2013. 02. 15.

Vágányzár bányaomlás miatt

Február 11-én délután különös dolog történt az angliai Doncaster közelében: egy vasútvonalat vakond módjára feltúrt egy szomszédos bánya meddőhányójából kiindult földcsuszamlás. A látványos képek bejárták a sajtót, ám a szenzáción túl jól mutatja a vidék egyik vasútvonalakra leselkedő veszélyét – a működő vagy felhagyott bányák miatt Yorkshire ezen része a mélyzöld angol táj alatt gyakorlatilag egy lyukas sajtra hasonlít. Képek és háttéranyag a kattintás után!



Február 11-én, hétfőn délután a Network Rail Twitter csatornáján 15:36-kor rövid bejegyzés adta hírül, hogy Doncaster és Goole illetve Scunthorpe között késések várhatóak. Hamar kiderült, hogy a Doncaster–Hull és Doncaster–Cleethorpes vonalak közös szakaszán, Hatfield & Stainforth állomás között valami szokatlan dolog történt, a vasúti pályát szinte a hátára kapta egy földmozgás, és látványosan „összegyűrte” a megemelt vágányokat. A földcsuszamlás eredete a Hatfield Colliery nevű szénbánya egyik meddőhányója volt. hírt hamarosan a fősodratú média is felkapta (a BBC videóval ellátott tudósítása elérhető itt), ugyanis látványos felvételek készültek a felforgatott pályáról.
A későbbi információk alapján a bánya nem művelésben lévő részéről indult a földmozgás. Amint az alábbi térképen is jól látszik, a bánya körülfogja a vasútvonalat, ám északi oldalán Hatfield település sincs messze. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a vasút felé indult a földtömeg, és nem az ellenkező irányba, a város felé.


forrás: Google Maps

Ami az esemény utóéletét illeti, az érintett vasúti szolgáltatók, a Northern Rail és a First TransPennine Express buszos pótlást szerveztek, és honlapjukon kimerítő, képekkel és térképpel ellátott tájékoztatást adnak a várhatóan akár 8 hétig is eltartó vágányzár idejére. A pályafenntartó Network Rail munkatársai dolgoznak a helyreállításon, ám az érdemi munka legkorábban akkor kezdődhet el, amikor befejeződik a talaj mozgása. A cég légifelvételeket is tett közzé, melyeket alább mutatunk be. A Network Rail folyamatosan frissített Twitter-csatornát is működtet, ahol az olvasói kérdésekre is válaszolnak.

A mostani eset jól mutatja Yorkshire egyik vasútüzemeltetési nehézségét: a vidéken a mainál jóval aktívabb bányászati tevékenységnek évszázados múltja van, Doncaster és York között szinte minden falu körül van véve egykori bányákkal. A keleti parti fővonalat, az East Coast Mainline-t 1980 és 1983 között a Selby - York szakaszon 23 kilométer hosszan új nyomvonalra kellett helyezni, mert a Selby-től északra folyó bányaművelésnek útjában állt a vasút. Külön probléma, hogy a kitermelt szén elszállítása miatt a bányák a Hatfield esetében is látható módon a vasút közelébe települtek - avagy a vasutat vezették a már létező bánya felé - így a meddőhányók és felhagyott tárnák tömege található vasúti objektumok mellett, vagy éppen alatt. A Network Rail előtt álló egik fő kihívás ezen a vidéken a vasúti pályák védelme a hasonló esetek ellen. Reméljük, máshol sikeresebb lesz a preventív tevékenység...

A vágányzári térképen pirossal jelölt szakaszon buszos pótlást kellett szervezni az érintett vasutaknak
(forrás: Network Rail)

A helyszín egy gigantikus vakondtúrásra emlékeztet


A földcsuszamlás által okozott kár a légifelvételeken is látványos
(fotók: Network Rail)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.