2013. 02. 04.

Terjeszkedő hibrid-IC-k

A szegedi vonalon már megszokottnak számítanak a „hibrid-IC-k”, a menetrendváltástól pedig megjelentek az egri gyorsvonatokban is a feláras személykocsik, illetve a békéscsabai IC-járatokon a nem feláras járművek. Az első hetek, hónapok alapján milyen mérleget vonhatunk meg az új szolgáltatás kapcsán? Megjelenhetnek-e újabb vonalakon is a hibrid-vonatok? Ezen témákat járjuk körbe írásunkban.


A decemberi menetrendváltás előtt, még az ősz folyamán meglehetősen szkeptikusan álltunk hozzá a MÁV-START új ötletéhez, ami szerint Egerbe és Békéscsabára a gyorsvonatok helyett InterCity-járatok közlekednek majd, amelyekben a kocsik egy része csak IC-pótjeggyel vehető igénybe. Bár első ránézésre a névadásban rejlettek érdekességek (emlékezzünk csak: lett volna Jumurdzsák IC is...), de az igazi csemege a tervezetben az volt, hogy néhány IC-ként jelzett vonat minden állomáson és megállóhelyen megállt volna. Szerencsére az ilyen anomáliákat kiküszöbölték a végleges menetrendben a szerkesztők.

Eger felé indul az egyik hibrid-IC. A vonat nem feláras részében egyre szaporodnak a „hangulatjavító fecskék”

December 9-én, vasárnap tehát elindult az „új vasutas nemzedék” kedvence, az egri hibrid-IC, valamint az eredeti terv mintegy előfutáraként a békéscsabai „fél-hibrid” rendszer. A kevésbé látványos változást a békéscsabai vonatok jelentik, hiszen itt már korábban is volt olyan járat, amelyik bár névleg IC vagy éppen EC volt, de kivételként nem kellett rájuk pótjegy (Pannonia IC) – vagy éppen az IC-vonat végén erősítésként kocogott egy-két bautzeni „bolhás”, mint „lefokozott”, másodosztályú személykocsi. Most tulajdonképpen annyi történt, hogy minden, minőségi (?) vonatban (EC, IC) került nem feláras kocsi, viszont az igazi hibrid rendszer másik lába, a gyorsvonatba sorozott feláras kocsi még várat magára.

Az egri vonalon azonban nagyobb a változás, minden gyorsvonatban van már pótjegyes kocsi, bár meglehetősen szokatlanul hat a posta-Bhv-szerelvénybe sorozott IC-kocsi. Jellemzően DWA gyártású Avmz-k járnak e vonatokban, bár a korábbi tervek arról szóltak, hogy a GOSA gyártotta, felújított személykocsik közlekednek majd IC-kocsiként. A feláras kocsik esetében fontos szempont - főleg nyáron - hogy az utastér klimatizált.

Békéscsaba összességében csökkent a feláras vonatokon utazók száma, de ennek oka, hogy bővült a kínálat és a nem helyjegyes vonatrészek befogadóképessége is. A képen a Keletiből indul Békéscsaba felé egy ilyen vonat

Mint említettük, meglehetős fenntartásokkal kezeltük az új szolgáltatást, azonban szerencsére kellemesen csalódtunk. Bár a megyei újságok közül volt olyan, amelyik kifogásolta, hogy a MÁV-START megszüntette a 80-as vonalon a kis állomások (Ludas, Nagyút) kiszolgálását az egri gyorsvonatokkal. Azt azonban elfelejtik, hogy ezeket az állomásokat továbbra is kiszolgálják az igényekhez igazított személyvonatok, azonban az egri gyorsvonatok korábban szinte használhatatlanul lassúnak bizonyultak. Mint ebben az esetben is látható, mindenkinek tökéletes menetrend nincs, és ebben az esetben a MÁV-START (szerintünk helyesen) a távolsági szegmensbe tartozó vonatot a távolsági utasok számára próbálta pozicionálni a rövidebb menetidővel.

Az első időszak tapasztalatiról megkérdeztük a MÁV Kommunikációs Igazgatóságát is. A vasúttársaság tapasztalatai szerint a Budapest és Eger között bevezetett új szolgáltatásnak köszönhetően – a megállások számának csökkentésével – versenyképesebbé vált, rövdebb menetidővel közlekednek a vonatok. Az első hetek, hónapok még komolyabb trend megállapítására persze még nem alkalmasak adatok, de az biztos, hogy az évvégi ünnepek idején kiemelkedő utasszámot mértek a szakemberek a vonatokon.

