Ausztria eddigi legnagyobb buszbeszerzéseként aposztrofálják az ÖBB Postbus által most bejelentett programot. Öt év alatt összesen hétszáz autóbuszt vásárol 150 millió euró értékben az osztrák vasút autóbuszos leányvállalata.
Százötven millió euróért hétszáz autóbuszt szerez be öt éven belül az ÖBB Postbus. Az egykori, a vasút tulajdonában álló BundesBus, majd ÖBB BahnBus és a posta tulajdonában állt Postbus összevonása nyomán létrejött társaság Ausztria legnagyobb buszközlekedési szolgáltatójává nőtte ki magát. A társaság megörökölte az elődök járműveit, igaz, már azok is alaposan megújították az autóbuszparkot. A jellegzetes Steyr-buszoknak már nyoma sincs.
A Postbus most további fiatalításba kezd: a tervek szerint összesen hétszáz új autóbuszt vásárolnak több gyártótól: a tenderen az EvoBus, a Solaris, az Iveco és a Temsa kapott lehetőséget a járművek szállítására.
Sabine Greiner, az ÖBB Postbus ügyvezetője a tender kapcsán úgy nyilatkozott, hogy korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt, klimatizált és akadálymentes autóbuszokat kívánnak szolgálatba állítani. Az új járművek emellett az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait is teljesítik majd, emellett pedig kisebb üzemanyag-fogyasztással bírnak a specifikáció szerint a kocsik.
Az új járművek közül 2017-ig várhatóan 140 kocsit állítanak forgalomba Ausztria-szerte. A kocsik különféle területeken szolgálnak majd: az elővárosi forgalomban alacsonypadlós kocsikat, míg a távolsági forgalomban akadálymentesített, de magaspadlós járműveket vetnek majd be. Ez utóbbi esetben lift segíti majd a mozgáskorlátozott utasok szállítását.
Az ÖBB Postbus 2005 óta összesen 280 millió eurót fordított a járműpark fejlesztésére. A jelenlegi flotta hatvan százaléka akadálymentes, ez a mostani beszerzéssel együtt 2013 végéig 65%-ra, majd 2018-ig 87%-ra emelkedik ez a mutató.
Ami a megújulásra ítélt flottát illeti, érdemes megjegyezni, hogy a gyakorlatban a hatvan százalékos flottaszintű akadálymentesség eloszlása kissé véletlenszerű. Sok olyan kocsival is rendelkezik a Postbus, mely ugyan félmagas-, vagy színházpadlós, de nincsen a kerekesszékek és (ami még gyakoribb igény) babakocsik elhelyezésére szolgáló tér, így a buszvezetők nem engedik fel az ilyen utasokat. Állatorvosi ló Bécsben a főleg városinak minősülő viszonylatokat ellátó hütteldorfi Postbus-garázs. Egy szem helyközi viszonylata (a Tullnba közlekedő 447/547 járatcsoport) miatt a telephely bőven részesül magaspadlós kocsikban, sok közülük kézi váltós – ezeket aztán a kapacitás kihasználása végett kénytelenek elővárosi vonalakra beforgatni, ahol jönnek a meglepetések az utasok részéről. Érdekes módon még az újabb beszerzésű MAN-kocsik között is akad bőven olyan, amely ülésekkel telezsúfolva leginkább turistabusznak jó, ám sokszor elővárosi kanyarokkal tarkított fordát jár.
A Postbus most további fiatalításba kezd: a tervek szerint összesen hétszáz új autóbuszt vásárolnak több gyártótól: a tenderen az EvoBus, a Solaris, az Iveco és a Temsa kapott lehetőséget a járművek szállítására.
A mostani tender egyik nyertese a török Temsa. Buszaik nem ismeretlenek a Postbus számára, a fenti példány 2010-ben került lencsevégre Flachau-ban
Sabine Greiner, az ÖBB Postbus ügyvezetője a tender kapcsán úgy nyilatkozott, hogy korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt, klimatizált és akadálymentes autóbuszokat kívánnak szolgálatba állítani. Az új járművek emellett az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait is teljesítik majd, emellett pedig kisebb üzemanyag-fogyasztással bírnak a specifikáció szerint a kocsik.
Az elővárosokban kizárólag alacsonypadlós, a távolsági forgalomban pedig liftek segítségével akadálymentesített járműveket alkalmaz a Postbus
Az új járművek közül 2017-ig várhatóan 140 kocsit állítanak forgalomba Ausztria-szerte. A kocsik különféle területeken szolgálnak majd: az elővárosi forgalomban alacsonypadlós kocsikat, míg a távolsági forgalomban akadálymentesített, de magaspadlós járműveket vetnek majd be. Ez utóbbi esetben lift segíti majd a mozgáskorlátozott utasok szállítását.
Az ÖBB Postbus 2005 óta összesen 280 millió eurót fordított a járműpark fejlesztésére. A jelenlegi flotta hatvan százaléka akadálymentes, ez a mostani beszerzéssel együtt 2013 végéig 65%-ra, majd 2018-ig 87%-ra emelkedik ez a mutató.
Ami a megújulásra ítélt flottát illeti, érdemes megjegyezni, hogy a gyakorlatban a hatvan százalékos flottaszintű akadálymentesség eloszlása kissé véletlenszerű. Sok olyan kocsival is rendelkezik a Postbus, mely ugyan félmagas-, vagy színházpadlós, de nincsen a kerekesszékek és (ami még gyakoribb igény) babakocsik elhelyezésére szolgáló tér, így a buszvezetők nem engedik fel az ilyen utasokat. Állatorvosi ló Bécsben a főleg városinak minősülő viszonylatokat ellátó hütteldorfi Postbus-garázs. Egy szem helyközi viszonylata (a Tullnba közlekedő 447/547 járatcsoport) miatt a telephely bőven részesül magaspadlós kocsikban, sok közülük kézi váltós – ezeket aztán a kapacitás kihasználása végett kénytelenek elővárosi vonalakra beforgatni, ahol jönnek a meglepetések az utasok részéről. Érdekes módon még az újabb beszerzésű MAN-kocsik között is akad bőven olyan, amely ülésekkel telezsúfolva leginkább turistabusznak jó, ám sokszor elővárosi kanyarokkal tarkított fordát jár.
A Postbus összességében modernnek mondható flottájában itt-ott azért még felbukkannak izgalmas dolgok, a hütteldorfi Postbus-garázs például egészen a közelmúltig foglalkoztatta a képen látható, helyi viszonylatban veteránnak számító darabot
Ez a magaspadlós Setra is a megfordult a hütteldorfi garázs állományában, pedig a javarészt városi, másodsorban elővárosi vonal-portfólió ennek a járműnek leginkább alkalmas helyközi vonalakat alig tartalmaz. A magaspadlós buszokat néha bevetették az elővárosinak számító gablitzi és mauerbachi járatokon is – a botváltót a sofőrök, a magaspadlót pedig a sokszor reklamálni kényszerülő babakocsis utasok „élvezték”
Magaspadlós, távolsági üléskiosztású busszal végzett vonatpótlást is a Postbus Tulln és St. Pölten között 2010-ben, és itt is voltak meglepetések. Azt ugyan meghirdette az ÖBB, hogy kerékpárszállítás nincs, de míg egy kerekesszék vagy babakocsi még egy 4020-as motorvonaton is csak elfér valahol, ha már sikerült felpakolni, ez messze nem igaz egy ilyen faltól-falig beülésezett távolsági kocsira
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter, Magyarics Zoltán