2013. 03. 19.

Áprilisban nem lesz felár, a folytatás bizonytalan

Egyelőre nincs napirenden az egységes távolsági felár bevezetése és főleg nem áprilistól. A MÁV-START és az NFM is cáfolja az értesüléseket, amelyekről az iho.hu számolt be.


Az egyelőre biztos, hogy az első menetrendi módosítással, április 7-étől nem vezetik be az egységes távolsági felárat a magyar vasúton. A Metropolnak nyilatkozva a MÁV-START szóvivője, Szabó Anett jelezte: az biztos, hogy áprilistól nem lesznek felárasak a gyorsvonatok, ugyanis a vasúttársaságnak a bevezetés előtt 30 nappal közölnie kellett volna az új tarifákat, ám erre nem került sor. Hozzátesszük: lassan menetrendi módosításról sem adott még tájékoztatást a vasúttársaság, igaz, erre még a törvény betűje szerint ráérnek, 15 nappal korábban kell ugyanis jelezni a változásokat. Bár az utasok számára komoly gesztus lenne és a vasúttársaság kiszámítható működésére utalna, ha idejekorán jeleznék a változásokat.

Szabó Anett közölte: Napi együttműködés van a MÁV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) között, minden adatot, statisztikát, elemzést a tárca rendelkezésére bocsátanak, de azt nem tudják, mi a tárca szándéka a pótjegyekkel.

A  lap megkereste az NFM-et is. Ott úgy válaszoltak, hogy semmiféle döntés – tehát sem támogató, sem elutasító – nem született az egységes távolsági felár bevezetéséről. Igaz, arra nem válaszolt a tárca, hogy a jövőben tervezik-e ezt a lépést és ha igen, mikor?

A napilap szerint az intézkedés azért lenne furcsa, mert tavaly szeptemberben úgy módosították az autóbuszra, illetve a vonatra  vonatkozó jegyárakat, hogy a közúti díj minden viszonylaton drágább lett, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A tárca szerint a márciusi kiterjesztéssel együtt is csak mintegy 600 járat, a helyközi buszforgalom 1,5-2 százaléka tartozik ebbe a kategóriába.

A korábbi gyorsvonati és személyvonati díjszabásról, valamint az IC-pótjegyek történetéről a „Hova megy ez a vonat?” olvasmányos összefoglalókat készített, amelyet meleg szívvel ajánlunk olvasóink figyelmébe.

Ami a jövőt illeti, kíváncsian várjuk a fejleményeket. A szaktárca tipikusan politikus, kétértelmű válasza illetve a jövőre vonatkozó kérdés elől kitérés alapján nyilvánvaló, hogy a háttérben zajlik a kötélhúzás. Amit korábban írtunk, azt tehát továbbra is érvényes: a szakmai szempontból kétes kimenetelű tarifamódosítás veszélye nagyon is valós. Könnyen elképzelhető, hogy a MÁV-START vezetőinek értetlensége lassította a folyamatokat, ám az is lehet, hogy egyszerűen a nyári menetrenddel egy időben történő bevezetés a cél – mi egyébként eredetileg is ilyen ütemtervről értesültünk. Az NFM részéről egyértelmű cáfolat híján nyilvánvaló, hogy nem került fiókba a terv – bár az ilyen helyekről érkező cáfolatoknak sem sok hitele lenne. Akár az is elképzelhető, hogy a kiszivárgott tervek szakmai visszhangja késztette időleges vagy végleges meghátrálásra az illetékeseket. Akármilyen fordulatot is vesz ez a történet, igyekszünk hírt adni a fejleményekről.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.