érzékeli egyáltalán a buszokat és csak töredékük részesíti előnyben a tömegközlekedést. Berlinben vagyunk, ahol egyre többen panaszkodnak a lassan közlekedő autóbusz-járatokra.


Komoly előnyöket jelentene az utasoknak, ha a közlekedési lámpák előnyben részesítenék a tömegközlekedési járatokat, mert így gyorsabban eljuthatnak az utasok az úticéljukhoz. Ráadásul a gyorsabb közlekedésnek köszönhetően a BVG-nek is kevesebb kocsit kell egy-egy vonalra beosztania, ha jelentősen rövidülhet a fordulóidő. Mindezek ellenére a társaság leállította a buszforgalom gyorsítását célzó programot.
Mint kiderült, 2012 ősze óta nem adott megbízást a BVG arra vonatkozóan, hogy az érintett lámpák programját megfelelően módosítják. Az utasok érdekeit képviselő IGEB nevében megszólaló Jens Wieseke úgy fogalmazott: a városvezetésnek kell kézbe venni az ügyeet.
A cél komoly: kereken 1400 lámpát kellene átalakítani és átprogramozni úgy, hogy a buszok rádiójelekkel kommunikálva bejelentkezzenek a lámpához és ezáltal hamarabb kapjanak zöld jelzést. A BVG szóvivője, Petra Reetz a témában nyilatkozva jelezte, eddig 787 csomópontot alakítottak át ennek megfelelően. 

Alt-Tegel metróállomásnál várakozó autóbuszok. Külön lámpájuk van, de nem a gyorsaságukról híresek

Mindezekből látható, hogy még van tennivaló e téren. Azonban nem árt tudni, hogy nem egyszerű dolog a lámpák átprogramozása, hiszen egy zöld vagy éppen piros jelzés idejének megváltoztatása komoly kihatásokkal járhat a többi csomópontra nézve. Ehhez pedig komoly számításokat kell elvégezni. Igaz, ezek egy része már készen van, egyes tanulmányok szerint a buszok előnyben részesítésével összesen évi 31500 órával lehetne rövidíteni az utazások idejét.
Mindebből persze, hogy említettük, nem csak az utasok, hanem az üzemeltető számára is előnyös lenne a tömegközlekedési eszközök előnyben részesítése. A számítások szerint a 2002 és 2007 közötti időszakban csak a BVG 15 autóbusz beszerzését és forgalomban tartását spórolhatta volna meg.

A hosszú, a várost átszelő járatokon (mint amilyen a 104-es is) néhány lámpafázis-vesztés komoly menetidő-növekedést jelenthet

A lámpaprogramok módosításához egyébként szükséges a berlini közlekedésirányítás (Verkerslenkung Berlin, VLB) jóváhagyása is: ők azonban lassan dolgoznak, mindösszesen két mérnök az, aki ellenőrizni képes az új programok működését – a hírek szerint ezért nem ad több megbízást a BVG a programok átalakítására. A lassúság már a városvezetésben is figyelmet keltett: azzal a nyilvánvalóan kissé túlzó összehasonlítással jellemzik a helyzetet, hogy Berlinben egy év, mire egy lámpaprogramot módosítanak, míg Zürichben ez mindössze egy nap.
Az sem elhanyagolható tény, hogy a VLB-nek takarékoskodnia kell: évente átlagosan 3,1%-kkal csökkentik a költségvetésüket, ebbe pedig nem férnek bele az új álláshelyek, pedig más feladatok ellátásához sem rendelkeznek elég munkatársssal.

Ha minél lassabb, minél hosszabb ideig van úton egy busz, az annál jövedelmezőbb a BVG-nek a jelenlegi közszolgáltatási szerződés szerint
(fotók: Halász Péter)

De nem csak ez az egy oka van annak, hogy nem ad új megbízásokat a BVG a lámpaprogramok átírására: egy-egy milyen beruházás ugyanis öt számjegyű összeggel könnyíti meg a közlekedési cég folyószámláját. És mivel a pénzügyekért felelős városatya, Ulirch Nußbaum komoly takarékoskodásokra kérte a BVG-t, így nem is nagyon van forrás a tömegközlekedési eszközök előnyben részesítésére – írja a Berliner Zeitung a témával kapcsolatosan.
A napilap szerint azt sem árt tudni, hogy a Berlin városával kötött közszolgáltatási szerződés díjazza a hosszú menetidőt – tudta meg a Berliner Zeitung. A város a közszolgáltatási díj mértékét a buszközlekedés esetében az utasszállítással töltött idő 75%-a alapján számítják ki. Azaz ez azt jelenti, hogy minél gyorsabb egy busz, annál kevesebb pénzt kap a BVG, a cég pedig nem ellensége a saját költségvetésének.

Halász Péter