Az egri vonatok nem helyjegyes részében a MÁV-START „hangulatjavító fecskéi” várják az utasokat

A „fecskék” utastere egészen vállalható, bár az üléselrendezés nem az igazi, ezen nem változtattak a felújítás során. Reméljük, hogy a kellemes tisztaság is megmarad, ehhez persze többek között a kárpitok rendszeres takarítása is fontos lenne

A felújított posta-vezérlők utasterében a kerékpárosok is fontosak, részükre a poggyásztér van kijelölve továbbra is, de most már láthatóan jelzi is a vasúttársaság ezeket a helyeket

Érdekes azt is megnézni, hogy egy-egy vonaton átlagosan az utasok 22 százaléka választja a feláras személykocsit. Ez az első hónap tekintetében mintegy hatezer utast jelentett. A MÁV-START ezt a trendet szeretné tovább erősíteni. Érdekesség, hogy a békéscsabai viszonylatban csökkent a feláras vonatokat, vonatrészeket választók aránya a korábbi évekhez képest, ennek oka, hogy jelentősen bővült a kínálat, így egy-egy vonaton fajlagosan kevesebb utas utazik hely- és pótjeggyel.

Ezt mi magunk is tapasztaltuk, amikor egy-egy, véletlenszerűen kiválasztott egri járat utazóközönségét vizsgáltuk meg. Kérdés azonban az, hogy a „helyben döntő”, azaz az induláskor IC-pótjegyet váltó utasokat milyen mértékben befolyásolja a március 1-jétől érvényes új, a jegyváltás időpontja és az utazás időpontja szerint is differenciált felár-rendszer?

A jellegzetes áramszedőiről távolról is könnyen felismerhető 1366-os Szilivel indul az egri IC a Keletiből. A gép mögött egy 19-91-es kocsi közlekedik, mint IC-kocsi. A jövőben visszatérhetnek a Papagájok és az ingavonati üzem is, hiszen a GOSA-kocsik távvezérlő kábeleit a posta-Bhv-khoz igazítják

Az utazóközönség visszajelzései alapvetően pozitívak – válaszolta kérdésünkre a vasúttársaság. A menetidő csökkenését az utasok örömmel fogadták, azonban nyilvánvaló, hogy a már említett megállóhelyek kiszolgálásában valóban visszalépés történt. A kis megállóhelyek és állomások kiszolgálása fontos feladat, így ezek ellátási színvonalának növelésén is dolgozik a vasúttársaság.

A DWA-kocsik is egészen kulturáltan néznek ki, de az üléshuzatok meglehetősen kopottak – de van függöny is!

Fedélzeti magazin is dukál az IC-kocsihoz


Persze nem lehet minden tökéletes. A másodosztály jelzése egyrészt nem egységes (pedig egyetlen kocsin fotóztuk a kétféle változatot!), másrészt a kis „k” esetében nem is helyes. Az idegen nyelvek esetében – a pótjegy, mint olyan ismeretlensége miatt – maga a felhívás is kissé furcsán hat. De legalább van és ez értékelendő!

Szokatlan látvány: vízzel töltik fel a posta-Bhv-kat! Reméljük, az elővárosi vonatok esetében is gyakorlat lesz a téli vízkészlet-kiegészítés a Keleti pályaudvaron
(fotók: Halász Péter)

Persze azért vannak még döccenők, ezt a vasúttársaság is elismerte. Bár a vonatok zárt szerelvényfordulóban közlekednek, az egri vonatok esetében az a tapasztalat, hogy az UIC-kábelezés nem megfelelő, így az ingavonati közlekedés jelenleg nem lehetséges. A kocsik ugyanis 13, illetve 18 pólusú kábelekkel rendelkeznek, ezt a jövőben egységesíteni kell majd. Ezek után gyorsabb fordulással, a végállomások hatékonyabb használatával tehető gazdaságosabbá ezen vonatok közlekedése, hiszen a körüljárás helyett ingavonati üzemben közlekedhetnek a vonatok. Az UIC-kábelek átalakításában a GOSA gyártotta kocsik érintettek, amikor ez a probléma megoldódik, akkor az egyébként más viszonylatokban ritkán bevetett 30-91-es középszámú, első-másodosztályú kocsik jelennek meg az egri járatokban.

A vasúttársaságot kérdeztük a jövőbeni tervekről is. A tervek szerint a nyáron a Balaton déli partján ismét közlekednek majd „hibrid-vonatok”, amelyekbe egy-egy – felár mellett igénybe vehető – IC-kocsit is besoroznak majd. A tervek szerint azonban a 30-as vonal mellett a Balaton északi partján is megjelennek majd a nyáron ez ilyen konstrukcióban közlekedő vonatok. Sőt, a tervek szerint már az idei menetrend 3. módosításától (azaz a nyári menetrend végétől) Zalaegerszeg felé is megjelenhetnek a hibrid-IC-k.

Halász Péter