Előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2012-ben 7 milliárd forint üzleti eredményt ért el – mondta a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese hétfőn Budapesten újságíróknak.
Bándonfainé Szikszay Erzsébet közlése szerint ez többnyire annak tudható be, hogy a múlt évben a társaság teljes egészében megkapta a vasúti pályafenntartásra, működtetésre szükséges költségtérítést.
Elmondta: 2012-ben nullszaldós üzleti eredménnyel zártak a MÁV-csoport pályavasúti és jármű-karbantartási részlegei, a személyszállítás 3 milliárd forint, a vontatás 4 milliárd forint üzleti eredményt ért el.
A MÁV-csoport 2012. évi adózás előtti eredménye mínusz 3 milliárd forint volt, adóssága 156 milliárd forintra mérséklődött a 2011. évi 205 milliárd forintról.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasúttársaság szervezeti átalakításáról elmondta: már bejegyezte a cégbíróság a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt.-t, amelybe április 1-jétől átkerül a pályavasúti szolgáltatás, illetve ettől az időponttól a vontatás, a karbantartás és a személyszállítási tevékenység egy cégként fog működni a MÁV-START keretein belül. A későbbiekben létrejön majd egy holding szervezet, amely megkapja ezen társaságok tulajdonosi és irányítói jogát.
Üzemi szinten nyereséges a MÁV-csoport – az előzetes adatok alapján 2012-ben nullszaldós üzleti eredménnyel zártak a MÁV-csoport pályavasúti és jármű-karbantartási részlegei, a személyszállítás 3 milliárd forint, a vontatás 4 milliárd forint üzleti eredményt ért el
A MÁV Zrt. az idén kiemelt hangsúlyt fektet a nemzetközi kapcsolatokra, novemberben Magyarországon ülésezik a Transzszibériai Árufuvarozási Koordináló Tanács, amelyben a magyarországi logisztikai lehetőségekre kívánják felhívni a figyelmet a vasúti árufuvarozás növelése érdekében. Emellett a magyar-orosz vasúti kapcsolatok erősítésére is kiemelt hangsúlyt fektetnek a Rail Cargo Hungariával együttműködve – mondta Dávid Ilona.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy a kínai vasútépítő céggel folytatják a közös munkát, bár egyelőre lekerült a napirendről a repülőtéri gyorsvasút létrehozása Budapesten.
Megújuló személykocsikkal jöhet a távolsági felár? Vagy valódi szolgáltatási színvonal-emelés a cél?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly 4,4 százalékkal nőtt a menetdíjbevétel az utaslétszám minimális emelkedésével párhuzamosan. A belföldi forgalomban továbbfejlesztik a menetrendet a pályafelújítások függvényében. Példaként említette, hogy a Baja és Szekszárd közötti interrégiós vonatokon 20 perccel csökken majd a menetidő, és javul a vasúti eljutás a Balaton északi részén is.
A szolgáltatási színvonal javítása érdekében folytatja a MÁV-START a járműállomány megújítását, ennek keretében új motorvonatokat kívánnak vásárolni, az idén mintegy 150-200 kocsit újítanak fel. Emellett a jegyértékesítési rendszert tovább korszerűsítik, több jegykiadó automatát is telepítenek. Az intercity kocsikban és az elővárosi járművekben ingyenes wifi szolgáltatást biztosítanak hamarosan – mondta Ungvári Csaba.
Kérdésre válaszolva a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a vasúttársaság saját fejlesztésű és gyártású új IC-kocsijának két prototípusát hamarosan bemutatják.
MTI