2013. 03. 18.

Flottabővítés – Jön a szabványbusz

Hamarosan – várhatóan májusban, bár konkrét időpont még nincs – újabb busszal bővülhet az OMSI flottája. Ezúttal az igazi klasszikusnak számító VÖV-buszok egyikével, a Mercedes-Benz O305-össel bővíthetjük majd a flottánkat. A minőségi munkának azonban ára van.






Lassan, de biztosan közeleg az első hivatalos és egyben fizetős OMSI-kiegészítő megjelenése. Alighanem megéri majd az árát – amelyet azonban még nem ismerünk –, hiszen alaposan kidolgozott modellt kapunk majd kézhez az eddigi információk alapján.

A fiktív Neuendorf városának buszhálózatával együtt kaphatjuk majd meg az MB O305-öst

Az új pályán az 1970-es éveket idéző megállótáblák lesznek

A hálózathoz buszgarázs is dukál

Az OMSI-rajongók jó ideje követhetik az hamburgi Hochbahn MB O305-ös buszának fejlesztését. Sajnos azonban ez lesz az a változat, amelyet nem kaphatunk kézhez. A készítő úgy döntött, hogy amíg nem lesz megfelelő hamburgi vonal, felesleges kiadni a kocsit. Lesz helyette azonban más: egy fiktív város, Neuendorf számára épített automata és botváltós variáns, emellett pedig a nyugat-berlini BVG két autóbuszát is megkapjuk: az E2H84 és az E2H85 típusba sorolt városi, szóló kocsikat vezethetjük majd, amelyek, ahogy a valóságban is, rendszeresen megfordulnak a 92E vagy éppen az 13N jelzésű viszonylatokon.

Az MB O305-ös kétféle berlini variánsban is elkészül majd

A részletekről szólva a készítő „RW1HH” az OMSI hivatalos fórumában tett bejelentésében úgy fogalmazott, hogy az autóbusz nem igényel különösen nagy erőforrásokat, ennek ellenére azonban az olyan részletek, mint a vésznyitók működése is megjelenik. Sőt, a buszok hátulján a sárvédő is mozogni a menetdinamikához igazodóan.

A busz végén a sárvédő is mozogni fog a menetdinamikának megfelelően

A csomag tartalma lesz majd az említett Neuendorf pálya is. Ennek építésében az OMSI-s körökben igen jól ismert és elismert „Roland15” segédkezik. A négy városi viszonylat mellett egy munkásjáratot is vezethetünk majd az új, alighanem igen jó minőségű pályán.
A kiegészítőcsomag várhatóan májusban jelenik meg. Az áráról egyelőre nem nyilatkozott a fejlesztő, az viszont biztos, hogy CD-n és online letöltéssel is elérhető lesz, várhatóan az alapprogramot is kiadó Aerosoft segítségével.

A berlini változat műszerfala. Nem tagadhatja le a rokonságot a szintén szabványbusz MAN emeletesekkel

A botváltós kocsinak természetesen máshogy néz ki a műszerfala

A képen a berlini igényekre szabott utastér

És így fest a hamburgi kivitelre hajazó fiktív változat belső tere

A minőségnek ára van?
Sokan felhördülhetnek annak kapcsán, hogy az új autóbuszt és az új pályát pénzért lehet megvásárolni? Nos igen, a modellek megépítésébe és a pályaépítésbe fektetett idő komoly érték, még akkor is, ha szívvel-lélekkel csinálja azt az ember. Mindazonáltal elgondolkodtató a döntés annak fényében, hogy a 2011-es év végén megjelent MAN NL202-es vagy éppen a 2012 karácsonyára kiadott Mercedes-Benz O405N2-es is ingyenes és valóban minőségi kiegészítő. Ugyancsak ingyenes a legtöbb pálya, a legtöbb objektum-fejlesztő kifejezetten tiltja, hogy az általa készített részleteket fizetős kiegészítőkben használják fel – márpedig van ilyen, igaz, nem túl sok, de a David Rogers-féle pályák egy része ilyen volt.
Mindazonáltal vitatható azért is ez a döntés, mert eleddig a „payware” kiegészítőknek nem volt helye az OMSI fórumában.
A másik oldalon persze az áll, hogy egy megfelelő árazással hozzájárulhatnak a felhasználók a modelleket előállítók költségeihez, emellett pedig kiszűrhetők azok a felhasználók, akik csak „fikázni” szeretik a fejlesztők produktumait.
Véleményünk szerint a letölthető változatért úgy 10, a dobozos változatért 15 euró körüli összeg lehet helyénvaló.
Egy dologtól óvunk csak: remélhetőleg a kiegészítők piaca nem mozdul el abba az irányban, amerre például az MSTS-t elvitte a ProTrain-sorozat: elnagyolt, nagyipari üzemben készülő pályák, a meghatározó, de apró részletek teljes hiánya jellemzi e fizetős sorozatot. Az ingyenes és sokkal igényesebb Alföld-hálózat például Rőfi Ákos és barátai „műhelymunkájával” épül. A kettő között pedig és föld a különbség.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.