Nem csak Magyarországon üzemelnek lassan matuzsálemi korú vasúti járművek, hanem Európában is. Ezúttal a magyar V43-asok kortársait, az ÖBB 1042-es sorozatú mozdonyait köszöntjük, hiszen 1963-ban állt csatasorba a legendás mozdonysorozat.
Ötven esztendővel ezelőtt, 1963. április 1-jén vette állagba az ÖBB az első 1042-es sorozatú mozdonyt, a 1042.01-est. A gép az első próbák során bevált, így a típusból 1963 és 1977 között összesen 257+1 darab épült.
Az egyik legalacsonyabb pályaszámú, legutóbb még üzemben volt mozdony a 1042 007-es a medilingi pályaudvaron robogott át gépmenetben
A hetes legutolsó üzemi állapotában pihen Penzingben. Érdekesség, hogy a gép menetirány szerinti jobb oldali ajtajait befalazták, hogy kevéssé legyen huzatos a vezetőállás, míg a maradék ajtóról eltűntek az ablakok. Ez az átalakítás a 1142.5-ösök egy részének sajátossága lett. Különösen anakronisztikussá teszi mindezt a gépen lévő ollós áramszedő
Az első mozdonyok a maitól jelentősen eltérő arculattal készültek: fenyőzöld volt a járműszekrény és a gépek orrán nem az ÖBB jól ismert „Pflatsch”-logója, hanem a klasszikus szárnyaskerekes embléma kapott helyet. Az első harminc mozdony ráadásul nem félpantográf áramszedővel, hanem ollós teljes pantográffal álltak szolgálatba. A hosszú beszerzési idő alatt is több változáson átestek a mozdonyok: az első hatvan mozdonynál erősebb motorokat, megváltozott hajtásrendszert kapott a 1042.5-ös sorozatba sorolt, 501-520 és 531-707 közötti pályaszámtartományba sorolt mozdonyok mindegyike.
A 1042 013-as egy Taurust előfogatolva érkezett meg egy tehervonat élén a hütteldorfi állomásra
A mozdonyok üzemük során Ausztria szinte valamennyi villamosított vasútvonalát bejárták, de eljutottak Németországba is, hiszen Salzburg és München között rendszeresen megfordultak az Ausztria felől érkező vonatok élén. De eljutottak Frankfurt am Mainba is a mozdonyok, ahogy a korszerűbb 1044-esek is.
A hütteldorfi állomáson rendszeresen megfordultak az öreg gépek. Klederingből sokszor idáig hozták a tehervonatokat, itt cserélték őket Taurusra vagy más gépekre. A képen a 1042 020-as pihen a csonkavágányon
Az előbbi csonkában máskor a 1042 050-es pihent
A mozdonyokat a Taurusok megjelenésével felszabadult 1044-esek szorították ki komolyabb fordulókból. A 1042.0-ások sokig tehervonatok élén dolgoztak, míg a 1042.5-ösök megmaradt darabjai a teherforgalomban és a távolsági személyvonatok élén szolgáltak. Később pedig több járművet sikerült megvásárolnia különféle magánvasutaknak, így Németországban is több 1042-es dolgozik magánvasúti színekben, így a Centralbahn különvonatai élén a 1042 520-as bukkanhat fel.
A 1042 032-es ugyancsak Hütteldorfba érkezett gépmenetként
A 1042.5-ösök jelentős részét 1995-1996 során az ingavonati üzemhez alakította át az ÖBB. Az immáron 1142.5 sorozatú gépek az elmúlt évek során fogyatkoztak meg: nyolc darabot a svéd Hector Rail vásárolt meg belőlük, de sok mozdonyt selejtezett az ÖBB.
Társa, a 1042 041-es pedig a Radexpress Donau Schierenwagenjei élén érkezett a Westbahnhofról Hütteldorfban 2009. június 25-én
A 1042.23-as a nosztalgiaflottát erősíti. Sajnos a gép nem zöld, hanem narancsvörös színekben lett felújítva. Érdekesség, hogy még a régi rendszer szerinti a pályaszám felírása, de már az újabban alkalmazott nagyobb, Helvetica-számokkal került a gép orrára, a „Pflatsch” alá. Halász Péter felvétele a Südbahnhof utolsó induló személyvonatáról készült
A 1042 001-est érdekes módon nem őrizte meg az ÖBB: a mozdonyt 2006 végén selejtezték, majd szétvágták. Múzeumi célra a 1042.23-ast hagyták meg, ez a gép megjelent a Südbahnhof búcsúztatásán is: ő húzta be az utolsó menetrend szerint induló vonat szerelvényét a pályaudvarra. A 1042 007, 013, 018, 020, 032, 033, 034, 036 és 041 pályaszámú mozdonyokat a HEROS vásárolta meg, valószínűleg ezeket a gépeket értékesítik majd.
A 1042 531-737-es pályaszámtartományba sorolt gépeket 1995-1996 során 1142-essé építették át: ingavonati távvezérlést kaptak és alaposan felújították a gépeket
A nem felújított 1042.5-ösök némelyikét eladta az ÖBB. A Centralbahn 1042 520-asa a stuttgarti főpályaudvaron várt indulásra 2010. május 1-jén
A leállított 1042.0-ások egy részét elbontották – így a 1042 001-est is –, míg más mozdonyokat a HEROS vett meg és valószínűleg értékesíti majd tovább az osztrák gépeket
(a másképpen nem jelzett képeket Magyarics Zoltán készítette)
(a másképpen nem jelzett képeket Magyarics Zoltán készítette)
Halász Péter