2013. 03. 07.

Milyen FLIRT-et szeretnénk?

Még arrébb van a szerződéskötés, így még van, aki azt gondolja, hogy lehet változtatni a 42+6 motorvonat belső elrendezésén és színtervén is. Vajon valóban kék-fehér motorvonatokat akar a magyar utas vagy végre legyen egységes a színterv?


A MÁV-Vonatösszeállítás facebook-oldalán érdekes kampányt indított: az oldal szerkesztői szerint sokkal jobb lenne a MÁV-START megszokott kék színvilágába illeszkedő színterv a beszerzés alatt álló 42 motorvonat esetében. Mint ismeretes, a pályázatot a Stadler Rail nyerte és a szerződéskötésre 30 napos türelmi idő után, március végén kerül majd sor. Az oldal szerkesztői, azt javasolják, hogy követőik írjanak a MÁV-START ügyfélszolgálatának, ha egyetértenek a felvetéseikkel, azaz azzal, hogy a motorvonatok a MÁV-csoport által egyébként alkalmazott kék színvilágú festésben pompázzanak és legyen bennük első osztályú kocsirész is.

A MÁV-Vonatösszeállítás látványterve és a felhívásuk. Vajon tényleg változtathatnak az utasok, vajon tényleg valós igény lehet a színterv lecserélése?
(forrás: facebook)

A Stadler Rail első látványterve a magyar FLIRT-ekre még 2005-ből
(grafika: Stadler Rail, fotó: Halász Péter)

A végeredmény, ahogyan 2007-től róják a magyar síneket a FLIRT-ek

Az ötlet valóban nem lenne rossz, hiszen mi, utasok találkozunk talán a legtöbbször az új motorvonatokkal. De vajon valóban jobb, ha kék színt öltenek a vonatok? Vagy legyen inkább a már megszokott vörös-fehér „FLIRT-flottaszín”? E sorok szerzője utóbbira, az egységes arculat következetes követésére voksol, nem biztos, hogy célszerű lenne, ha megismétlődne az, ami például a szürke, majd a posta-Bhv-k; illetve a 2000-es és 3000-es Szilik forgalomba állításakor történt. Kétségtelen: valamennyi variáns a maga módján attraktív, azonban közel sem segíti azt, hogy vasút egységes, markáns és következetes arculattal várja az utasokat.

Szürke Bhv mindjárt két változatban is...
 
...és ugyanaz „posta-Bhv” változatban Hatvan állomáson egy azon vonatba sorozva

Külön színtervet kaptak a Papagájok is – igazodva a szürke Bhv-khoz, mégis a „postavonatok” élére kerültek

A „Cirmosok” pedig a halberstadti-ingákhoz készültek. Önmagukban attraktív a színterv, egységességnek viszont nyoma sincs. Ugyanazt a hibát akarjuk megint elkövetni?

A másik nagy szívfájdalom sokak szemében a FLIRT-ek belső terében az első osztály hiánya. Való igaz, a hosszabb távú utazások esetében egyre népszerűbb az 1. osztály az utasok körében. De az elővárosokban ez nem biztos, hogy így lenne. Számos példa mutatja, hogy sokszor csak felesleges, üres ülőhelyeket mozgatunk ilyenkor. A Budapest-környéki elővárosi vasúti hálózat inkább hasonlít valamilyen „lebutított” S-Bahn-hálózatra, semmint hagyományos vonatok órás ütemére. Viszont a németországi tapasztalatok azt mutatják, hogy az 1. kocsiosztály alig vonz utasokat. Sokszor a rendelkezésre álló 6-8-10 „bolhás” ülőhelyet feleslegesen, üresen szállítják a szerelvények, míg a vonat többi részében komoly a zsúfoltság. Nyilván ez a pár ülőhely sokat nem segít, de azért lélektani hatása bizony van. Tegyük hozzá: például a hamburgi S-Bahn-hálózaton 2000 novemberében szűnt meg az 1. osztály, míg a stuttgarti, frankfurti és a Ruhr-vidéki gyorsvasúti hálózatokon meglehetősen üresen jönnek-mennek a vonatok az első osztályú rész tekintetében. Ugyanez igaz a kelet-német S-Bahn-hálózatokra is: Drezdában is szinte üresen látni a még megmaradt 1. osztályú szakaszokat. A többi hálózaton viszont eleve nem is volt, vagy nagyon régen meg is szűnt érdeklődés hiányában vagy az egyszerűsítés érdekében az elővárosi forgalom, a gyorsvasúti hálózaton az 1. osztály.

Elsőosztályú rész egy brandenburgi Talent 2-es motorvonaton. A járat utasforgalom szempontjából frekventált időben indult, mégsem utazott senki sem Potsdam és Schönefeld között a „bolhásban”. Bezzeg a 2. osztályú részben igen „jó ház” volt

Azt sem árt hozzátenni, hogy a magyar utazási kultúra bizony nem afelé hajlik, hogy kalauz nélküli üzemben is becsületesen használják az utasok a „bolhás” részeket. Sajnos pont emiatt is szükséges a vonatkísérők alkalmazása az egyébként kalauz nélküli üzemre is kiválóan alkalmas motorvonatokon. No meg persze azért is, mert a forgalmi utasítás vonatkísérőt ír elő a vonatokra...

A Ruhr-vidéki gyorsvasúton van 1. osztály és bérlet is váltható ide. Mégsem használják túl sokan, számos csúcsidei vonaton a hét emelt komfortfokozatú ülés teljesen üres, míg a 2. osztályú utasok zsúfoltan utaznak

„Snack-Point” egy brandenburgi RE egyik kocsijában. Ilyet szeretnénk a FLIRT-ekre?
(fotók: Halász Péter)

De vajon mi hiányzik egy korszerű elővárosi vonatból? Italautomata? Első osztály? Több ülőhely vagy éppen állóhely? Korszerű utastájékoztatás? Vagy valami más? E témában már korábban összefoglaltuk olvasóink véleményét, érdemes azt az írásunkat is végigolvasni.
Végezetül már csak egy kérdés maradt: vajon a MÁV-START kész-e változtatni a vonatok kinézetén és akár a felszereltségén vagy ezek már eldöntött dolgok? Alighanem ez utóbbiról van szó, hiszen pontos specifikáció alapján tudnak tendert kiírni. Így tehát a populista „írjunk a MÁV-nak, hátha jobb lesz” módszer alighanem elkésett megoldás.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.