Hosszú hezitálás után a német vasút úgy döntött, hogy telepít ETCS-st az egyik legfontosabb, az országot átszelő korridorra. A holland határ melletti Emmerichtől a Rajna mentén egészen Baselig építik ki az egységes európai rendszert.
A németek sokáig nem nagyon foglalkoztak az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer telepítésével. Megvolt rá minden okuk: a bombabiztos pontszerű és folyamatos vonatbefolyásolásnál egyszerűbbet és hatékonyabbat aligha találtak ki. Most azonban mégis engednek a nyomásnak és telepítik az egységes európai rendszert a Basel és Emmerich közötti pályán, így a Rajna mentén vezető fontos tranzitútvonalon közlekedő vonatok az ETCS-t használva is átszelhetik Németországot.
A tervek szerint a Rotterdam és Genova közötti A jelű korridor német szakaszán 2018 végig építik ki a rendszert. Ezt a pályaszakaszt még 2008-ban jelölte ki hét másikkal együtt az európai bizottság, amelyeken elsőként kell telepíteni az egységes európai vonatbefolyásoló és forgalomszabályozó rendszereket – mégpedig 2015-ig.
A szövetségi kormányzat 2011 óta hezitál a kérdésben: szerintük olcsóbb lenne felszerelni az ETCS-sel bíró külföldi gépeket a német rendszert is kezelni képes berendezésekkel, semmint a nagy létszámú német flottát felszerelni az ETCS-sel.
(fotók: Halász Péter)
A DB Netz, a német pályavasút most egyezségre jutott a szövetségi szaktárcával az első vasúti korridor ETCS-sel való telepítése kapcsán. Azonban a DB Netz AG vezérigazgatója, Oliver Kraft arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyban függ a beruházás befejezése a pénzügyi háttér rendelkezésre állásától. A DB AG ugyanis a szövetségi kormányzattól és az EU-tól vár pénzügyi hozzájárulást a beruházáshoz.
A DB Netz AG már jó ideje foglalkozik az ETCS tesztelésével: a pályavasút Berlin környékén rendszeres teszteket folytatnak a Siemensszel közösen. Az ETCS telepítését egyébként az interoperabilitásra vonatkozó uniós irányelvek írják elő.
A dolog érdekessége még az, hogy a decemberi menetrendváltással átadott új Westbahnon is ETCS-t telepített az ÖBB, azonban a DB AG erre közlekedő ICE-T szerelvényei közül nem látták el mindegyiket az egységes európai rendszer járműoldali részeivel, így ezeket a vonatokat a régi pályán keresztül kell közlekedtetni. Az új vonalon az ETCS megbízhatóságával a hírek szerint voltak kisebb kezdeti problémák, ám a rendszer nagyobb zavaroktól mentesen üzemelt az elmúlt 4 hónapban.
Halász Péter