A szerb vasút, a ŽS huszonegy vadonatúj villamos motorvonatot rendelt a Stadler Railtől. A FLIRT-ek a belgrádi elővárosi forgalomban állnak szolgálatba 2014 őszétől.
Összesen 21 villamos motorvonatot vásárol a Železnice Srbije (Железнице Србије), azaz a ŽS. A vásárlásról szóló szerződést március 4-én írták alá Belgrádban. A kereken százmillió euró értékű beszerzésre az EBRD biztosítja a forrásokat.
A tervek szerint a négyrészes motorvonatok a legújabb FLIRT-generáció tagjai lesznek. A huszonegy szerelvényt 2014 ősze és 2015 nyara között két hetes ritmusban szállítja majd a Stadler Rail.
A 25 kV 50 Hz-es váltóárammal üzemelő szerelvények engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h lesz és hármas csatolt szerelvényben közlekedhetnek majd. A klimatizált utastérben 234 ülőhelyből 12 elsőosztályú lesz, a másodosztályon pedig 14 lecsapható ülés lesz a többcélú térben. A mozgáskorlátozott utasok is használhatják az alacsony padlómagasságú szerelvényt, a mellékhelyiség az ő igényeiknek is megfelel. A ŽS kérésének megfelelően a vonaton oldalanként négy-négy ajtó segíti az utascserét.
Az alacsony belépési magasságú vonatokat a kerekesszékkel utazók is könnyedén használhatják
A szerb motorvonatok látványterve. Érdemes a hátteret is megnézni: egy magyar személykocsi is felbukkan a képen
A vonatokat pontszerű vonatbefolyásoló berendezéssel látják el, emellett előkészítik a szerelvényeket az ETCS fedélzeti berendezéseinek fogadására is.
Az alumínium kocsiszekrénnyel készülő vonatok csekély tömegüknek és korszerű hajtásrendszerüknek köszönhetően jelentősen kisebb energiafogyasztással bírnak, mint a Belgrád környékén jelenleg dolgozó szovjet eredetű motorvonatok. A ŽS az energiaköltségek csökkenését várja a járműbeszerzéstől.
A motorvonatok az új TSI-előírásoknak megfelelő orrkialakítást kapnak, így védve a járművezetőt az esetleges ütközésekkor bekövetkező sérülésektől. Érdekesség még, hogy a magyarországi változattal ellentétben a vezetőfülkék kapnak külön feljáróajtót, nem (csak) az utastérből lehet megközelíteni a mozdonyvezető munkahelyét.
A szerb FLIRT-ek kocsiszekrénye a tervek szerint a Stadler Rail szolnoki üzemében készül majd – tudtuk meg a gyártó magyarországi képviseletétől.
A szerb vasút a közelmúltban komoly lépéseket tett a járműpark legalább részbeni megújítása ügyében: legutóbb tucatnyi „Pusztametrót” vettek a Metrovagonmashtól. E motorkocsik főleg a gazdaságtalan, egy-két kocsis mozdonyos vonatokat váltották ki, de felbukkannak az 1950-es években beszerzett sínbuszok, a Sinók helyett is.
A motorvonatok az új TSI-előírásoknak megfelelő orrkialakítást kapnak, így védve a járművezetőt az esetleges ütközésekkor bekövetkező sérülésektől. Érdekesség még, hogy a magyarországi változattal ellentétben a vezetőfülkék kapnak külön feljáróajtót, nem (csak) az utastérből lehet megközelíteni a mozdonyvezető munkahelyét.
A szerb FLIRT-ek kocsiszekrénye a tervek szerint a Stadler Rail szolnoki üzemében készül majd – tudtuk meg a gyártó magyarországi képviseletétől.
A motorvonatok az új, szigorú törési előírásoknak megfelelő fejet kapnak
(a grafikák forrása a Stadler Rail)
(a grafikák forrása a Stadler Rail)
A szerb vasút a közelmúltban komoly lépéseket tett a járműpark legalább részbeni megújítása ügyében: legutóbb tucatnyi „Pusztametrót” vettek a Metrovagonmashtól. E motorkocsik főleg a gazdaságtalan, egy-két kocsis mozdonyos vonatokat váltották ki, de felbukkannak az 1950-es években beszerzett sínbuszok, a Sinók helyett is.
Halász Péter