2013. 03. 20.

Kitüntetés a Regiobahnnak

A német PRO BAHN nevű civil szervezet minden évben kiválasztja a leginkább utasbarát vasúttársaságot. Ezt a kitüntető címet 2013 márciusában kapta meg az előző évi teljesítménye nyomán az északrajna-vesztfáliai Regiobahn nevű magántársaság.


Persze, a magántársaság megfogalmazás talán nem a legmegfelelőbb a Regiobahn bemutatására. A Regiobahn GmbH ugyanis kizárólag városi, községi tulajdonban van: 35%-ban Düsseldorf városa, 20%-ban Kreis Mettmann (a német „Kreis” leginkább a magyar járásoknak felel meg), 11,8%-ban Rhein-Kreis Neuss, 11,6%-ban a Stadtwerke Neuss (Neuss város városüzemeltetési cége), 11,6%-ban Kaarst városa és 10%-ban a Stadwerke Wuppertal (Wuppertal város városüzemeltetési cége) birtokolja a társaságot.

A Regiobahn motorvonat érkezik Neuss főpályaudvarára 2011 nyarán

A Regiobahn 1992-ben alakult és a PRO BAHN a cég húsz éves munkáját ismerte el. A társaság 1998. január 1-jével vette át a Neuss Hbf–Kaarst és a Düsseldorf-Gerresheim–Dornap-Hahnenfurt vasútvonalakat a DB AG-tól, amely azok megszüntetését tervezte.
A társaság alig egy évvel a vonalak átvétele után, 1999. szeptember 26-án kezdte meg a szolgáltatást a Mettmann Stadtwald–Düsseldorf–Kaarster See közötti, S28-asként jelölt viszonylaton. A vonalon kétrészes dízel Talent-motorkocsik járnak, szóló vagy csatolt üzemben. A siker mértékét jelzi, hogy amíg a DB üzemeltetésében napi ötszáz körüli utasszámot regisztráltak, addig a Regiobahn – köszönhetően a kínálati alapú ütemes menetrendnek – több mint 23 ezer utast fuvaroz egy nap alatt.

A Regiobahn a saját üzemeltetésű pályarészein korszerű, igényes vasúti megállókat alakított ki: magasperon, perontetők, utastájékoztató rendszer került mindenhova, így a képen látható Kaarster See állomásra is
(fotók: Halász Péter)

A meglévő vonalhálózat működtetése mellett terítéken van a vonal hosszabbítása a jelenlegi nyugati végpontjáról a közeli Viersenig – itt ágazik ki a Mönchengladbach–Krefeld vasútvonalból a Kaldenkirchenen át a hollandiai Venloba vezető vasútvonal – és így akár a Regiobahn vonatai a holland határállomásig is járhatnak majd. A vonalhosszabbítás azonban még csak legfeljebb a tervasztalon létezik és persze a megvalósíthatósági tanulmányok lapjain találkozhatunk vele.
Joachim Korn, a társaság egyik ügyvezetője a díjátadás alkalmából úgy nyilatkozott, hogy Düsseldorf térségében még komoly lehetőségek vannak az utasszámok növelésére. Napi tizenhatezer utassal több választhatja a vasúti szolgáltatásokat. Az utasszámok folyamatos emelkedésének köszönhetően az utóbbi időszakban a hétvégéi kapacitások növelésére került sor: szóló helyett csatolt motorvonatokkal szállítják az utasokat.

Halász Péter