2013. 02. 04.

Vossloh új köntösben – UKLight a Direct Rail Services-nek

Február elsején mutatta be az érdeklődőknek a brit Direct Rail Services leendő 68-as sorozatú UKLight mozdonyaik makettjét. A tetszetős színterv mellé a szigetországi igényeknek megfelelő, kissé áttervezett orrot is kapnak a Vosshloh Espana-nál épülő új mozdonyok. Kattintsanak a részletekért!



A brit Direct Rail Services (DRS) teherszállító társaság 2012. január 5-én írta alá 15 EuroLight mozdonyra szóló megredelését a Vossloh-val. A szigetországban Class 68 néven forgalomba állítandó dízel-elektromos gépeket a Vossloh Espana, azaz lánykori nevén Material y Construcciones S.A. (MACOSA) Valenciában lévő üzemében gyártják. Bár az első példányok szállítása idén év végén esedékes, a Railway Gazette International február elsején számolt be a brit igényekhez alakított járműszekrényt bemutató, és a DRS színtervét viselő makett leleplezéséről. A modell külsőre egyébként sok hasonlóságot mutat a GE PowerHaul sorozatú gépeivel.


A Direct Rail Services megújult színtervét viseli a brit űrszelvényhez méretezett kocsiszekrényű Vossloh UKLight mozdony
(fotók: Railway Gazette International)

A mozdonyokat 2800 kilowatt teljesítményű Caterpillar C175-ös típusú dízelmotor mozgatja majd, a villamos hajtásrendszert a svéd-svájci ABB szállítja. A kontinensre szánt EuroLight verzióhoz képest a brit piacra tervezett UKLight az ottani, szűkebb űrszelvényhez igazított kocsiszerekrényt és módosított orr-részt kapott. A mozdony maximális sebessége az EuroLight-hoz képest nagyobb, 140 helyett 160 kilométer/óra. Ennek hátterében az, hogy a szigetországi személyszállító vasutak egyáltalán nem vagy csak elvétve rendelkeznek hagyományos mozdonyokkal, így a különvonatok, speciális vágányzári megoldások, vagy éppen segélymenetek éléről nem hiányozhatnak a teherszállító társaságoktól bérelt mozdonyok. A tehervasutak ezen piacokért tartanak állagban személyvonati forgalomra is alkalmas mozdonyokat – a DRS szándékai szerint a Class 68-as is ilyen univerzális mozdony lesz. Mivel a DRS gyakran továbbít személyszállító különvonatokat, sőt, néhány éve egy árvíz miatt egy időre menetrend szerinti személyvonatokkal is bizonyítottak, biztosan ki fogják használni az új UKLight-gépek képességeit is.

A Direct Rail 66 424-es pályaszámú gépe York állomás egyik csonkavágányán vár következő feladatára 2011 júliusában. A gépen látható jelenlegi színterv is megújul a Class 68-asok forgalomba állásával
(fotó: Magyarics Zoltán)

A mozdonyokat vásárló DRS önmagában is érdekes faj a brit vasúttársaságok állatkertjében, ugyanis tulajdonképpen ők az egyetlen, még állami tulajdonban lévő teherszállító társaság. Bár a brit vasútról már 20 éve mindenkinek a szinte teljes körű privatizáció jut eszébe, az 1995-ben alapított DRS stratégiai feladatai nyomán az állam kezében maradt - eredetileg az atomerőművek szállítási feladatainak ellátására hozták létre a társaságot. Ma már lényegesen szélesebb portfólióval rendelkezik a cég, melyben a Tesco intermodális vonataitól a mérővonatokon át személyszállító különvonatok továbbításáig sokféle feladatkör megfér egymással. (Skóciai kalandozásunk első és harmadik részében is feltűnnek a DRS gépei.) A mozdonyflotta is meglehetősen eklektikus, a kiégett nukleáris fűtőelemeket szállító vonatok élén jellegzetes, özönvíz előtti Class 20-as gépektől a 37-es és 47-es sorozatú fővonali dízeleken át a legmodernebb, Class 66-os GE-mozdonyokig minden előfordul náluk.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.