2013. 02. 04.

Tolja a MÁV-START

Hosszú vajúdás után ismét üzembe helyezték a használt német vezérlőkocsikat. A halberstadti ingák Pécs környékén bukkantak fel – ott, ahol számítani lehetett a megjelenésükre.


Február 4-én Pécsről indult útnak a 80-55 022 pályaszámot viselő halberstadti vezérlőkocsi. A MÁV-START-nál hosszú vajúdás után álltak szolgálatba ismét a vezérlőkocsik, amelyek hosszú ideig – egy keréktöréses incidens után – nem közlekedhettek tolt üzemben, eredeti feladatukat ellátva a kocsik. Így tehát a 3000-es Szilik is megfelelő munka nélkül maradtak. Az újbóli üzembe helyezésüket már tavaly tervezték, ahogy arról be is számoltunk, azonban elmaradt a vágányzár, ami miatt szükség lett volna a kocsikra, így a projekt egy időre ismét visszakerült az asztalfiókba.

A MÁV-START halberstadti személykocsijainak vezetőállása. A légfék mellett nincs már ott a villamosfék karja és a jobb oldali konzolon a nagy piros gomb helyén a németeknél még a kiegészítő fék karja volt. Nekünk ezek nem kellettek...

A „halbi-vezérlők” jobbára csak kerékpárszállító kocsiként funkcionáltak, mint a képen látható, Miskolcról Keszthelyre tartó „fürdős” vonat esetében is történt

Végre ismét olyan munkához juthatnak a 3000-es Szilik, amire kitalálták őket

Most úgy hírlik, hogy a Pécs környéki személyvonatok mellett egyes IC-k is ingavonatként közlekednének. Meg nem erősített hírek szerint ezeket a vonatokat azonban nem feltétlenül „Cirmosok” tolják majd, hanem a TRAXX-ok is szerepet kapnak. A mozdonyokat lehet ezekből a személykocsikból távvezérelni, azonban a vezérlőkocsikból a honosítás során kiépítették a villamosfék vezérlésére alkalmas kart, így csak levegősen lehet majd fékezni a tolva közlekedő ingavonatot. Viszont az is igaz, hogy amelyik halberstadti vezérlőkocsi kapott friss fővizsgát, abba már visszakerültek a villamosfék vezérléséhez szükséges berendezések a hírek szerint – pont a TRAXX-ok miatt.

Apropó, fékezés: mindezekből úgy tűnik, hogy sikerült megoldani a fékezőszelepek érvényességének kérdéseit is. A toltvonati üzemhez szükséges berendezések érvényessége ugyanis lejárt, hiszen a járművek négy-öt éve álltak forgalomba. Az időközben érvényességüket vesztett berendezések (például a fékezőszelep, légfeszmérők, vonatbefolyásoló berendezések) újbóli érvényesítése eddig nem volt napirenden, hiszen a tolt üzem 2010-es felfüggesztése óta nem foglalkoztak ilyesmivel.

Az egyik első, tolva közlekedő személyvonat a Pécsről Pusztaszabolcsra közlekedő 8015-ös számú személyvonat, amelynek az elején a 80-55 022-es pályaszámú vezérlőkocsi dolgozik.

Pekács Ádám videója Sárosdon készült a szóban forgó ingavonatról

A TRAXX-ok hamarosan nem csak húzni fogják a vezérlőkocsikat?
(fotó: Magyarics Zoltán)

Sorsát váró vezérlőkocsi Szombathelyen, 2009 nyarán

Érdekes felirat a vezérlőkocsi vezetőfülkéjébe vezető ajtón. Hamarosan a múlté lehet?
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.