Pótkocsis buszok jelenhetnek meg a müncheni városi közlekedésben. A szinte reneszánszát élő „műfaj” előnye, hogy a csuklósokhoz képest valamelyest rugalmasabban tud igazodni a közlekedők igényéihez. De nem csak ilyen szerelvényeket, hanem hagyományos csuklósokat is vásárol a müncheni MVG. Tovább fiatalodik a bajor főváros buszparkja.
Összesen tíz, huszonhárom méter hosszú járműszerelvényt szerezne be a Solaristól a müncheni városi közlekedési társaság, az MVG. A még tavaly novemberben megkötött kontraktus értelmében a buszok már 2013-ban szolgálatba állnak. A járműszerelvényeket egy-egy 12 méteres Solaris Urbino fogja vontatni, a pótkocsi pedig 11 méter hosszú lesz. Az MVG egy további – tartalék – vontatót is rendelt. Ugyancsak rendeltek további tizenegy csuklós, 18 méteres kocsit is. A járműbeszerzésre összesen 8 millió eurót, azaz 2,36 milliárd forintot fordít a társaság.
A 12 méter hosszú szóló autóbuszok alapjában véve hagyományos járművek, amelyeket kiegészítenek a pótkocsis üzemhez szükséges eszközökkel, így a pótkocsi vontatásához szükséges kapcsolóval, valamint levegős és elektromos csatlakozásokkal. A buszok három ajtós kivitelben készülnek majd, a pótkocsikon pedig két széles ajtó segíti a gyors utascserét. A motoros és a vontatott jármű is képes lesz a „térdeplésre”. Az utasteret klímaberendezés hűti majd, míg az utastájékoztatást színes monitorok segítségével oldják majd meg.
A pótkocsis üzem nem újdonság, 2011 nyarán ugyanis már teszteltek egy hasonló szerelvényt a 60-as autóbusz vonalán. Az MVG közleményében jelezte: a pótkocsis buszok a folyamatosan emelkedés utasszámok okozta zsúfoltságot igyekszik csökkenteni. Emellett pedig meglehetősen rugalmasan használhatók, hiszen amikor nincs szükség a pótkocsi kapacitására, akkor azt egyszerűen le lehet kapcsolni a buszokról és nem kell feleslegesen közlekedtetni azokat. Ráadásul az üzemben megtakarításokat is jelent a pótkocsis üzem, mondta Herbert König, az MVG első embere. A pótkocsis buszok nyújtotta kapacitással ugyanis feleslegessé válhatnak a csúcsidei sűrítőjáratok, azokon nem kell plusz személyzetet alkalmazni.
A lengyel autóbuszgyártóval, a Solarissal jó a kapcsolata müncheni MVG-nek, a csuklós járművek megbízhatóan üzemelnek már a bajor fővárosban
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A 23 méteres járműszerelvény összesen 130 utasnak nyújt férőhelyet – ez valamivel több, mint amennyit egy csuklós busz kínál, de egy villamosnál azért még jóval kevesebb: a csuklós buszon mintegy száz utas, a müncheni villamosokon pedig átlagosan 220 utas utazhat.
A nagy kapacitású, gyors utascserére alkalmas járművek a tervek szerint a komoly forgalmat bonyolító 53-as, 60-as, 140-es, 141-es és 170-es vonalakon állnak majd forgalomba. Ezek közül az 53-as a város egyik legforgalmasabb buszvonala, míg a többi helyszínen jellemzően a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban járatják csúcsra a kocsikat. Emellett a pótkocsis buszokat alkalomadtán metró- és villamospótlások idején is bevetnék. A pótkocsikat a tervek szerint csak hétköznap használnák, a buszok hétvégén szóló üzemben közlekednének alapesetben.
Az MVG azt is hozzáfűzte: a 2011 nyarán tartott próbamenetek során megkérdezték az utasokat is az újfajta járművekről. A válaszadók 83 százaléka jónak vagy éppen kiválónak értékelte az első benyomásait. Az utasok 93 százaléka úgy fogalmazott, hogy biztonságban érzi magát a pótkocsis járműveken. A megkérdezett utazók 55 százaléka nagyra értékelte a járművek férőhely-kínálatát, különös tekintettel a babakocsis és kerekesszékes helyek számára.
Az MVG a kétkedők megnyugtatására jelezte: a pótkocsis üzemet több mint húsz közlekedési vállalat alkalmazza csak Németországban: többek között Fürth, Ludwigsburg, Osnabrück vagy éppen Wolfsburg városában is járnak ilyen szerelvények. Az utasok biztonságát a járműveken zártláncú videókamerák biztosítják majd.
Az MVG azt is jelezte, hogy a pótkocsis üzemnek azért van feltétele: többek között a közúti közlekedésért felelős hatóságoktól is engedélyt kell szerezni. Az MVG azonban nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a pótkocsis üzem sikere esetén 2014-2015 során egy újabb sorozat ilyen autóbuszt szerezzen be.
Az MVG az elmúlt években egyébként radikális mértékben csökkentette a buszok átlagos életkorát. A 2012 elején forgalomba állított tíz csuklós Mercedes-Benz Citarónak köszönhetően az MVG buszflottájának átlagéletkora 5,5 évre csökkent.
Az MVG az elmúlt években egyébként radikális mértékben csökkentette a buszok átlagos életkorát. A 2012 elején forgalomba állított tíz csuklós Mercedes-Benz Citarónak köszönhetően az MVG buszflottájának átlagéletkora 5,5 évre csökkent.
Halász Péter